Wiadomości

  • 25 kwietnia 2022
  • wyświetleń: 582

Koniec Analytics 3, początek GA4. Google ogłosiło datę zakończenia Universal Analytics.

Materiał partnera:

Jakiś czas temu Google wdrożyła nowe rozwiązanie jakim jest Analytics 4. Miało to być odpowiedzią na stawiane wymagania wobec prywatności użytkowników oraz na wymagania stawiane przez analityków. Tak niedawno, Google ogłosiło zakończenie usługi Google Universal (GA3), które ma nastąpić 1 Lipca 2023r. W pełni ma zostać zastąpiona nowym produktem GA4.

Whitpress


Jak będzie wyglądał koniec Google Universal Analytics?



Jak się okazuje koniec usługi Google Universal Analytics będzie polegał na zakończeniu pomiarów z dniem 1 Lipca 2023. Od tego dnia nie będzie możliwe prowadzenie pomiarów za pomocą tego narzędzia. Dla użytkowników którzy wykupili płatną wersję Analytics 360, okres funkcjonowania został przedłużony o 3 miesiące.

Google informuje, że przez okres 6 miesięcy będzie możliwy dostęp do raportów oraz danych historycznych. Umożliwi to użytkownikom eksport danych do innych narzędzi, co pozwoli na zachowanie płynności zbierania danych. Ma to szczególne znaczenie dla osób, które do ostatniej chwili będą wykorzystywały GA3.

Najlepszym jednak rozwiązaniem jest zbierać dane z wykorzystaniem GA4. Nowe narzędzie niesie wiele zmian, które dla użytkowników bardzo przywiązanych do Universal Analytics, zmiana narzędzia będzie kłopotliwa. Dlatego warto obecnie wykorzystywać oba rozwiązania, co pozwoli na lepszą naukę nowych funkcjonalności.

Czy całkowicie przenieść się na Google Analytics 4?



Warto zwrócić uwagę na kilka rzeczy. Obecnie Analytics 4 jest wersji beta, czyli w wersji testowej, która nie jest ostateczną wersja. Brakuje wiele funkcjonalności takich jak: filtrów, czy niestandardowego grupowania kanałów. Dodatkowo nie posiadamy informacji, kiedy nastąpi aktualizacja GA4. Dlatego migrację między GA3, a GA4 należy potraktować jako proces.

Proces migracyjny warto rozpocząć, przez wykorzystywanie dwóch narzędzi jednocześnie. Pozwoli to na zbieranie wszystkich danych, a także wypracować nowe nawyki i rozwiązania związane z nowym narzędziem. Równoczesne śledzenie aktywności przez GA3 i GA4, daje nam możliwości wyprzedzenia konkurencji oraz lepszej odpowiedzi na trendy.

Analitycy stopniowo mogą przyzwyczajać się do nowego interfejsu i sposobu raportowania. Zbierane dane różnią się modelem atrybucji, co daje nam szerszą perspektywę i większe możliwości wyciągnięcia nowych wniosków. Większa ilość danych zaowocuje również w przyszłości, kiedy GA3 nie będzie już działało.

Obecnie GA4 może nie posiada wszystkich funkcjonalności, jednak warto już zbierać dane, które będziemy mogli odpowiednio wykorzystać do badania trendów i odpowiedniego określenia naszej grupy docelowej. Oczywiście dane z GA3 można wyeksportować i nawet wykorzystując Excel, dokonać odpowiedniej analizy. Nie zmienia to jednak faktu, że wykorzystanie jednego narzędzia z kompletem danych, daje największe możliwości analizy.

Migracja pomiarów do Analytics 4



Google Analytics 4 to odrębna usługa, dlatego wymagana jest implementacja nowego , unikalnego identyfikatora pomiaru, a także konfiguracji. Migracji nie można dokonać przez zmiany konfiguracyjne w obecnej usłudze. Dlatego rekomendowany to wcześniej wspomniany model dual-tagging, czyli podwójne tagowanie i równoczesne zbieranie danych.

Analytics 4 dla wielu użytkowników, jak na razie jest niezrozumiały i kłopotliwy. Bardzo szybko zniechęcają się oni do nowej usługi, cały czas wykorzystując GA3. Na szczęście w Internecie pojawiły się już pierwsze kursy, które zostały przygotowane przez specjalistów.

Na pomoc wychodzi również suport Google, który oferuje wiele wartościowych informacji. Właśnie suport Google powinien być pierwszym miejscem poszukiwania najważniejszych informacji.

Co daje nowa analityka Google Analytics 4 ?



Nowa usługa GA4 zawiera kilka kluczowych zmian, które dotyczą technologii, sposobu dotarcia do odbiorców i wielu innych.

Szczególną uwagę GA 4 przykłada do prywatności użytkowników. Nowa usługa jeszcze bardziej respektuje bardzo ważny obszar. Kolejną kluczową zmianą jest ujednolicenie pomiarów cross-platform. Nowy sposób gromadzenia danych, pozwala na monitorowanie całej ścieżki konwersji. Uściślając, można powiązać analizy miedzy stroną internetową, a aplikacja mobilną. Kolejnym innowacyjnym rozwiązaniem jest wykorzystanie Machine Learning, które umożliwia wskazać grupę, która charakteryzuje się wysokim prawdopodobieństwem konwersji.

Podsumowanie



Obecnie każdy powinien skupić się na rozpoczęciu pomiarów z wykorzystaniem nowej usługi Google Analytics 4. Zaowocuje to w przyszłości, dzięki posiadaniu większej ilości danych, jakie będą mogły zostać poddane analizie.

Dodatkowo pamiętać, że dane z Google Analytics Universal należy eksportować. Jest to bardzo prosty i szybki sposób na zebranie danych historycznych. GA 3 umożliwia eksport danych do kilku formatów, co umożliwia ich późniejszą analizę. Może zostać do tego wykorzystane wiele innych zewnętrznych narzędzi lub Excel.