Reklama

Wiadomości

  • 9 marca 2024
  • wyświetleń: 2286

[FOTO] PKP PLK podsumowały przebudowę węzła. Jak wpłynęła na czasy przejazdu?

Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe podsumowała przebudowę czechowickiego węzła kolejowego. Inwestycja rozpoczęła się w 2019 roku, była zaplanowana na 4 lata a jej wartość wyniosła 1,4 mld zł. Jak inwestycja wpłynęła na czas przejazdu pociągów osobowych? Zapytaliśmy o to Przemysława Brycha, czyli "Konduktora Przemka".

Efekty przebudowy czechowickiego węzła kolejowego · fot. PKP PLK


Inwestycja w liczbach



W sumie, w ramach projektu, wybudowano, przebudowano lub zamontowano 47 km torów, 56 km sieci trakcyjnej, 119 rozjazdów, 12 obiektów - mostów i wiaduktów, jedną stację i dwa przystanki, a także 3 przejazdy kolejowo-drogowe.

W komunikacie spółki PKP PLK, podsumowującym inwestycję, możemy przeczytać, że jej efektem są sprawniejsze, bezpieczniejsze i komfortowe podróże koleją na trasie z Katowic do granicy z Czechami i w Beskidy. Zrealizowane przedsięwzięcie zarządcy infrastruktury oznacza także lepsze warunki w transporcie towarów oraz efektywniejsze wykorzystanie kolei.

- Inwestycja PLK SA poprawiła warunki podróży i przewozu towarów na węźle czechowickim. Projekt zapewnia wzrost konkurencyjności ekologicznej kolei względem innych środków transportu. Zadanie obejmowało przebudowę torów i sieci trakcyjnej. Od marca składy pasażerskie będą kursować z prędkością do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h - zauważa PKP PLK.

Zmniejszy się czas przejazdu pociągów?



Zakończyła się przebudowa węzła kolejowego w Czechowicach-Dziedzicach · fot. Budimex S.A.


Jak prace wpłynęły na czas przejazdu pociągów pasażerskich? Zapytaliśmy o to Przemysława Brycha, czyli "Konduktora Przemka".

- Na tę chwilę inwestycja nie wpłynie na skrócenie czasu jazdy pociągów z Bielska-Białej do Katowic, ponieważ linia pomiędzy tymi miastami nadal jest modernizowana. Obecnie mamy przebudowę od dawnego posterunku odgałęźnego "most Wisła" i przejazdy odbywają się po jednym torze od Goczałkowic-Zdroju do Pszczyny oraz od Pszczyny do Kobióra. Przez to pociągi muszą mijać się na stacji Pszczyna i dlatego też czas jest wydłużony - powiedział portalowi czecho.pl Brych.

- Do "prawdziwych" czasów przejazdów pociągów po modernizacji dojdziemy w momencie, kiedy całkowicie zostanie zmodernizowana linia z Bielska-Białej do Katowic, a dodatkowo zostanie przebudowany katowicki węzeł kolejowy. W mojej ocenie jeszcze trochę to potrwa. Ale musimy wziąć pod uwagę to, że i tak nie jest źle. Pamiętajmy, że wcześniej, na początku lat 2000, czas przejazdu pociągu osobowego ze stolicy Podbeskidzia do stolicy województwa śląskiego w niektórych przypadkach dochodził nawet do 1,5 godziny - dodał Przemysław Brych.

"Konduktor Przemek" zwrócił także uwagę, że "przebudowa faktycznie wpłynęła na płynność ruchu i jego usprawnienie podczas przebudowy pozostałych odcinków". - Gdyby to nie byłoby zrobione, to w Czechowicach-Dziedzicach byłoby "wąskie gardło" - podsumował.

Rewolucję przeszły też stacje kolejowe



Wyświetlacze na stacji kolejowej Czechowice-Dziedzice - 10.12.2023 · fot. mp / pless.pl


Przebudowa węzła kolejowego to też większy komfort dla podróżnych na stacjach kolejowych. W Czechowicach-Dziedzicach wybudowano dwa nowe perony ułatwiające wsiadanie i wysiadanie z pociągów, wyposażono je też w jasne oświetlenie, ławki oraz tablice informacyjne i czytelne oznakowanie. Są nowe wiaty, a zabytkowe zostały odnowione i umieszczone w dalszej części peronów.

Bezkolizyjne przejście pod torami zwiększa bezpieczeństwo w dostępie do pociągów i na drugą stronę miasta. Komunikację ułatwiają windy. Dodatkowo została poprawiona estetyka przejścia pod torami. Murale pokryły wszystkie ściany w obiekcie i nawiązują do historii kolei, miasta oraz regionu. Przy stacji powstało lokalne centrum sterowania, z którego dyżurni dbają o bezpieczne prowadzenie ruchu pociągów.

Podróżni korzystają także z nowych peronów w Zabrzegu i Goczałkowicach-Zdroju. Dostęp do nich umożliwiają pochylnie, a bezpieczeństwo gwarantują nowe przejścia dla pieszych pod torami. Przystanki wyposażono w głośniki i zegary. Na stacji Czechowice-Dziedzice są też dodatkowo wyświetlacze, zawierające wizualne informacje o najbliższych pociągach. Montaż monitoringu zwiększył bezpieczeństwo podróżnych i daje możliwość szybkich reakcji służb porządkowych.
Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach z tematu "Przebudowa czechowickiego węzła kolejowego" podaj

Komentarze

Zgodnie z Rozporządzeniem Ogólnym o Ochronie Danych Osobowych (RODO) na portalu pless.pl zaktualizowana została Polityka Prywatności. Zachęcamy do zapoznania się z dokumentem.

Przebudowa czechowickiego węzła kolejowego

Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach z tematu "Przebudowa czechowickiego węzła kolejowego" podaj