Wiadomości

  • 13 lutego 2022
  • wyświetleń: 2877

Szkolenie górników z Pniówka za pomocą technologii VR

Szkolenia dla pracowników w wirtualnej rzeczywistości są uzupełnieniem tradycyjnych kursów i pozwalają na doskonalenie umiejętności zawodowych. Spółka JSW Szkolenie i Górnictwo oraz Główny Instytut Górnictwa, dzięki aplikacji przygotowanej przez JSW Innowacje, sprawdzają, ile czasu kursanci mogą spędzić w goglach VR, aby w żaden sposób nie zaburzyć efektywności takich szkoleń. Trwają testy z udziałem m.in. 30 pracowników kopalni Pniówek.



Do badań zaproszono pracowników kopalń, pracujących zarówno na powierzchni, jak i pod ziemią. Wyniki testów pozwolą dostosować ćwiczenia do kompetencji osoby szkolonej, a wszystko to w ramach projektu Poprawa bezpieczeństwa pracy oraz komunikacji małych zespołów roboczych z wykorzystaniem sieciowego środowiska VR "SENSE VR" Program Operacyjny Inteligentny Rozwój 2014-2020 - Instytucja pośrednicząca: Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.

- Spodziewamy się już ostatniej grupy osób, które założą gogle VR i sprawdzą na sobie, jak długo potrafią wykorzystać ten wirtualny świat - wyjaśnia Aldona Urbanek z JSW Szkolenie i Górnictwo. - To tak zwany optymalny czas zanurzenia w świecie wirtualnym, a więc oszacowanie, jak długo kursanci potrafią korzystać z aplikacji w świecie wirtualnym - dodaje Urbanek.

W centrum uwagi twórców szkoleniowych aplikacji VR znajduje się przede wszystkim maksymalne wykorzystanie technologii komputerowej wizualizacji interaktywnego trójwymiarowego świata, koncentrując się na technicznych możliwościach wykorzystania dostępnych narzędzi oraz efektów.

Szkolenie górników z Pniówka za pomocą technologii VR · fot. Dawid Lach / JSW


- Według dostępnych badań, osoba szkolona nie powinna używać gogli dłużej niż 20-50 minut, w zależności od rodzaju wykorzystywanego sprzętu - mówi Aldona Urbanek. I dodaje, że limit czasowy wynika z efektów choroby symulatorowej, która może wystąpić u uczestników tego typu szkoleń.

Wyniki prowadzonych badań pozwolą na oszacowanie optymalnego czasu, potrzebnego na przystosowanie się osoby szkolonej do operowania w środowisku VR oraz na przeprowadzenie całego treningu. Badania prowadzone są na nowym sprzęcie współfinansowanym ze środków Unii Europejskiej. Gogle - dzięki regulacji - idealnie przylegają do twarzy i nie wpuszczają do wnętrza światła. Uczestnik szkolenia jest zupełnie odcięty od świata rzeczywistego, dodatkowo wysokiej jakości projekcja jest wzbogacona dźwiękiem. Dzięki tym zabiegom uczestnik nie rozprasza się i w stu procentach znajduje się w świecie wirtualnym.

Jastrzębska Spółka Węglowa jest pionierem w wykorzystaniu nowoczesnych technologii zarówno w górnictwie, jak i szkoleniach. Warto podkreślić, że metody nauczania, które jednocześnie angażują różne zmysły uczestnika szkolenia - wzrok, słuch i motorykę są najbardziej skuteczne. Rezultatem wielopoziomowego przetwarzania informacji jest wytworzenie się znacznie większej liczby nowych połączeń neuronalnych niż w sytuacji, gdy tego samego materiału kursant uczy się na pamięć.

Neurodydaktyka i aplikacje VR bazują na wspólnych założeniach - wykorzystujących aktywne metody kształcenia wspierające proces zapamiętywania i angażujące osoby szkolone w proces dydaktyczny. Dlatego tak ważny jest sposób prowadzenia przez trenera zajęć w środowisku VR.

ar / pless.pl

źródło: Jastrzębska Spółka Węglowa SA

Komentarze

Zgodnie z Rozporządzeniem Ogólnym o Ochronie Danych Osobowych (RODO) na portalu pless.pl zaktualizowana została Polityka Prywatności. Zachęcamy do zapoznania się z dokumentem.