Wiadomości
- 9 marca 2024
- wyświetleń: 4240
Senior za kółkiem. Jak jeżdżą starsi kierowcy i kiedy nie powinni już prowadzić?
W lutym na terenie Pszczyny doszło do kolizji, której winny był senior - mężczyzna pomylił biegi, przez co z impetem ruszył do tyłu i uderzył w stojący za nim radiowóz. Podczas badania trzeźwości stwierdzono u niego prawie promil alkoholu. To nietypowa sytuacja, skłania jednak do zastanowienia, jak często dochodzi do zdarzeń drogowych z udziałem kierujących seniorów. Przed jakimi wyzwaniami za kółkiem stają osoby starsze i kiedy powinny przesiąść się na fotel pasażera?
Sytuacja z udziałem pijanego seniora miała miejsce 16 lutego w godzinach późnowieczornych na ul. Basztowej w Pszczynie. 67-latek, kiedy zobaczył, że znajduje się za nim radiowóz, prawdopodobnie spanikował i ruszając wbił omyłkowo wsteczny bieg, przez co uderzył w samochód policyjny. W czasie interwencji okazało się, że miał w organizmie prawie promil alkoholu.
To nietypowa sytuacja, zwłaszcza wziąwszy pod uwagę zdarzenia, do jakich dochodzi z udziałem seniorów. Warto jednak sprawdzić, jak często na terenie naszego powiatu mają miejsce inne zdarzenia drogowe, w których uczestniczą kierujące osoby starsze. Jakiego rodzaju błędy i wykroczenia najczęściej popełniają seniorzy-kierowcy?
Należy nadmienić, że w Polsce nie ma górnej granicy wieku, po przekroczeniu której nie można już prowadzić samochodu. Wiek nie jest więc jednoznaczną wytyczną w tej kwestii, ale stan zdrowia - pogarszający się przecież wraz z wiekiem - już tak. Wiele chorób i schorzeń, na które często zapadają osoby starsze, to przeciwwskazania do kierowania pojazdem. Na bezpieczeństwo jazdy rzutują również ubytek słuchu czy pogorszenie się wzroku.
Od pewnego czasu sporo mówi się o przygotowywanych zmianach w prawie unijnym, które ma obligować kierowców po przekroczeniu określonego wieku do wykonania kontrolnych badań lekarskich w celu przedłużenia uprawnień. Istnieje nawet możliwość, że starsi kierowcy będą musieli powtarzać egzamin na prawo jazdy kategorii B co pięć lat.
Póki co jednak utratę zdolności do jazdy autem muszą uczciwie zauważyć u siebie sami kierowcy lub członkowie rodziny. Policja z kolei może skierować wniosek do organu wydającego o przeprowadzenie odpowiednich badań lekarskich. - Na podstawie art. 129 ust. 2 Ustawy Prawo o ruchu drogowym kierujemy taki wniosek, gdy podczas interwencji w wyniku zdarzenia drogowego mamy podejrzenie wobec kierowcy, niezależnie od jego wieku, że aktualny stan zdrowia nie pozwala mu na prowadzenie samochodu. Jeśli chodzi o seniorów w naszym powiecie, to w ubiegłym roku zastosowaliśmy taki wniosek wobec dwóch kierujących, 66- i 67-latka, a w roku 2022 jeden wniosek został skierowany dla 89-latka, u którego styl jazdy wzbudził wątpliwości mundurowych - mówi sierż. szt. Jadwiga Śmietana, rzecznik prasowa Komendanta Powiatowego Policji w Pszczynie.
Jednocześnie uściśla, że zarówno w 2023, jak i w 2022 roku liczba zdarzeń drogowych z udziałem kierujących seniorów była bardzo podobna i w przeważającej mierze były to kolizje.
W 2022 roku kierowcy w wieku 65-87 lat spowodowali 103 kolizje i 4 wypadki drogowe. W tym czasie na terenie powiatu pszczyńskiego doszło do 1131 zdarzeń drogowych. W ubiegłym roku odnotowano również 4 wypadki oraz 107 kolizje, które spowodowały osoby w wieku 65-89 lat, tymczasem ogólnie zdarzeń drogowych było 1144. Najwięcej zdarzeń drogowych, w tym 2 wypadki, miało miejsce u osób w wieku 65-70 lat. 44 zdarzenia drogowe, w tym 3 wypadki spowodowali kierowcy w grupie wiekowej 71-80 lat, z kolei kierowcy w wieku powyżej 80 lat spowodowali najmniej, bo 17 zdarzeń i zero wypadków. - Dla zobrazowania skali, w 2023 roku na pszczyńskich drogach było łącznie 55 wypadków, w tym 4 spowodowane właśnie przez seniorów. To raczej młodzi kierowcy przejawiają tendencje do bardziej niebezpiecznych zachowań za kierownicą, ale seniorzy również nie są bez winy - zauważa rzeczniczka.
Okazuje się, że największym błędem, jaki popełniają seniorzy za kółkiem jest wymuszanie pierwszeństwa i niedostosowanie odpowiedniej odległości między pojazdami.
Wyzwaniem dla starszych kierowców jest też zmieniająca infrastruktura drogowa, w której coraz częściej wprowadza się zmiany tymczasowe. - Jeśli chodzi o kierowców powyżej 65. roku życia, to najczęstsze błędy w ich wykonaniu dotyczą nieustąpienia pierwszeństwa przejazdu oraz niezachowania bezpiecznej odległości między pojazdami. Później należy wymienić także nieprawidłowe skręcanie i nieprawidłowe omijanie. Warto podkreślić, że wielu seniorów jeździ niestety na pamięć, dlatego wszelakie tymczasowe zmiany w organizacji ruchu drogowego to sytuacje, w których seniorzy często się nie odnajdują. Infrastruktura drogowa zmienia się dynamicznie, do tego przybywa kierowców samochodów, a także innych uczestników ruchu, którzy korzystają z rowerów i hulajnóg. Wszyscy kierowcy są obecnie przebodźcowani, tym bardziej seniorzy, których koncentracja z wiekiem obniża się - wymienia Jadwiga Śmietana.
Nie zmienia to faktu, że seniorzy chcą być niezależni, szczególnie ci, którzy mają wieloletnie doświadczenie jako kierowcy, wciąż potrzebują i chcą prowadzić samochód. Kiedy jednak powinni powiedzieć dość? - Są oczywiście różni seniorzy, dlatego ciężko mówić o granicy wiekowej, która każe kierowcy włożyć dokument do szuflady. Dlatego zawsze warto pozostać czujnym. To też rola najbliższej rodziny, żeby zwrócić uwagę na to, jak nasz senior jeździ i czy ma sprawny samochód - uczula sierż. szt. Jadwiga Śmietana.
Komentarze
Zgodnie z Rozporządzeniem Ogólnym o Ochronie Danych Osobowych (RODO) na portalu pless.pl zaktualizowana została Polityka Prywatności. Zachęcamy do zapoznania się z dokumentem.