Wiadomości
- 14 września 2020
- wyświetleń: 42334
[WIDEO, FOTO] Rajd Śląska przejechał ulicami powiatu pszczyńskiego
Za nami moc sportowych emocji. Rajd Śląska przejechał ulicami powiatu pszczyńskiego w sobotę, 12 września. Miejscowości gminy Miedźna, Ćwiklice, Jankowice, Warszowice, Jastrzębie Zdrój - to m.in. tutaj ekipy ścigały się podczas Rajdu - drugiej rundy mistrzostw Polski. W zawodach wzięło udział blisko 120 załóg. Do rywalizacji na siedmiu odcinkach specjalnych o łącznej długości 100,6 km kierowcy i piloci wyruszyli ze Stadionu Śląskiego w Chorzowie. W klasyfikacji generalnej zwyciężyli Finowie. Pochodzący z Ćwiklic Jakub Lesiak z pilotem Łukaszem Biernotem był najlepszy wśród zawodników jadących samochodami z napędem na jedną oś!
Tegoroczny Rajd Śląska ponownie przyciągnął mocną i liczną obsadę. W zawodach zmierzyli się uczestnicy trzech rajdowych cykli. Na odcinkach specjalnych województwa ścigali się uczestnicy Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski, Motul HRSMP (samochody historyczne) oraz Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Śląska. Najlepsze załogi Rajdu Śląska pamiątkowe puchary odebrali na Stadionie Śląskim w sobotni wieczór.
W 2019 roku Rajd Śląska był elementem szeroko zakrojonych obchodów 100-lecia Powstań Śląskich. Także tegoroczna edycja przyczyniła się do kultywowania pamięci o śląskich zrywach. Kończące rywalizację w ramach rund RSMP i Motul HRSMP trzecie starcie w Miedźnej było rozegrane jako Power Stage 100-lecia Powstań.
Podczas wyścigów na odcinkach trwały utrudnienia dla ruchu lokalnego. Część dróg była zamknięta.
Autorem fotorelacji jest Marek Ogrodzki.
Wyniki
Finowie - Jari Huttunen i Mikko Lukka zwyciężyli w klasyfikacji generalnej Rajdu. Finowie jadący Hyundaiem i20 R5 pokonali Grzegorza Grzyba i Michała Poradzisza (Skoda Fabia R5 Evo) o 7,3 s. Na najniższym stopniu podium stanęli Tomasz Kasperczyk i Damian Syty (Volkswagen Polo R5). Do zwycięzców stracili 32,3 s.
Klasyfikacja końcowa Rajdu Śląska 2020:
1. Jari Huttunen/Miko Lukka (Hyundai i20 R5) 52:30,5 s
2. Grzegorz Grzyb/Michał Poradzisz (Skoda Fabia R5) +7,3 s
3. Tomasz Kasperczyk/Damian Syty (Volkswagen Polo GTI R5) +32,3 s
4. Łukasz Byśkiniewicz/Zbigniew Cieślar (Hyundai i20 R5) +41,3 s
5. Łukasz Kotarba/Tomasz Kotarba (Citroen C3 R5) +1:06,6 s
6. Jacek Jurecki/Michał Trela (Ford Fiesta Proto) +1:56,5 s
7. Jarosław Kołtun/Ireneusz Pleskot (Ford Fiesta R5) +1:58,1 s
8. Daniel Chwist/Kamil Heller (Volkswagen GTI R5) +2:09,1 s
9. Jarosław Szeja/Marcin Szeja (Subaru Impreza STi) +2:31,3 s
10. Chuchała/Włoch (Ford Fiesta Proto) +2:32,8 s
Punktacja Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski po Rajdzie Śląska:
1. Huttunen/Lukka 69 pkt
2. Grzyb/Poradzisz 55 pkt
3. Byśkiniewicz/Cieślar 38 pkt
4. Kotarba/Kotarba 34 pkt
5. Słobodzian/Hundla 27 pkt
6. Kasperczyk/Syty 27 pkt
7. Szeja/Szeja 24 pkt
8. Jurecki/Trela 15 pkt
9. Pryczek/Pryczek 13 pkt
10. Kołtun/Pleskot 13 pkt
Huttunen i Lukka od samego początku rajdu należeli do faworytów. Na pierwszej próbie musieli uznać wyższość Grzyba i Poradzisza, ale już na kolejnej odegrali się przejmując prowadzenie w rajdzie. Dwukrotny mistrz Polski przyspieszył pod koniec pierwszej pętli, wygrywając dwa kolejne oesy i na serwis w środku dnia zjechał jako lider zawodów. Druga pętla należała już jednak do Huttunena - Fin wygrał wszystkie trzy oesy, włącznie z trzecim przejazdem odcinka Miedźna. W ten sposób zgarnął nie tylko komplet punktów za zwycięstwo w rajdzie, ale także bonusowe punkty za Power Stage 100-lecia Powstań Śląskich. Grzyb i Poradzisz zajęli na tej próbie drugie miejsce, tracąc do kierowcy Hyundaia 1,3 s. W klasyfikacji końcowej ich strata urosła do 7,3 s. - Za nami poważna, zacięta walka. Przycisnęliśmy na koniec rajdu, a zwycięstwo nie przyszło łatwo. Na szczęście nie popełniliśmy poważniejszych błędów - podsumował zwycięzca.
Tomasz Kasperczyk i Damian Syty (Volkswagen Polo R5) - zwycięzcy Rajdu Śląska z lat 2017 i 2018 - tym razem musieli zadowolić się trzecią pozycją. A i o nią musieli powalczyć - na pierwszych oesach rajdu lepsze tempo prezentowali Łukasz Byśkiniewicz i Zbigniew Cieślar (Hyundai i20 R5). Załoga Tiger Energy Drink Rally Team dopiero na trzecim oesie zdołała wyprzedzić rywali i od tego czasu utrzymywała już równe tempo. Na mecie ich przewaga nad Byśkiniewiczem wynosiła 9 s. Do zwycięzcy stracili 32,3 s. Pierwszą piątkę uzupełnili jadący równym tempem Łukasz i Tomasz Kotarbowie w Citroenie C3 R5. Do Huttunena stracili przeszło minutę.
Na kończącym rajd Power Stage dobrym czasem ponownie popisał się Kacper Wróblewski, pilotowany przez Jakuba Wróbla. Załoga Skody Fabii R5 Evo w barwach Orlen Team zajęła trzecią pozycję, ze stratą 2,1 s do zwycięzcy. Nie przełożyło się to jednak na końcowy wynik - na OS2 Wróblewski złapał kapcia, a na dodatek na pierwszej pętli miał problem z silnikiem swojego samochodu. Do zwycięzcy stracił więc przeszło 3 minuty i 50 sekund, co oznaczało odległą pozycję.
Marcin Słobodzian i Robert Hundla (Hyundai i20 R5) trzeci przejazd Miedźnej zakończyli z czwartym czasem, o 4,8 s gorszym od Huttunena. Jednak podobnie jak w przypadku Wróblewskiego, kłopoty w pierwszej części rajdu zepchnęły ich w dół tabeli wyników - na OS2 zaliczyli wizytę w rowie i stracili blisko 3 minuty. Na mecie zameldowali się o 0,5 s przed Wróblewskim.
Znakomity wynik zanotowali Jacek Jurecki i Michał Trela. Nie tylko pewnie zwyciężyli w klasie Open 4WD, ale zajęli wysokie, szóste miejsce w klasyfikacji generalnej, wyprzedzając kilka dużo szybszych samochodów R5. Jarosław Szeja i Marcin Szeja (Subaru Impreza STI) zaczęli rajd od wygranej w klasie, później jednak musieli ustąpić szybszym Fordom Fiesta Proto Jureckiego i Wojciecha Chuchały z Łukaszem Włochem. Załoga z Ustronia podkręciła jednak tempo i ostatecznie pokonali Chuchałę - na mecie byli szybsi o 1,5 s.
Wśród samochodów z napędem na jedną oś załogi w przednionapędowych, zaawansowanych rajdówkach klasy R2 pogodził duet Jakub Lesiak/Łukasz Biernot w BMW M3. Kierowca z Ćwiklic objął prowadzenie po trzecim oesie i nie oddał go do samej mety. Drugie miejsce wywalczył Maciej Lubiak I Tomasz Borko (Peugeot 208 R2), a najniższy stopień podium zajęli Radosław Typa i Szymon Gospodarczyk, który rok temu, właśnie w Rajdzie Śląska przypieczętował tytuł mistrza Polski, zdobyty z Mikołajem Marczykiem.
W klasie 3 najszybszą załogą byli Marek Mularczyk i Michał Paciej (Citroen DS3 R3). Piotr Kalinowski i Jarosław Janasz (Renault Clio Sport) wygrali klasę HR3 a w HR4 najszybciej podróżowali Grzegorz Ciombor z Marcinem Boryckim (Honda Civic). Jakub Wolski i Bartosz Krawiec (BMW 318 iS) byli najszybszą załogą w klasie HR-BMW, a Jakub Lesiak i Łukasz Biernot w BMW M3 wygrali klasę Open 2WD i klasyfikację 2WD całego rajdu. W Open 2WD- zwycięstwo przypadło Adamowi Sroce i Krystianowi Woźniakowi (Honda Civic VTi).
Honorowy patronat nad zawodami objął Marszałek Województwa Śląskiego, Jakub Chełstowski.
Wszystkie informacje dotyczące Rajdu Śląska znajdują się na stronie http://www.rajdslaska.pl, Facebooku - @rajdslaska oraz na Instagramie @rajd_slaska.
Komentarze
Zgodnie z Rozporządzeniem Ogólnym o Ochronie Danych Osobowych (RODO) na portalu pless.pl zaktualizowana została Polityka Prywatności. Zachęcamy do zapoznania się z dokumentem.