
Wiadomości
- 3 lipca 2025
- wyświetleń: 2617
Petycja mieszkańców Brzeźc przeciwko budowie zachodniej obwodnicy Pszczyny
Podczas zebrania wiejskiego w Brzeźcach, o którym pisaliśmy tutaj, mieszkańcy przekazali petycję w sprawie zachodniej obwodnicy Pszczyny adresowaną do burmistrza i rady miejskiej.

Petycja dotycząca wyrażenia sprzeciwu wobec przedstawionych koncepcji przebiegu trasy inwestycji pn.: "Budowa zachodniej obwodnicy miejscowości Pszczyna" - połączenie komunikacyjne DW 935 z DW 939 oraz wniosku o podjęcie działań mających na celu zaniechanie przez inwestora budowy przedmiotowej obwodnicy wg zaproponowanych koncepcji tras.
W związku z ukazaniem się informacji przedstawiającej propozycję trzech koncepcji studium korytarzowego dla inwestycji pn: "Budowa zachodniej obwodnicy miejscowości Pszczyna" - połączenie komunikacyjne DW 935 z DW 939 i trwającymi konsultacjami - mieszkańcy Brzeźc, na podstawie Uchwały nr 4/25 Zebrania Wiejskiego Sołectwa Brzeźce z dnia 09.06.2025 r., wyrażają sprzeciw wobec przedstawionych koncepcji przebiegu trasy na obszarze sołectw Brzeźce, Poręba i Wisła Wielka ze względu na brak ich zasadności, dużą skalę ludzkich krzywd oraz to, że tego typu inwestycja nie jest warta poświęcenia tak cennego i pięknego regionu i wnioskują o podjęcie działań mających na celu zaniechanie przez inwestora budowy przedmiotowej obwodnicy wg zaproponowanych koncepcji tras.
Brzeźce to wieś gminy Pszczyna o rolniczym, naturalnym przyrodniczo charakterze. Ludzie mieszkają tutaj m.in. ze względu na prowadzoną od pokoleń działalność rolniczą, bliskość natury, możliwość obcowania z przyrodą, piękne krajobrazy, spokój i czyste powietrze.
Z tych względów do Brzeźc przyprowadzają się ludzie z innych rejonów Polski i dla tych walorów Brzeźce odwiedza wielu turystów, rowerzystów, kajakarzy i wędkarzy. Gdyby te czynniki zostały zniszczone, nie tylko ucierpiałoby rolnictwo, ale znacząco obniżyłaby się jakość życia mieszkańców, mogłoby to nawet prowadzić do wyludniania. Stanowić mogłoby to zagrożenie nie tylko dla naszej miejscowości, ale i dla całej gminy Pszczyna.
Zaproponowana trasa nieodwracalnie zniszczyłaby piękny, naturalny krajobraz i środowisko przyrodnicze, w którym żyjemy. Trasa zdegradowałaby ten unikatowy przyrodniczo charakter naszego regionu oraz zniszczyłaby spójność krajobrazową terenów wiejskich. Zamiast krajobrazu wiejskiego, przyrodniczego, widoku na góry i jezioro byłby asfalt i ekrany pod oknami. Tym samym trasa zniszczyłaby atrakcyjność mieszkaniową w naszej miejscowości. Zniszczone zostałyby także piękne trasy spacerowo - widokowe, trasy rowerowe, miejsca gdzie lokalna i przyjezdna społeczność spędza czas wolny z rodzinami. Nie można tego zniszczyć.
Trasa skutkowałaby nie tylko utratą wartości naszych nieruchomości, ale zdecydowanie obniżyłaby jakość i komfort naszego życia. Nowa trasa generowałaby hałas i emisją spalin, co powoduje wzrost zanieczyszczeń środowiska i prowadzi do poważnych problemów zdrowotnych. Aktualnie na mapie Głównego Inspektora Ochrony Środowiska Brzeźce są obszarem zaznaczonym na zielono o bardzo dobrej jakości powietrza. I nie chcemy tego stracić.
Zdecydowanie sprzeciwiamy się niszczycielskiemu działaniu w rolnictwo. Zaproponowana trasa poważnie i niszczycielsko ingerowałaby w kompleks pól uprawnych dobrej klasy gruntów. Stanowiłaby zagrożenie dla środowiska naturalnego, systemu wód gruntowych, retencji i melioracji oraz miałaby negatywne oddziaływanie na jakość upraw. Trasa nie tylko podzieliłaby pola i utrudniła dojazd do tych pól, ale nieodwracalnie zniszczyłaby pola uprawne, które nas żywią oraz są miejscem pracy i źródłem dochodów wielu rodzin rolniczych. Te działania nie tylko obniżyłyby dochody, standard pracy i jakość życia rolników, ale obniżyłyby realną wartość gruntów. Ponadto wariant przedmiotowej trasy ingeruje w teren ponad 42 - hektarowego polderu zalewowego, którego zadaniem jest ochrona przed powodzią.
Zaproponowana trasa w pobliżu chronionego przyrodniczo obszaru Jeziora Łąka jest najgorszym z możliwych wariantów. Trasa negatywnie ingerowałaby w chronione przyrodniczo tereny obszaru Jeziora Łąka oraz Zbiornika Goczałkowickiego, który jest w obszarze Natura 2000. Te dwa obszary są naturalnym środowiskiem bardzo wielu gatunków chronionych ptaków i innych zwierząt. W Brzeźcach nad głowami latają orły bieliki! Regularnie można tu spotkać czaple nadobne i rybitwy czarne! Inwestycja jest sprzeczna z celami ochrony przyrody i stanowi zagrożenie dla ciągłości chronionych ekosystemów, siedlisk, a także realizacji zadań, jakim ma służyć Jezioro Łąka. Trasa nie tylko niszczycielsko wpłynęłaby na chronione środowisko, ale nieodwracalnie zniszczyłaby dziedzictwo przyrodnicze, które stanowi nieocenioną wartość dla każdej społeczności. Zachowanie tego dziedzictwa powinno być wspólnym wysiłkiem ze strony nic tylko mieszkańców, ale przede wszystkim władz lokalnych.
Przedstawiając powyższe stwierdzamy, że nie ma naszej akceptacji dla barbarzyńskiego działania w nasz rejon i wyrażamy zdecydowany sprzeciw wobec przedstawionych koncepcji trasy. Nie wyrażamy zgody na destabilizację naszej miejscowości i obniżenie jakości naszego życia. Proponowana trasa na tym obszarze bezpowrotnie zniszczyłaby aktualny ład przestrzenny, zdegradowałaby chronioną przyrodę i piękny krajobraz, zaprzepaściłaby dotychczasowe nakłady i starania o zachowanie chronionych dóbr i wartości, zniweczyłaby nasze plany na przyszłość oraz pozostaje w sprzeczności z charakterem naszej miejscowości.
Nasuwa się wiele pytań:
- Dlaczego tak budzący wątpliwości, co do zasadności i celowości projekt, planuje się tak rozciągle, i w tak ważnym oraz pięknym ekosystemie?
- Obwodnica to droga biegnąca wokół miasta, centrum lub śródmieścia, umożliwiająca ominięcie centrum i odciążenie ulic wewnętrznych z ruchu tranzytowego. W jakim zakresie odciąży droga biegnąca ponad 12 km od Pszczyny?
- Brzeźce to wieś dobrze skomunikowana z innymi miejscowościami. Przez jej obszar przebiegają: droga wojewódzka DW 933 i dwie drogi powiatowe. Czy to nie przesada planować kolejną drogę w Brzeźcach? Nadmieniamy, że DW933 była modernizowana i zamknięta przez okres prawie 2 lat, co nie skutkowało żadnym wzmożonym ruchem, ani dodatkowymi korkami w regionie, a obecnie wspomniana droga nie jest w ogóle obciążona.
- Czy wzorem Tychów, nie lepiej zainwestować w bezkolizyjne zjazdy z DK1, aby pozbyć się korków w Pszczynie oraz korków na DK1 na wysokości Pszczyny?
- Czy wątpliwe korzyści z budowy trasy muszą być poniesione tak wyjątkowo wysokimi kosztami, niszczyć malownicze wsie, chronione ekosystemy, siedliska, rolnictwo, niszczyć dorobek życia mieszkańców, lata starań, poczynione inwestycje i zniszczyć dotychczasowy statut naszych wsi?
- Przedstawiając powyższe uzasadnienie jednoznacznie i zdecydowanie sprzeciwiamy się budowie przedmiotowej drogi wg zaproponowanych wariantów oraz wnioskujemy o podjęcie działań mających na celu zaniechanie przez inwestora budowy przedmiotowej obwodnicy wg zaproponowanych koncepcji tras.
Z wyrazami szacunku,
sołtys Brzeźc Halina Dziurosz
Zobacz także

Petycja mieszkańców Poręby, Radostowic, Brzeźc i Wisły Wielkiej przeciwko zachodniej obwodnicy

Łączanie sprzeciwili się budowie obwodnicy

Mieszkańcy Radostowic przeciwko obwodnicy

Mieszkańcy przeciwko obwodnicy: strona na Facebooku, film i list otwarty

Większość radnych Rady Miejskiej sprzeciwia się budowie zachodniej obwodnicy Pszczyny

NIE dla zachodniej obwodnicy Pszczyny: pogram na żywo na antenie TVP3 Katowice
Komentarze
Zgodnie z Rozporządzeniem Ogólnym o Ochronie Danych Osobowych (RODO) na portalu pless.pl zaktualizowana została Polityka Prywatności. Zachęcamy do zapoznania się z dokumentem.