Wiadomości
- 1 lutego 2024
- wyświetleń: 440
Jak stworzyć produkt, który znajdzie odbiorców, czyli czym jest design thinking?
Materiał partnera:
XXI wiek stawia przed przedsiębiorcami ogromne wyzwania. Rynek jest wręcz przesycony produktami, a mimo to zauważyć można stały wzrost konkurencji. Właśnie dlatego tak ważne jest, by dzisiejsze firmy nadążały za dynamicznie zmieniającymi się trendami. Pomocne w tym może się okazać odpowiednie podejście - design thinking. Jak stworzyć produkt, odpowiadający na potrzeby coraz bardziej wymagających klientów? Jak wykorzystać design thinking, w osiąganiu założonych rezultatów?
Czym dokładnie jest design thinking?
Najprościej podejście design thinking można opisać jako metodę twórczego rozwiązania. To podejście, bazujące na empatii, otwartości i stałym doskonaleniu. Niezwykle ważną rolę w design thinking odgrywa ciągłe doskonalenie. Przedsiębiorcy dążący do stałego rozwoju muszą nieustanie poszerzać swoją wiedzę, w sposób umożliwiający im pełne zrozumienie potrzeb klientów.
Aby design thinking mógł spełnić swoją funkcję, powinien koncentrować się na poniższych założeniach:
- Koncentracja na użytkownika - poprzez pełne zrozumienie jego potrzeb, zarówno tych uświadomionych, jak i nieuświadomionych. Empatia w procesie wytwórczym pozwala na stworzenie rozwiązania, które również w warunkach rzeczywistych znajdzie rynek zbytu.
- Kreatywna kolaboracja - wyłącznie staranne zapoznanie się z tematem, poprzez spojrzenie z wielu perspektyw, pozwala na znalezienie nowych rozwiązań, wychodzących poza sztywno narzucone schematy.
- Eksperymentowanie i testowanie - to zdecydowanie najskuteczniejsza metoda, pozwalająca na stworzenie pełnowartościowego produktu. Budowa prototypów, w połączeniu z odpowiednią informacją zwrotną, pozwoli stworzyć rozwiązania technologiczne, wolne od wad.
Ważne etapy w podejściu design thinking
Zastosowanie odpowiedniego podejścia, zorientowanego na potrzeby klientów, pozwala znacząco usprawnić proces wytwórczy. Stosowanie design thinking pozwala na stworzenie niestandardowych, innowacyjnych rozwiązań, które przyczynią się do osiągnięcia założonych celów. Jednak aby to było możliwe, należy ściśle przestrzegać określonych etapów:
- Empatyzacja - wiesz już z ogólnych założeń podejścia design thinking, że tylko za sprawą pełnego zrozumienia potrzeb klienta, będziesz w stanie stworzyć produkt lub usługę, które znajdą rynek zbytu. Dla pełnego sukcesu ważne jest zrozumienie problemów i motywacji człowieka, które odgrywają rolę w procesie podejmowania decyzji.
- Definiowanie problemu - stanowiące swego rodzaju syntezę wyników zebranych podczas pierwszego etapu. Określenie głównego problemu pozwala stworzyć skuteczną odpowiedź. Jednak aby to było możliwe, należy wyjść poza utarte schematy.
- Generowanie pomysłów - zespół projektowy na tym etapie przedstawia wszystkie propozycje, pozwalające na stworzenie rozwiązania odpowiadającego na określone problemy i potrzeby użytkowników. To jeden z ważniejszych etapów, który wyznacza późniejszą ścieżkę dla procesu wytwórczego.
- Budowanie prototypów - tworzenie fizycznych prototypów pozwala zaprezentować potencjalnym użytkownikom gotowy produkt. To doskonały moment na to, by ocenić zainteresowanie użytkowników nowym produktem. Częste budowanie i testowanie prototypów pozwala na stworzenie w pełni jakościowego, wolnego od wad rozwiązania, które odpowie na wymagania rynku.
- Testowanie - przed wpuszczeniem produktu na rynek warto zadbać o dokładne przetestowanie jego możliwości, w środowisku użytkownika. Testowanie w środowisku naturalnym pozwala na skuteczne wychwycenie nieprawidłowości, które mogłyby wpłynąć negatywnie na wyniki sprzedaży.
Kiedy warto stosować założenia design thinking?
Przede wszystkim należy sobie uświadomić, że podejście to dedykowane jest do stosowania na pierwszym etapie wprowadzania produktów. Metoda ta nie sprawdzi się tam, gdzie brakuje już miejsca na innowacje, ponieważ nie stanowi remedium na każdy problem. Jednak bez wątpienia, jest to wszechstronna metoda, która pozwala na pełne wykorzystanie osób zatrudnionych w przedsiębiorstwie oraz instytucji nadzorujących proces wdrożenia.
Szczególne zastosowanie design thinking znajdzie w procesie wytwarzania urządzeń elektronicznych. Dynamiczne zmiany na rynku usług elektronicznych wymagają odpowiedniego podejścia. Znając specyficzne potrzeby klientów, można skuteczniej na nie odpowiadać, wykorzystując kompetencje z zakresu psychologii, technologii, projektowania oraz ergonomii. Jeśli masz pomysł na produkt elektroniczny, ale szukasz wsparcia przy jego projekcie, zapoznaj się z ofertą firmy Inquel.