Wiadomości

  • 12 grudnia 2021
  • wyświetleń: 3521

[Okiem konduktora] Dlaczego pociągi się spóźniają?

Dla wielu osób spóźniające się pociągi są bardzo frustrujące. Dziś w cyklu "Okiem konduktora" Przemysław Brych - konduktor Kolei Śląskich postara się wytłumaczyć, skąd biorą się opóźnienia oraz, jak opóźnienie pociągu np. w okolicy Szczecina może doprowadzić do lawiny innych opóźnień.

pszczyna,zegar,południe,dworzec,dworzecpkp,pkp,peron,pless,zima,słonecznie,silesia,lovesilesia,fo
Dworzec w Pszczynie


Należy zacząć od tego, że dziś bardzo duży wpływ na opóźnienia pociągów mają prace modernizacyjne, których jest naprawdę wiele. Przebudowa węzła Czechowice-Dziedzice także ma na to wpływ. Dodatkowo w naszym regionie źródłem opóźnień są także prace w Dąbrowie Górniczej.

Oczywiście harmonogram prac jest wpisany w rozkład jazdy, dlatego w ciągu roku mamy aż sześć jego korekt, ale bardzo często idzie za tym to, aby utrzymać jak największą liczbę pociągów. Rozkład jazdy robiony jest na przysłowiowy "styk".

No właśnie - ten styk powoduje, że choćby najmniejsze opóźnienie pociągu gdzieś w Polsce może opóźnić pociąg w okolicy Bielska-Białej lub Pszczyny czy odwrotnie.

Parę miesięcy temu jechałem ze Zwardonia do Katowic. Miałem mieć dwudziestominutowy postój w Bielsku-Białej z powodu wyprzedzania mojego pociągu przez pociąg InterCity ze Zwardonia do Warszawy, który wyjeżdżał jakieś 15 minut za nami. Jednak pociąg z Warszawy, przyjechał spóźniony z powodu potrącenia zwierzyny w okolicy Częstochowy. Jako że w Zwardoniu był dość krótki czas na obrócenie się składu, pociąg do Warszawy wyjechał spóźniony o 15 minut.

Spóźnienie pociągu do Warszawy wydłużyło postój mojego pociągu do Katowic, stojącego w Bielsku-Białej. Wszystko przez biednego zwierzaka spod Częstochowy. Ale to jeszcze nie koniec...

Po odjeździe z Bielska-Białej składu do Warszawy, przepuszczaliśmy jeszcze skład pociągu z Bielska-Białej do Bydgoszczy. Na końcu pojechaliśmy opóźnieni 25 minut. Nasz pociąg opóźnił jeszcze dwa inne pociągi jadące z Katowic - pociąg EIP do Gdyni i TLK do Płocka. I to wszystko przez zwierzaka, który skończył żywot pod Częstochową...

Jak widać, opóźnienia pociągów są splotem i mozaiką wielu zdarzeń, ale nie oznacza to, że nie zdarzają się inne powody opóźnień, takie jak awaria pociągu czy awaria części infrastruktury. Jednak czasami jest tak, że nie widzimy powodu opóźnienia, a zdarzyło się ono gdzieś setki kilometrów od centrum wydarzeń. Dlatego bardzo poważny paraliż linii kolejowej w jednym miejscu powoduje nawarstwienie opóźnień nawet w całym kraju.

Autor felietonu, Przemysław Brych jest autorem książki "Być jak konduktor", która ukazała się nakładem wydawnictwa "Literacka PKP - Jazda". Książkę można zakupić tutaj.

Przemysław Brych

Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach z tematu "Okiem konduktora" podaj

Komentarze

Zgodnie z Rozporządzeniem Ogólnym o Ochronie Danych Osobowych (RODO) na portalu pless.pl zaktualizowana została Polityka Prywatności. Zachęcamy do zapoznania się z dokumentem.

Okiem konduktora

W naszym nowym cyklu "Okiem konduktora" bielszczanin Przemysław Brych, pracownik kolei, opowie nam o tajnikach pracy konduktora oraz najciekawszych sytuacjach, które zdarzyły mu się na kolejowym szlaku. Zapraszamy do lektury! Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach z tematu "Okiem konduktora" podaj