Wiadomości
- 11 czerwca 2024
- wyświetleń: 2689
Drożej za odpady w gminie Pawłowice
Od 1 lipca wzrastają opłaty za odbiór odpadów komunalnych na terenie gminy Pawłowice. Z końcem czerwca kończy się obowiązująca umowa na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych. W maju gmina ogłosiła postępowanie na wybór wykonawców, którzy przez kolejny rok będą świadczyć tego rodzaju usługi. Publikujemy komunikat urzędu.
Aby usprawnić realizację zadania, teren gminy jest podzielony na trzy sektory. Na etapie ubiegania się o zlecenie podział zadania na trzy części powinien zwiększać konkurencję, bo pozwala realizować usługę nie tylko dużym, ale również mniejszym podmiotom, które mogą zdecydować się na świadczenie usługi tylko w jednym sektorze. Mniejszy obszar pozwala też sprawniej odbierać odpady.
W tegorocznym przetargu konkurencji jednak nie było. Na każdą z trzech części zamówienia wpłynęła tylko jedna oferta. Świadczy to o tym, że na rynku zainteresowanie podmiotów świadczących usługi odbioru odpadów nie jest duże. Ma to swoje przełożenie na koszty realizacji zamówienia, które w odniesieniu do ubiegłego roku znacznie wzrosły. Głównym powodem takiego stanu rzeczy, podobnie zresztą jak w innych obszarach gospodarki, są zmiany w wysokości minimalnego wynagrodzenia oraz wzrost kosztów energii. Firmy ponoszą większe koszty, więc podnoszą ceny za zagospodarowania odpadów.
System gospodarowania odpadami powinien się bilansować. Wpływy z opłaty pobieranej od mieszkańców powinny zaspokajać całość wydatków, jakie ponosi Gmina wraz z uwzględnieniem innych kosztów, np. usług pocztowych, kosztów administracyjnych, obsługi PSZOK. Jeżeli wysokość opłaty jest zbyt niska, powstaje strata, która musi być pokryta z budżetu Gminy kosztem innych wydatków, np. inwestycyjnych.
Po rozstrzygnięciu postępowania ogólna wartość umów, które będą obowiązywać od 1 lipca 2024 roku do 30 czerwca 2025 roku, wynosi 7 787 322,00 zł. Aby zapewnić finansowanie całości systemu odbioru odpadów z opłaty wnoszonej przez mieszkańców, nowa stawka powinna wynosić blisko 40,00 zł miesięcznie od mieszkańca nieruchomości. To duże obciążenie dla domowych budżetów i spory przeskok od dotychczasowej opłaty wynoszącej 28,50 zł.
Podczas obrad komisji Rada Gminy Pawłowice rozpatrywała różne warianty wysokości opłaty. Ostatecznie ustalono, że od 1 lipca 2024 roku wysokość stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi wyniesie 36,00 zł miesięcznie od mieszkańca nieruchomości. Jeżeli mieszkaniec będzie kompostował bioodpady, zachowa dotychczasową ulgę w wysokości 3,00 zł, co oznacza, że miesięcznie za odbiór odpadów będzie płacił 33,00 zł. Mieszkańcy, którzy nie będą wywiązywać się z obowiązku segregacji odpadów, zapłacą miesięcznie 72,00 zł od osoby. Według przeprowadzonych kalkulacji wpływy z opłaty będą o ok. 300 000,00 zł niższe niż szacunkowe wydatki, przy założeniu, że ilość wytworzonych odpadów będzie na poziomie zbliżonym do bieżącego roku. Oznacza to, że strata 300 000,00 zł będzie musiała zostać pokryta z budżetu Gminy Pawłowice. Taka sytuacja w gminie zdarza się po raz pierwszy.
Stosowną uchwałę w tym temacie radni podjęli podczas ostatniej sesji 4 czerwca 2024 roku.
Jak wynika z danych wykazanych w zamieszczonych poniżej tabelach, jednymi z droższych odpadów są niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne, czyli te, które są odbierane z nieruchomości jako pozostałość po sortowaniu odpadów. W 2023 roku zmieszane odpady komunalne stanowiły ponad 44% wszystkich odpadów odebranych od naszych mieszkańców.
Czy odbiór odpadów może kosztować mniej albo przynajmniej możliwe będzie utrzymanie stawek opłat na stałym poziomie? Wydaje się, że jedynym rozwiązaniem są działania zmierzające do ograniczenia ilości wytwarzanych odpadów oraz zwiększanie poziomu ich segregacji.
W tabelkach poniżej przedstawiamy koszty odbioru 1 tony poszczególnych rodzajów odpadów, jakie będą obowiązywać od 1 lipca 2024 roku wraz z procentowym wzrostem w stosunku do roku 2023.
W tegorocznym przetargu konkurencji jednak nie było. Na każdą z trzech części zamówienia wpłynęła tylko jedna oferta. Świadczy to o tym, że na rynku zainteresowanie podmiotów świadczących usługi odbioru odpadów nie jest duże. Ma to swoje przełożenie na koszty realizacji zamówienia, które w odniesieniu do ubiegłego roku znacznie wzrosły. Głównym powodem takiego stanu rzeczy, podobnie zresztą jak w innych obszarach gospodarki, są zmiany w wysokości minimalnego wynagrodzenia oraz wzrost kosztów energii. Firmy ponoszą większe koszty, więc podnoszą ceny za zagospodarowania odpadów.
System gospodarowania odpadami powinien się bilansować. Wpływy z opłaty pobieranej od mieszkańców powinny zaspokajać całość wydatków, jakie ponosi Gmina wraz z uwzględnieniem innych kosztów, np. usług pocztowych, kosztów administracyjnych, obsługi PSZOK. Jeżeli wysokość opłaty jest zbyt niska, powstaje strata, która musi być pokryta z budżetu Gminy kosztem innych wydatków, np. inwestycyjnych.
Po rozstrzygnięciu postępowania ogólna wartość umów, które będą obowiązywać od 1 lipca 2024 roku do 30 czerwca 2025 roku, wynosi 7 787 322,00 zł. Aby zapewnić finansowanie całości systemu odbioru odpadów z opłaty wnoszonej przez mieszkańców, nowa stawka powinna wynosić blisko 40,00 zł miesięcznie od mieszkańca nieruchomości. To duże obciążenie dla domowych budżetów i spory przeskok od dotychczasowej opłaty wynoszącej 28,50 zł.
Podczas obrad komisji Rada Gminy Pawłowice rozpatrywała różne warianty wysokości opłaty. Ostatecznie ustalono, że od 1 lipca 2024 roku wysokość stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi wyniesie 36,00 zł miesięcznie od mieszkańca nieruchomości. Jeżeli mieszkaniec będzie kompostował bioodpady, zachowa dotychczasową ulgę w wysokości 3,00 zł, co oznacza, że miesięcznie za odbiór odpadów będzie płacił 33,00 zł. Mieszkańcy, którzy nie będą wywiązywać się z obowiązku segregacji odpadów, zapłacą miesięcznie 72,00 zł od osoby. Według przeprowadzonych kalkulacji wpływy z opłaty będą o ok. 300 000,00 zł niższe niż szacunkowe wydatki, przy założeniu, że ilość wytworzonych odpadów będzie na poziomie zbliżonym do bieżącego roku. Oznacza to, że strata 300 000,00 zł będzie musiała zostać pokryta z budżetu Gminy Pawłowice. Taka sytuacja w gminie zdarza się po raz pierwszy.
Stosowną uchwałę w tym temacie radni podjęli podczas ostatniej sesji 4 czerwca 2024 roku.
Jak wynika z danych wykazanych w zamieszczonych poniżej tabelach, jednymi z droższych odpadów są niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne, czyli te, które są odbierane z nieruchomości jako pozostałość po sortowaniu odpadów. W 2023 roku zmieszane odpady komunalne stanowiły ponad 44% wszystkich odpadów odebranych od naszych mieszkańców.
Czy odbiór odpadów może kosztować mniej albo przynajmniej możliwe będzie utrzymanie stawek opłat na stałym poziomie? Wydaje się, że jedynym rozwiązaniem są działania zmierzające do ograniczenia ilości wytwarzanych odpadów oraz zwiększanie poziomu ich segregacji.
W tabelkach poniżej przedstawiamy koszty odbioru 1 tony poszczególnych rodzajów odpadów, jakie będą obowiązywać od 1 lipca 2024 roku wraz z procentowym wzrostem w stosunku do roku 2023.
Komentarze
Zgodnie z Rozporządzeniem Ogólnym o Ochronie Danych Osobowych (RODO) na portalu pless.pl zaktualizowana została Polityka Prywatności. Zachęcamy do zapoznania się z dokumentem.
Śmieci, odpady
Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach z tematu "Śmieci, odpady" podaj