Wiadomości

  • 17 grudnia 2024
  • 20 grudnia 2024
  • wyświetleń: 3913

Słaba synchronizacja autobusów PKG z pociągami i godzinami rozpoczęcia lekcji / pracy

W kolejnym "liście czytelnika" mieszkaniec przedstawia swoje doświadczenia z komunikacją publiczną w Pszczynie. Wskazuje, że nie są one odpowiednio zsynchronizowane z odjazdami pociągów do większych ośrodków miejskich, gdzie mieszkańcy pracują i uczą się.

Autobus pszczyńskiej komunikacji gminnej. PKG, pszczyńska komunikacja gminna
Autobus Pszczyńskiej Komunikacji Gminnej · fot. UM Pszczyna


Witam,

Moje dziecko chodzi do szkoły poza Pszczyną i do szkoły dojeżdża pociągiem. Tak się też składa, że mieszkamy przy trasie linii A (Studzionka Cmentarz - Pszczyna Centrum Przesiadkowe) i można by użyć autobusu. Z tym, że ten autobus nigdy nie pasuje....

Poniżej opracowałem tabelkę, na żółto zaznaczyłem godziny, gdzie pociągi do Katowic i Bielska odjeżdżają mniej więcej o podobnej godzinie. Jak widać autobus A przyjeżdża około pół godziny wcześniej...

autobusy a pociągi


Również dla pracujących i uczących się w Pszczynie te godziny też nie są dobre. Wiadomo, że ludzie najczęściej rozpoczynają pracę o pełnych godzinach (6.00, 7.00, 8.00 itd.), również szkoła zaczyna się o najczęściej o ósmej - autobus jest już dużo wcześniej, a jak ktoś pracuje od 6.00, to w ogóle nie dojedzie...

Po południu jest jeszcze gorzej. Nie dość, że autobus odjeżdża z Pszczyny kwadrans przed pełną godziną, a jak wiadomo, duża część ludzi pracuje do 14.00, 15.00 lub 16.00, to jeszcze Ci, którzy chcą się przesiąść z pociągu z Katowic czy Bielska, albo muszą czekać pół godziny, albo - co ciekawe, 3 razy autobus odjeżdża kilka minut przed przyjazdem pary pociągów z Katowic i Bielska.

autobusy a pociągi 2


Tyle się u nas narzeka na korki, brak parkingów, a czasem wystarczy trochę przemyślenia i naprawdę możemy zwiększyć korzystanie z komunikacji, zarówno osób pracujących czy uczących się w Pszczynie, jak i przesiadających się na pociąg i z pociągu.

Ludzie cenią swój czas i przy takim skomunikowaniu tracimy wielu potencjalnych pasażerów komunikacji gminnej, a jeżdżą Ci, co muszą oraz Ci, którzy nie są związani godzinami, np. emeryci wybierający się na zakupy. W przypadku pozostałych osób - używany jest niestety najczęściej samochód - tak, jak naszym przypadku.

W przypadku linii A, wystarczyłoby, by rano autobus był trochę później w Pszczynie i Centrum Przesiadkowym, aby osoby pracujące i przesiadające nie musiały tyle czekać, plus dodać dodatkowy autobus dla pracujących od 6.00, jeśli byłaby taka potrzeba, zaś po południu odjazd powinien być później, dla przesiadających się z pociągu i kończących pracę o pełnej godzinie.

To moje propozycje, patrząc na rozkład i naszą sytuację. Osobiście uważam, że aby zredukować korki autobusy powinny jeździć częściej, tzn. co najmniej raz na pół godziny. Ale jeśli już jeżdżą co godzinę, to rozkład powinien być optymalny. Naprawdę nie wiem, czym kierowali się układający ten rozkład, ale ja tu dużego sensu obecnie nie widzę, poza tym, że jeździ co godzinę... Uprzedzając ewentualne argumenty, rozkład jazdy pociągów się czasem zmienia, ale najczęściej są to zmiany kilkuminutowe i dalej jest według mnie sens próby skomunikowania.

Jeśliby była taka możliwość, chciałbym prosić Urząd Miasta o komentarz w tej sprawie.


Poniżej odpowiedź Urzędu Miejskiego:

Dziękujemy za przekazanie listu czytelnika i zainteresowanie tematem komunikacji publicznej w naszej gminie. Rozumiemy, że kwestia synchronizacji rozkładów jazdy autobusów gminnych z pociągami oraz z godzinami pracy czy zajęć szkolnych jest niezwykle ważna dla mieszkańców, szczególnie w kontekście ułatwienia codziennych dojazdów.

Chcielibyśmy zaznaczyć, że Urząd Miejski w Pszczynie odpowiada za organizację komunikacji gminnej, ale nie ma wpływu na rozkłady jazdy pociągów, które ustalane są przez przewoźników kolejowych, w tym Polskie Koleje Państwowe i Koleje Śląskie. Rozkłady te mogą ulegać zmianom związanym z remontami, pracami modernizacyjnymi czy innymi decyzjami przewoźników, na które gmina nie ma bezpośredniego wpływu.

Jednocześnie pragniemy podkreślić, że dokładamy starań, aby rozkłady jazdy komunikacji gminnej były jak najlepiej dopasowane do potrzeb mieszkańców. Analizujemy zgłaszane uwagi i podejmujemy działania zmierzające do optymalizacji tras oraz godzin odjazdów autobusów. W przypadku zgłoszenia takich problemów, jak brak synchronizacji, jesteśmy gotowi przeanalizować sytuację i w razie możliwości wprowadzić zmiany. Pamiętajmy jednak, że pojedyncze linie, takie jak między innymi linia A, obsługują po 30 i więcej przystanków. Naszym celem jest takie zaplanowanie kursów, aby w miarę możliwości odpowiadały potrzebom jak największej liczby mieszkańców, co niestety czasami wymaga kompromisów. Rozumiemy, że nie wszystkie oczekiwania mogą zostać zrealizowane od razu, ale każdy zgłoszony postulat traktujemy poważnie i staramy się znaleźć najlepsze rozwiązanie w ramach istniejących ograniczeń logistycznych i budżetowych.

Warto również podkreślić, że w 2025 roku planujemy przeprowadzenie zmian w planie transportowym gminy. W ramach tego procesu aktualizowane będą rozkłady jazdy, a istotnym elementem przygotowań będą konsultacje. Planujemy przeprowadzenie badań i ankiet, które pomogą nam zrozumieć oczekiwania użytkowników komunikacji publicznej oraz lepiej dostosować transport do potrzeb mieszkańców

Oskar PiecuchRzecznik prasowy Urzędu Miejskiego w Pszczynie


Uwaga! List dotyczy sytuacji sprzed 15 grudnia, kiedy to wszedł w życie nowy rozkład jazdy PKP, który w dużej mierze poprawił synchronizację z komunikacją gminną. Aktualnie kursy autobusów są bardziej zbliżone do przyjazdu pociągów, co pozwala na płynne i sprawne przesiadki - wskazuje rzecznik UM.

ar / pless.pl

Komentarze

Zgodnie z Rozporządzeniem Ogólnym o Ochronie Danych Osobowych (RODO) na portalu pless.pl zaktualizowana została Polityka Prywatności. Zachęcamy do zapoznania się z dokumentem.