Wiadomości
- 13 października 2023
- wyświetleń: 525
Bindownice - rodzaje, zastosowanie, cena
Materiał partnera:
Coraz rzadziej sięgamy po dokumenty papierowe, dlatego nie każdy miał okazję samodzielnie bindować dokumenty. Niekiedy jednak nadarza się konieczność przygotowania profesjonalnych dokumentów papierowych i dlatego warto pamiętać o tym, że dzięki bindownicy z łatwością nadamy dokumentacji estetyczny wygląd. Sprawdź, jakie są rodzaje bindownic, kiedy warto z nich korzystać, a także jak wybrać odpowiednią bindownicę do domu lub biura.
Jak działa bindownica?
Bindownice to urządzenia biurowe, których zadaniem jest złączenie kartek w jeden dokument. Bindowanie umożliwia także oprawienie dokumentów poprzez dołączenie do niego okładki. Zależnie od typu bindownicy, wykorzystują one różne mechanizmy działania:
- Bindownice spiralne - są dostępne w różnych modelach i rozmiarach, od prostych i manualnych po bardziej zaawansowane i elektryczne. Ich wybór zależy od ilości dokumentów, które planujesz oprawiać, jak również od budżetu. Wykorzystują mechanizm spiralny do łączenia dokumentów. Ułożone dokumenty wkładamy do bindownicy i zaciskamy ją. Bindownica dziurkuje kartki, a następnie umożliwia nałożenie spirali (ręcznie lub za pomocą mechanizmu) przez otwory w kartkach.
- Bindownice kanałowe - umożliwiają łączenie kartek za pomocą kanału, który nakłada się na plik kartek. Bindując dokument za ich pomocą, nie ma konieczności dziurkowania kartek. W razie potrzeby możemy zdjąć kanał i wyciągnąć lub dodać kartkę papieru do dokumentu. Bindownice kanałowe są wyjątkowo proste w obsłudze i bardzo praktyczne, jeśli chcemy bindować większą ilość dokumentów.
- Termobidnownice - zgrzewają dokument wykorzystując do tego specjalną okładkę z klejem, który rozpuszcza się pod wpływem ciepła. Termobindownice to najtrwalszy sposób łączenia dokumentów. W ich przypadku nie ma możliwości debindowania dokumentu.
Zastosowania bindownicy
Wszędzie tam, gdzie zachodzi potrzeba trwałego złączenia dokumentów papierowych oraz ich oprawy, warto rozważyć zastosowanie bindownicy. Urządzenia te są idealne dla dokumentów, które mają wyglądać elegancko i profesjonalnie, takich jak raporty roczne, propozycje biznesowe czy prace dyplomowe.
Termobindownice dają wykończenie podobne do książki, co czyni je popularnym wyborem wśród firm i instytucji edukacyjnych. Z kolei bindowanie dokumentów za pomocą spirali jest tanim sposobem łączenia dokumentów i możemy stosować do wszelkiego rodzaju raportów wewnętrznych, dokumentów szkoleniowych, czy prac szkolnych.
Najczęściej bindowane i oprawiane typy dokumentów:
- raporty biznesowe,
- materiały szkoleniowe,
- materiały prezentacyjne,
- książki i zeszyty,
- kserowane fragmenty książek,
- materiały konferencyjne,
- menu restauracyjne,
- kalendarze,
- portfolia dokumentów.
Jak wybrać bindownicę do domu i biura?
W pierwszej kolejności warto odpowiedzieć sobie na pytanie, jakie dokumenty będziemy bindować oraz jak często? Do zastosowań domowych najczęściej wybierane są bindownice z grzbietem plastikowym spiralnym. Tego typu bindownice są tanie w zakupie oraz eksploatacji. Dobrze sprawdzają się dla regularnego użytkowania i różnych rozmiarów dokumentów.
Z kolei do zastosowań biurowych często wybierane są bindownice kanałowe lub termobindownice. Jeśli w biurze produkowana jest duża ilość dokumentów papierowych, warto rozważyć zakup profesjonalnej, wielofunkcyjnej bindownicy.
Ile kosztują bindownice?
Przedział cenowy bindownic jest całkiem spory. Najprostsze urządzenia kosztują ok. 200 zł, z kolei wielofunkcyjne bindownice do zastosowań profesjonalnych mogą kosztować powyżej 10 tys. zł. Pamiętajmy jednak, że w przypadku tego typu urządzeń nie działa zasada - im droższe, tym lepsze. Najdroższe bindownice to urządzenia przeznaczone do zastosowań profesjonalnych, wyposażone w liczne funkcje, z których użytkownik domowy najczęściej nie będzie korzystał. Warto więc zwrócić uwagę na przeznaczenie bindownicy, podstawowe parametry (takie jak maksymalna liczba kartek, którą obsługuje bindownica) oraz łatwą dostępność materiałów eksploatacyjnych. W ten sposób za naprawdę niewielkie pieniądze możemy dysponować sprzętem, który znacząco ułatwi codzienną pracę, a także sprawi, że przygotowywane przez nas dokumenty i materiały będą profesjonalne.