Wiadomości
- 24 kwietnia 2023
- wyświetleń: 501
Narzekasz na brak czystości? Analizujemy błędy personelu sprzątającego
Materiał partnera:
Personel sprzątający w obiektach użyteczności publicznej odpowiada nie tylko za higienę, ale również za komfort i dobre samopoczucie ich użytkowników. Wszelkie błędy czy niedopatrzenia w tym zakresie mogą więc nieść za sobą poważne konsekwencje, szczególnie jeśli nie są jednorazowe. Na co należy zwracać największą uwagę? Jakie błędy personelu sprzątającego powinieneś wyeliminować, jeśli narzekasz na brak czystości?
Niewłaściwa organizacja pracy
Sprzątanie dużych i intensywnie użytkowanych powierzchni wymaga dużego nakładu pracy. Aby zachować odpowiednią efektywność, konieczna jest też właściwa organizacja. Jej brak prowadzi najczęściej do:
- nieefektywnego zarządzania czasem,
- niepotrzebnego powtarzania czynności,
- braku priorytetów,
- braku kontroli jakości,
- braku systematyczności,
- nieodpowiedniego wykorzystania dostępnych środków czy sprzętu,
- zmęczenia i przeciążenia pracowników,
- stresu i frustracji.
Rozwiązaniem jest oczywiście przygotowanie dokładnych wytycznych i planów ułatwiających metodyczne i dokładne sprzątanie. Każda ekipa sprzątająca powinna mieć też swoich liderów, którzy odpowiadają za koordynację prac, przydzielanie zadań, kontrolę jakości itp.
Brak wiedzy na temat profesjonalnego sprzątania
Dość częstym problemem jest też niedostateczna wiedza personelu. Sprzątając w obiektach użyteczności publicznej, nie powinno się stosować tych samych metod i zwyczajów co w domu. Niezbędna jest też wiedza na temat wykorzystania profesjonalnego sprzętu i środków, a także doboru właściwych metod w zależności od typu powierzchni i rodzaju zabrudzeń. Nie mniej ważne są podstawy materiałoznawstwa i ochrony oraz pielęgnacji różnych typów powierzchni.
Skuteczne sprzątanie na dużą skalę to zadanie dla profesjonalistów. Dlatego nie można zapominać o właściwym szkoleniu personelu. Regularne uzupełnianie i aktualizowanie wiedzy pozwoli poprawić rezultaty sprzątania. Warto również zadbać o odpowiednie wynagrodzenia pracowników, aby ograniczyć ich rotację, zwiększając jednocześnie motywację i zaangażowanie.
Brak lub nieprzestrzeganie standardów czystości
Każdy obiekt użyteczności publicznej powinien dążyć do utrzymania określonych standardów czystości zgodnych z obowiązującymi przepisami czy też normami dla każdej branży. Ich dokładne określenie, wraz z zestawem wytycznych i zaleceń dla personelu sprzątającego, jest niezwykle ważne. Ułatwia to wyznaczenie priorytetów i planowanie pracy, a także kontrolę jej jakości. Pozwala również pamiętać o wszystkich elementach składających się na skuteczne sprzątanie. Następnie niezbędna jest kontrola przestrzegania wyznaczonych standardów, aby nie dopuścić do pogorszenia jakości sprzątania.
Oczywiście wymienione wyżej błędy to nie wszystkie problemy, z jakimi możesz się spotkać, zatrudniając personel sprzątający. Warto jednak mieć je na uwadze i bacznie kontrolować jakość sprzątania na bieżąco. Dzięki temu unikniesz poważnych zaniedbań!
Autor: Bartosz Wiśniewski, właściciel firmy Haerson, instruktor w Akademii Profesjonalnego Sprzątania.