Wiadomości

  • 30 czerwca 2023
  • wyświetleń: 241

Prawna ochrona marki w Urzędzie Patentowym

Materiał partnera:

Pod pojęciem marki firmy kryje się znak towarowy. Jest on niezwykle ważnym elementem dla każdego przedsiębiorstwa, ponieważ pomaga w identyfikowaniu i odróżnianiu jej produktów lub usług od konkurencji. W perspektywie czasu zachęca więc lub zniechęca do skorzystania z oferty. Z artykułu dowiesz się jakie znaczenie ma zastrzeżenie znaku towarowego oraz jak się do tego zabrać od strony formalnej.

Linkhouse


Co to jest znak towarowy?



Kiedy słyszysz słowo "znak towarowy", co Ci przychodzi od razu na myśl? Czy jest to logotyp dużej korporacji, jak Coca-Cola czy Nike? Cóż, jesteś na dobrej drodze! Znak towarowy to symbol używany do oznaczania produktów lub usług oferowanych przez daną firmę. Może to być nazwa, logo, slogan, kombinacja kolorów lub dźwięk, który wyróżnia markę spośród innych na rynku.

Jeżeli po latach inwestowania w rozpoznawalność i obsługę klienta jesteś kojarzony z którymś z tych oznaczeń, to daje Ci to poza cenową przewagę nad konkurencją. Ta z kolei najpewniej będzie chciała się do tych pozytywnych skojarzeń przybliżyć. Aby to utrudnić powinieneś skierować swoją uwagę właśnie na Urząd Patentowy.

Zobacz również:



Korzyści z posiadania zastrzeżonej marki



Uzyskanie świadectwa rejestracji przynosi wiele korzyści, zarówno w zakresie ochrony prawnej, jak i w budowaniu wizerunku marki. Oto kilka najważniejszych. Upraszczając, posiadanie zarejestrowanego znaku:

  • Daje Ci prawną ochronę i wyłączność w używaniu znaku towarowego. Możesz skutecznie chronić swoją markę przed nieuprawnionym wykorzystaniem przez inne podmioty.
  • Uprawnia Cię do używania symbolu "R" w kółku (®) jako potwierdzenia zarejestrowania marki.
  • Ułatwia usuwanie nieuprawnionych treści zawierających Twoją markę z platform społecznościowych, takich jak Allegro, Amazon czy YouTube. Możesz skorzystać z procedur zgłaszania naruszeń, które te platformy oferują. Na podstawie świadectwa sporne treści znikną w ciągu kilku godzin.
  • Daje możliwość udzielania licencji na jego wykorzystanie znaku innym podmiotom. Dzięki temu można generować dodatkowe źródła przychodów i promować markę poprzez współpracę z innymi profesjonalistami. Często tak robią zespoły muzyczne oraz twórcy popularnych bajek jak Reksio.
  • Umożliwia Ci dołączenie do programu Allegro Strefa Marek. Dzięki temu możesz zyskać dodatkowe korzyści, takie jak lepsza widoczność Twoich produktów, preferencyjne warunki sprzedaży oraz oznaczenie swoich ofert jako oryginalne i oficjalne. Na takiej samej zasadzie rejestracja pozwala Ci dołączyć do Amazon Brand Registry.


Zastrzeżenie znaku towarowego w praktyce



Aby uzyskać ochronę znaku towarowego, musisz go zarejestrować w odpowiednim urzędzie patentowym. Możesz zdecydować się na ochronę:

  • krajową - zgłoszenia dokonuje się w Urzędzie Patentowym RP (albo w innym urzędzie danego kraju)
  • unijną - zgłoszenia dokonuje się w Urzędzie UE ds. Własności Intelektualnej;
  • międzynarodową - tutaj działasz przez Światową Organizację Własności Intelektualnej.


W zależności od wybranego urzędu Twoja marka będzie chroniona na terenie Polski lub np. we wszystkich krajach należących do UE. Nie ma możliwości ograniczenia się z taką rejestracją tylko do jednego miasta czy województwa.

Kryteria ochrony znaku towarowego



Aby znak towarowy został zastrzeżony, musi spełniać pewne wymagania. Przede wszystkim musi być wystarczająco oryginalny i odróżniający od innych znaków używanych w branży. Nie może być zbyt ogólny ani opisowy. Nazwy typu Dobry Mechanik czy Fryzjer VIP nie otrzymają ochrony. To samo dotyczy nazw zwyczajowo używanych w danej branży jak "papuga" (czyli prawnik) "czarna siekiera" (czyli kawa) czy "las w słoiku".

Warto skonsultować się z rzecznikiem patentowym, aby upewnić się, że Twój znak spełnia wszystkie wymagane kryteria ochrony. W przeciwnym razie możesz stracić pieniądze zainwestowane w zgłoszenie.

Rejestracja znaku towarowego



Proces rejestracji składa się z kilku etapów. Najpierw należy złożyć wniosek w odpowiednim urzędzie patentowym. Powinien on zawierać dane dotyczące zgłaszającego i jego marki oraz wskazanie do oznaczania jakich towarów i usług jest on przeznaczony.

Następnie wniosek jest poddawany badaniu, w trakcie którego urząd sprawdza, czy znak spełnia wszystkie wymogi. Ekspert rozpatrujący Twoje podanie nie sprawdza, czy zgłaszane oznaczenie nie koliduje z innymi zarejestrowanymi znakami. Dlatego tak ważne jest przeprowadzanie badania zdolności rejestrowej znaku towarowego przed zgłoszeniem. Mówiąc wprost, nawet jeżeli twoje logo łamie prawo bo identycznym znakiem posługuje się konkurencja, ekspert sam z siebie ochrony Ci nie odmówi.

Etapy rejestracji



Po pomyślnym zakończeniu procesu wstępnego badania, znak towarowy zostaje opublikowany w oficjalnym biuletynie urzędu, dając innym podmiotom możliwość zgłoszenia sprzeciwu wobec rejestracji. Jeśli nie ma żadnych sprzeciwów lub zostają one rozwiązane na korzyść wnioskodawcy, następuje rejestracja znaku towarowego.

Czas trwania tej procedury od momentu wysłania podania do wydania decyzji o przyznaniu ochrony wynosi około 6 miesięcy. Pod warunkiem, że wszystko przebiega bez żadnych komplikacji. O ile konkurencja wniesie sprzeciw to jaki spór może toczyć się nawet 2-3 lata.

Rejestracja zapewnia ochronę na okres 10 lat. Po upływie tego czasu można ją przedłużyć na kolejne 10 lat.

Procedury i koszty



Proces rejestracji znaku towarowego może być czasochłonny i skomplikowany, dlatego wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z usług kancelarii patentowych, które specjalizują się w znakach towarowych. Pomoc taka może zwiększyć szanse na pomyślną rejestrację i zapewnić właściwą ochronę znaku.

Należy pamiętać, że związane są z tym pewne koszty, w tym opłaty rejestracyjne oraz koszty związane z usługami profesjonalnymi. W Polsce opłaty urzędowe zaczynają się od 890 zł, a na ternie UE od 850 euro.

Znaczenie profesjonalnej pomocy



Konsultacja z rzecznikiem patentowym może być nieoceniona przy procesie zastrzeżenia znaku. Taki ekspert pomoże w analizie potencjalnych kolizji z innymi znakami, przygotowaniu wniosku rejestracyjnego oraz reprezentacji w przypadku sporów prawnych. Profesjonalna pomoc może również zapewnić Ci pełne zrozumienie procesu rejestracji i ochrony znaku towarowego, co pozwoli uniknąć pomyłek i opóźnień.

Naruszenie znaku towarowego



Naruszenie znaku towarowego to sytuacja, w której inna firma lub podmiot używa podobnego lub identycznego znaku, który może wprowadzać w błąd klientów. Jeśli podejrzewasz, że Twój znak towarowy został naruszony, istnieją narzędzia prawne, które możesz wykorzystać aby walczyć z nieuczciwym konkurentem.

Kary za naruszenie



Naruszenie znaku towarowego może prowadzić do różnych konsekwencji prawnych dla osoby lub firmy dopuszczającej się takiego działania. Mogą to być sankcje finansowe, nakaz zaprzestania używania znaku, konfiskata nielegalnie wyprodukowanych towarów, a nawet dochodzenie odszkodowania za poniesione straty.

Takich roszczeń dochodzi się na drodze sądowej. Okazuje się jednak, że dużo szybciej i prościej możesz zablokować ofertę konkurentowi w internecie. Wiele portali sprzedażowych zrobi to o ile do nich napiszesz i wyślesz skan certyfikatu.

Podsumowanie



Zastrzeżenie marki to ważny krok dla każdej firmy, który pozwala zabezpieczyć jej unikalną tożsamość i odróżnić się od konkurencji. Dysponowanie formalną ochroną umożliwia podjęcie działań w przypadku naruszenia.

Profesjonalna pomoc i staranne przygotowanie wniosku rejestracyjnego są kluczowe dla skutecznego zastrzeżenia znaku. Warto również monitorować i chronić znak towarowy w internecie, ponieważ wiele działań marketingowych i sprzedażowych odbywa się w świecie online.

Na koniec, pamiętaj, że proces zastrzeżenia znaku towarowego to coś więcej niż tylko wypełnienie dokumentów. Właściwie jest to ostatni element po zrobionej dogłębnej analizie prawnej marki. Wiedząc jakie sa kolizje i przeszkody powinieneś dostosować swój znak do tego co już chroni konkurencja. Sama weryfikacja na identyczność to za mało.