pless.pl

Wiadomości

  • 3 sierpnia 2022
  • wyświetleń: 223

Na czym polega audyt ekspercki UX?

Materiał partnera:

Audyt UX stanowi jedno z podstawowych narzędzi do badania użyteczności strony internetowej bądź aplikacji. Dzięki specjalistycznym badaniom można dowiedzieć się, co motywuje użytkowników strony do dalszego korzystania z niej, a co zniechęca do ponownego odwiedzenia witryny. Na czym dokładnie polega audyt ekspercki UX?

Na czym polega audyt ekspercki UX?


Co jest przedmiotem zainteresowania audytu UX?



Audyt użyteczności ma na celu zbadanie, jak dana strona, aplikacje czy sklep internetowy postrzegane są przez użytkowników. Koncentruje się on przede wszystkim na:

  • emocjach - które elementy wywołują frustrację, a które dają użytkownikowi satysfakcję,
  • wrażeniach zmysłowych,
  • użyteczności - czy produkt jest łatwy w obsłudze i czy użytkownicy wiedzą, jak prawidłowo z niego korzystać.


Specjalista przeprowadzający audyt UX korzysta przede wszystkim ze swojego bogatego doświadczenia zawodowego, ale również wiedzy merytorycznej, która bazuje na takich naukach, jak psychologia czy kognitywistyka. Eksperci muszą mieć też podstawowe pojęcie o tym, jak prawidłowo powinien przebiegać proces współpracy człowieka oraz maszyny (komputera czy telefonu).

Na czym polega audyt UX?



Audyt UX nie jest tym samym, co badanie na użytkownikach. Ekspert samodzielnie przechodzi określoną ścieżkę, poszukując jednocześnie błędów czy tak zwanych "wąskich gardeł", które utrudniają wykonanie konkretnej czynności. Audytor może badać całą stronę czy aplikację, może również zajmować się wyłącznie wybranymi zagadnieniami, w zależności od potrzeb oraz możliwości finansowych klienta. Co istotne, audyt UX, sam w sobie, nie rozwiązuje problemów z funkcjonowaniem badaniem strony. Jej właściciel dostaje natomiast wytyczne oraz wskazówki, których wprowadzenie w życie może znacząco poprawić jakość konkretnego rozwiązania, tak aby użytkownicy mogli z niego korzystać w prawidłowy sposób. Ekspert ocenia funkcjonowanie konkretnej strony czy aplikacji, bazując na posiadanej wiedzy oraz doświadczeniu, zdobytemu przy udziale w różnorodnych projektach. Audyt UX mogą też przeprowadzać całe zespoły ekspertów, co najczęściej ma miejsce w przypadku rozbudowanych stron czy sklepów internetowych. Audytorzy niezależnie od siebie badają te same obszary, a następnie porównują otrzymane wyniki sprawdzając jednocześnie, czy niczego nie przeoczyli. Następnie klient otrzymuje gotowy raport dotyczący błędów i sugerowanych zmian.

Kiedy warto przeprowadzić audyt UX?



Audyt użyteczności może zostać przeprowadzony na dowolnym etapie funkcjonowania strony www, sklepu internetowego czy aplikacji. Warto się na niego zdecydować, jeśli produkt nie okazał się tak efektowny, jak tego oczekiwano. Ponadto, audyt UX powinien być przeprowadzony, jeśli właściciel produkty czuje, że "stoi on w miejscu", nie nadążając za nowoczesnością i pewnymi oczywistymi zmianami. Audytorzy pracują również z produktami, które po pewnym czasie przestały przynosić oczekiwane zyski, poszukując błędów i aspektów, które wymagają poprawy. Niektórzy są zdania, że audyt UX powinno się przeprowadzać profilaktycznie, zanim dany produkt zostanie wprowadzony na rynek, tak aby uniknąć ewentualnego niepowodzenia.