
Wiadomości
- 13 kwietnia 2023
- wyświetleń: 832
Podwozia gąsienicowe w maszynach budowlanych
Materiał partnera:
Podwozie gąsienicowe jest mechanizmem, który praktycznie predysponuje określoną maszynę do konkretnych zadań. Podwozie tego typu umożliwia manewrowanie maszyn budowlanych na nawierzchniach nieutwardzonych. Dość powiedzieć, iż nawet drobna usterka wyklucza cały zespół z pracy, na kilka lub kilkanaście godzin. Stąd wymóg, by poszczególne elementy podwozia dobierać ze szczególną starannością oraz dbać o systematyczną konserwację i serwis.
Z artykułu dowiesz się między innymi:
- Z czego składa się napęd gąsienicowy?
- Na co zwrócić uwagę przy doborze podwozia gąsienicowego?
- Jak zadbać o dobrą kondycję podwozia gąsienicowego?
SPIS TREŚCI
- Podwozia gąsienicowe - dopasowanie do konkretnej maszyny
- Konserwacja i serwis podwozia gąsienicowego
- Zakup podwozia gąsienicowego do maszyny budowlanej

Podwozia gąsienicowe - dopasowanie do konkretnej maszyny
Podwozia gąsienicowe cechuje wyjątkowa trwałość i skuteczność w pokonywaniu piachu, błota, gruzu, a więc w środowisku naturalnym dla spychaczy i koparek.
Ową skuteczność podwozia gąsienicowe, które są zaprezentowane na stronie https://entrack.pl/, zawdzięczają nie tylko właściwościom konstrukcyjnym, lecz także precyzji wykonania i spasowania poszczególnych elementów.
Nie bez znaczenia jest też odpowiedni dobór podwozi, zgodny z wymogami maszyny oraz realizowanymi przez nią zadaniami. Aby tego dokonać, należy przynajmniej orientacyjnie poznać podstawę budowy napędu gąsienicowego.
Podwozie gąsienicowe - budowa
W większości przypadków układ podwozia składa się z gumowej taśmy gąsienicowej rozpiętej wokół kół nośnych. Przeniesienie maszyny budowlanej w pożądanym kierunku następuje za pośrednictwem koła napinającego i napędzającego. Dodatkowo gąsienicę podtrzymują rolki jezdne i rolki podtrzymujące. Całość połączona jest przy pomocy zawieszenia.
Oczywiście, przedstawiliśmy konstrukcję podwozia gąsienicowego w ogromnym uproszczeniu. W rzeczywistości jest to układ wielu elementów, stale ze sobą współpracujących i narażonych na ogromne naprężenia.
Części składowe podwozia gąsienicowego:
- Gąsienicę gumowe;
- Łańcuchy;
- Płytki jezdne;
- rolki jezdne;
- rolki podtrzymujące;
- koła napędowe;
- koła napinające.
Dobór podwozia - na co zwrócić uwagę?
Podstawą bezawaryjnej eksploatacji podwozia gąsienicowego jest jego poprawny dobór do konkretnej maszyny. Trzeba także uwzględnić warunki terenowe, w jakich przyjdzie jej pracować. W tym kontekście istotna jest długość i szerokość gąsienic, które na pochyłym lub grząskim terenie powinny zapewniać dobrą przyczepność dzięki większej szerokości, na obszarach płaskich i utwardzonych lepiej jest zastosować gąsienice wąskie. W ten sposób ograniczy się między innymi zużycie paliwa oraz podzespołów.
Warto też zadbać o to, by wszystkie elementy podwozia były dostosowane do trudnych warunków, czego przykładem są części NTP (NORDIC TRACK PARTS) sprawdzające się na wymagającym obszarze Skandynawii.
Konserwacja i serwis podwozia gąsienicowego
Konserwacja oraz systematyczny serwis podwozia gąsienicowego ma na celu wyeliminowanie wszystkich czynników powodujących wzrost zużycia podwozia. Należy pamiętać, iż maszyna z niesprawnym układem gąsienicowym nie nadaje się do eksploatacji.
Czynności serwisowe i konserwacyjne:
1. Napięcie łańcucha lub jego ugięcie
Podstawowym zabiegiem kontrolnym, który powinien podlegać weryfikacji każdorazowo przed przystąpieniem do pracy, jest sprawdzenie napięcia łańcucha lub jego ugięcie. Ugięcie uznawane za mieszczące się w normie wynosi około 50 mm /+-5 mm.
2. Kontrola napięcia gąsienicy
Czynność można wykonać samodzielnie, przemieszczając maszynę budowlaną powoli do przodu. Trzeba dopuścić do tego, by maszyna samoistnie zatrzymała się, po czym należy wycentrować sworzeń gąsienicy nad rolką górną. Za pomocą długiego i prostego narzędzia można dokonać pomiaru zwisu gąsienicy w najniższym punkcie. Optymalna wartość pomiaru mieści się w granicach od 10 do 20 mm.
Zbyt mocno napięta gąsienica spowoduje większe zużycie na tulejach gąsienicy mających styczność z zębami koła napędowego, a także w kontakcie łańcucha z kołem napinającym oraz rolkami.
3. Dobór płyty do warunków terenowych
O doborze płyt wspomnieliśmy już wcześniej Przypominamy, że zbyt szerokie płyty będą miały negatywny wpływ na obciążenie złączeń sworzni, kół napinających, rolek, kół napędowych i tulei. W efekcie przyspieszy to zużycie wymienionych elementów.
Zakup podwozia gąsienicowego do maszyny budowlanej
Zakup podwozia gąsienicowego oraz akcesoriów powinien być realizowany wyłącznie w renomowanej firmie, szczycącej się doświadczeniem oraz współpracą z uznanymi producentami maszyn budowlanych i podzespołów.
Obecnie obserwuje się zalew rynków europejskich wyrobami z Azji, które nie są objęte normami UE zarówno w zakresie jakościowym, jak i technicznym.
Podwozie gąsienicowe poddawane jest ogromnym obciążeniom, co daje asumpt do stwierdzenia, iż tylko sprawdzone produkty są w stanie zapewnić długotrwałą eksploatację, nie narażając przedsiębiorców na koszty serwisu bądź przedwczesnej wymiany.
Zapraszamy do skorzystania z publikacji znajdujących na stronach dystrybutora, firmy Entrack. Bogata wiedza fachowa z pewnością przyczyni się do podjęcia najlepszych decyzji zakupowych.