Wiadomości
- 20 stycznia 2023
- wyświetleń: 4933
System SafeCross testowany na przejeździe kolejowym w Piasku
Na niestrzeżonym przejeździe kolejowym w ciągu ulic Słonecznej i Myśliwskiej na granicy Pszczyny i Piasku testowany jest system SafeCross. Dzięki specjalnym kamerom, radarom oraz modułowi sztucznej inteligencji jest w stanie wykryć wszystkie zachowania kierowców, szczególnie te stwarzające niebezpieczeństwo na przejazdach kolejowych, głównie kategorii D, czyli tych niestrzeżonych. O to, by system służył w całym kraju, stara się obecnie poseł Grzegorz Gaża.
Od września 2021 r. dzięki zgodzie uzyskanej od PKP PLK system SafeCross zainstalowany i testowany jest na dwóch działających przejazdach kolejowo-drogowych zlokalizowanych na skrzyżowaniu linii kolejowej nr 139 z ul. Słoneczną i ul. Myśliwską na granicy Pszczyny i Piasku oraz na skrzyżowaniu linii 139 z ul. Torową w Milówce, a także w trzeciej lokalizacji - na obiekcie testowym w Czechowicach-Dziedzicach, symulującym potencjalny przejazd kolejowo-drogowy.
System - jak wskazuje Grzegorz Gaża - w sposób ciągły działa od momentu jego zainstalowania, na bieżąco monitoruje, analizuje, ocenia i raportuje wszystkie zdarzenia, jakie mają miejsce na obsługiwanych przejazdach. Do końca sierpnia 2022 r. ocenił blisko 200 000 zdarzeń. Podczas testów kontrolnych wykazano skuteczność wykrywania i prawidłowości oceny zdarzeń na poziomie przekraczającym 90% (średnia z przeprowadzonych testów). System uzyskał również pozytywną opinię Instytutu Kolejnictwa oraz nagrodę prezesa Urzędu Transportu Kolejowego. System SafeCross powstał we współpracy z samorządami w ramach projektu finansowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Za jego stworzenie odpowiedzialna jest firma Elmontaż sp. z o.o. oraz Akademia Techniczno-Humanistyczna w Bielsku Białej.
- Jednym z priorytetów obecnego rządu jest bezpieczeństwo Polaków, w tym zwłaszcza bezpieczeństwo pieszych i kierowców na drogach. Właśnie dlatego w naszym regionie, przy moim zaangażowaniu, został uruchomiony pilotażowy system SafeCross. Istotą programu jest wykorzystanie monitoringu, sztucznej inteligencji i najnowszych technologii do poprawy bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych - mówi poseł Grzegorz Gaża.
Poseł wskazuje, że w Polsce jest ponad kilka tysięcy przejazdów kat. D (ponad połowa wszystkich przejazdów w kraju), są one najgorzej zabezpieczone, ponieważ nie posiadają sygnalizacji świetlnej i szlabanów, jedynie tylko krzyże św. Andrzeja lub znaki STOP. Dane ogólnopolskie pokazują, że na przejazdach kat. D dochodzi do największej ilości wypadków, bardzo często śmiertelnych.
- Wystąpiłem z interpelacją do Ministra Infrastruktury Andrzeja Adamczyka z zapytaniem o wprowadzenia systemu SafeCross na innych przejazdach kolejowych w Polsce. SafeCross zdecydowanie ułatwia życie, ponieważ dzięki niemu nie ma konieczności przeglądania zarejestrowanego materiału przez operatorów systemu. Wykroczenia kierowców oceniane są przez specjalny moduł, a następnie wszystko dokumentowane jest fragmentem zdjęcia lub filmu, a także dokładnym czasem zdarzenia. Daje to możliwość szybkiej reakcji operatorów odpowiedzialnych za funkcjonowanie nowoczesnego systemu na przejazdach kolejowych - wyjaśnia G. Gaża.
O poprawę bezpieczeństwa na niestrzeżonym przejeździe w Piasku starał się, współpracując z posłem Grzegorzem Gażą, radny Rady Miejskiej Andrzej Mańka.
Jest odpowiedź ministerstwa infrastruktury na interpelację poselską - czytajcie na: Piasek: system SafeCross również na innych przejazdach w kraju?
Komentarze
Zgodnie z Rozporządzeniem Ogólnym o Ochronie Danych Osobowych (RODO) na portalu pless.pl zaktualizowana została Polityka Prywatności. Zachęcamy do zapoznania się z dokumentem.