Wiadomości

  • 14 czerwca 2012
  • 18 czerwca 2012
  • wyświetleń: 11890

Obwodnica: ruszyła budowa drogi

Firma Strabag rozpoczęła z początkiem czerwca budowę obwodnicy Pszczyny. Wcześniej organizowane było zaplecze budowy, prowadzono również rozmów z podwykonawcami i inne czynności niezbędne do rozpoczęcia robót.

Obowdnica, budowa drogi
Rozpoczęła się budowa części drogowej obwodnicy Pszczyny. · fot. ZDW Katowice


DK-1, obwodnica, budowa, droga
Rozpoczęła się budowa części drogowej obwodnicy Pszczyny. · fot. ZDW Katowice


Po pracach przygotowawczych i pomiarach geodezyjnych w rejonie skrzyżowania obwodnicy z DW 935 na granicy Pszczyny i gminy Suszec ekipy budowlane wyposażone w ciężki sprzęt, mają w planie odhumusowywanie i rozpoczęcie innych prac ziemnych.

Jednocześnie Strabag przystąpi do przebudowy linii energetycznych na drugim końcu obwodnicy, w rejonie budowanego przez firmę Mota Engil CE SA węzła obwodnicy z DK 1. Tu także rozpoczną się wkrótce prace ziemne. Według planów kierownictwa budowy firmy Strabag prowadzenie robót jednocześnie w dwóch miejscach, pozwoli zaangażować więcej ludzi i sprzętu, a tym samym pozwoli na sprawniejsze przeprowadzenie robót.

Podjęła także swe obowiązki firma MP Mosty Sp. z o. o., która wygrała przetarg na wykonanie usługi nadzoru inwestorskiego budowy obwodnicy. Specjaliści tej firmy nadzorować będą budowę obu jej części; budowanej przez Strabag Sp. z o. o. drogi i węzła wznoszonego przez firmę Mota Engil CE SA. Pozwoli to na dobrą koordynację obu budów i szybkie rozwiązywanie mogących się pojawić problemów.

Tych na tak skomplikowanej budowie nie brakuje. Pierwszy poważny pojawił się po usunięciu warstw konstrukcyjnych zachodniej jezdni DK 1 w rejonie budowanego węzła. Okazało się, że grunt na długości ok. 500 m składa się z gliny, która nie ma odpowiedniej wytrzymałości. Co prawda istniejąca dotąd jezdnia nie doznawała z tego powodu uszczerbku przy wieloletniej przecież eksploatacji, jednak dzisiejsze, podwyższone standardy techniczne, każą dodatkowo wzmocnić grunt.

Przeprowadzono odpowiednie badania geologiczne i sporządzono projekt stabilizacji gruntu. Dodatkowe prace wymagają zmiany harmonogramu prac. Mimo tych komplikacji przedstawicie firmy Mota Engil dokonali, takich zmian organizacyjnych, by nie doszło do opóźnień w budowie. Węzeł ma być gotowy we wrześniu 2013 roku, a cała obwodnica dwa miesiące później.

Po rozstrzygnięciu wszystkich trzech przetargów na budowę obwodnicy, można podsumować przewidywane koszty tej inwestycji. Mota Engil CE SA wybuduje węzeł obwodnicy z DK 1 za 52 mln zł, Strabag Sp. z o. o. obwodnicę za 53,9 mln złotych, zaś nadzór nad obydwoma budowami sprawuje MP Mosty Sp. z o. o. za prawie 998 tys. zł.

Łącznie obwodnica kosztować będzie niemal 106,9 mln złotych. To koszt samej budowy. Do tej kwoty doliczyć należy jeszcze miliony złotych, jakie samorząd województwa wypłaci właścicielom działek zajętych pod drogę. W tej chwili trwa obliczanie wartości zajętych terenów, co należy do kompetencji administracji rządowej, w tym przypadku służb podległych wojewodzie.

new / pless.pl

źródło: ZDW Katowice

Komentarze

Zgodnie z Rozporządzeniem Ogólnym o Ochronie Danych Osobowych (RODO) na portalu pless.pl zaktualizowana została Polityka Prywatności. Zachęcamy do zapoznania się z dokumentem.