Wiadomości
- 9 stycznia 2023
- wyświetleń: 1307
Pierścienie montażowe - najważniejsze informacje
Materiał partnera:
Pierścienie montażowe to przyrządy, dzięki którym można w prosty sposób połączyć ze sobą wał oraz piastę. Co je wyróżnia? W jaki sposób się je montuje i demontuje? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdują się w niniejszym artykule.
Czym są pierścienie montażowe?
Pierścienie montażowe, znane również jako pierścienie rozprężno-zaciskowe to jak wspomniano we wstępie przyrządy umożliwiające skuteczne połączenie piasty z wałem. Używa się ich z reguły wtedy, gdy istotne jest zachowanie precyzji ruchu obrotowego dla montowanych części. Co ważne, pierścienie zaciskowe to narzędzia, które są w pełni demontowalne, co sprawia, że wykorzystuje się je jako przyrządy wielokrotnego użytku.
Co wyróżnia pierścienie montażowe? Przede wszystkim fakt, że umożliwiają one wykonanie połączenia zaciskowego bez użycia rowka wpustowego, a także wpustu. Są bowiem montowane przy użyciu śrub, zapewniając w efekcie połączenie cierne pomiędzy piastą, a wałem. Podkreślić należy także to, że występują dwie wersje pierścieni rozprężno-zaciskowych, a mianowicie samocentrujące oraz nie samocentrujące. Różnica polega na tym, że pierścienie samocentrujące nie wymagają ustawienia, a pierścienie nie samocentrujące ustawia się w sposób manualny. Oba typy są dostępne pod linkiem: https://sklep.komerc.pl/kategoria-produktu/pierscienie-montazowe/.
Pierścienie montażowe - zalety
Pierścienie rozprężne to przyrządy, które są powszechnie wykorzystywane ze względu na swoje zalety. Wymienić należy wśród nich chociażby fakt, że pierścienie montażowe:
- zapewniają trwałe połączenie, które nie ulega zniszczeniu - m.in. dzięki ograniczeniu ryzyka ścinania wpustów;
- gwarantują bardzo dokładne centrowanie piasty względem wału, co jest możliwe dzięki ich konstrukcji;
- są odporne na zmiany obrotów oraz obciążeń;
- funkcjonują jako element przeciążeniowy zabezpieczając maszynę przed uszkodzeniem - przekroczenie siły mocującej sprawia, że następuje poślizg na wałku lub piaście;
- gwarantują lepsze przenoszenie mocy w porównaniu do wału z wpustem;
- zapewniają brak przekoszeń i bić, co jest efektem połączenia ciernego (bezluzowego);
- są łatwe w montażu oraz demontażu, dzięki czemu można używać ich wielokrotnie;
- są wytrzymałe oraz nie wrażliwe na zabrudzenia.
Jak wygląda montaż i demontaż pierścieni rozprężno-zaciskowych?
Jedną z najważniejszych zalet pierścieni montażowych jest wspomniana już prostota montażu oraz demontażu. Wystarczy bowiem pamiętać o kilku ważnych zasadach, co zagwarantuje, że wszystko przebiegnie w prawidłowy sposób. W przypadku montażu istotne jest przede wszystkim to, by dokładnie oczyścić i odtłuścić wewnętrzną powierzchnię piasty, a także zewnętrzną powierzchnię wału. Dopiero wówczas można osadzić pierścień w otworze piasty, poluzowując wcześniej śruby montażowe. Następnym krokiem jest wstawienie wału, co pozwala przejść do dokręcania śrub. Istotne w tym przypadku jest to, by dokręcać je równomiernie aż do momentu, w którym nastąpi zlicowanie powierzchni czołowych pierścienia zewnętrznego oraz wewnętrznego (dokręca się naprzemiennie przeciwległe śruby). O czym jeszcze pamiętać? Przede wszystkim o tym, by nie smarować wewnętrznej powierzchni piasty oraz zewnętrznej strony wału. Równie ważne jest to, by nie przekraczać momentu dokręcania pierścienia, co wymaga zaznajomienia z jego specyfikacją techniczną. Podkreślić w tym przypadku warto, że specyfikacja określa moment przenoszony oraz siłę osiową dla montażu nienasmarowanego pierścienia.
W jaki sposób zdemontować pierścień montażowy? Przede wszystkim warto wiedzieć, że jest to tak samo proste jak montaż. W tym przypadku należy bowiem równomiernie odkręcać śruby mocujące, pamiętając o tym, by nie wykręcać ich całkowicie. Następnie pozostaje wkręcić śruby w otwory demontażowe i dokręcać je aż do momentu poluzowania pierścieni. W efekcie możliwe będzie wyciągnięcie tulei montażowej, co kończy proces demontażu.
Podsumowując należy stwierdzić, że pierścienie montażowe gwarantują skuteczne i trwałe połączenie wału z piastą. Zaletą w tym przypadku jest także to, że można używać ich wielokrotnie.