Wiadomości

  • 1 stycznia 2022
  • wyświetleń: 6128

Pociągi jeżdżą już nowym mostem nad Wisłą w Goczałkowicach

Pociągi z Katowic do Zabrzegu, Skoczowa i Zebrzydowic jeżdżą nowym mostem nad Wisłą i łącznicą między Goczałkowicami-Zdrojem a Zabrzegiem.

Nowy most nad Wisłą między Goczałkowicami Zdrojem a Czechowicami, na moście pociąg
Nowy most nad Wisłą między Goczałkowicami Zdrojem a Czechowicami, na moście pociąg · fot. Łukasz Hachuła


Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. na linii Goczałkowice-Zdrój - Czechowice-Dziedzice - Zabrzeg za 1,4 mld zł realizowana jest z udziałem środków unijnego instrumentu CEF "Łącząc Europę".

Pociągi jeżdżą już po nowym torze i moście nad Wisłą między Goczałkowicami-Zdrojem a Czechowicami. Nowa przeprawa kolejowa zapewnia bezpieczne podróże i przewóz towarów. Most w przywróconej po latach pierwotnej lokalizacji pozwoli na zwiększenie prędkości pociągów. Stara przeprawa zostanie zdemontowana.

Nowy most nad Wisłą między Goczałkowicami Zdrojem a Czechowicami, na moście pociąg
Nowy most nad Wisłą między Goczałkowicami-Zdrojem a Czechowicami, na moście pociąg · fot. Łukasz Hachuła

Nowy most nad Wisłą między Goczałkowicami Zdrojem a Czechowicami, na moście pociąg
Nowy most nad Wisłą między Goczałkowicami-Zdrojem a Czechowicami, na moście pociąg · fot. Łukasz Hachuła


Wróciły bezpośrednie połączenia między Goczałkowicami-Zdrojem a Zabrzegiem po tzw. łącznicy. Takie rozwiązanie nie wymaga wjazdu do stacji Czechowice, co oznacza, że skróciły się czasy przejazdu z Katowic do Skoczowa i z Katowic do Zabrzega (powróciły do stanu sprzed robót).

Lepsze połączenia i dostępność zapewni modernizacja węzła kolejowego Goczałkowice-Zdrój - Czechowice-Dziedzice - Zabrzeg. Podróżni korzystają z drugiego nowego peronu w Zabrzegu, a także z bezpiecznego przejścia pod torami i na drugą stronę tej miejscowości. Dostęp do peronów ułatwiają zadaszone pochylnie. Na obiekcie przygotowane zostały ławki, wiaty i gabloty na rozkłady jazdy. Z nowego peronu pasażerowie wygodnie dojadą do Czechowic-Dziedzic, Skoczowa i Zebrzydowic.

Rozpoczęcie kolejnego etapu prac wymaga zmian w komunikacji na linii w stronę Bielska-Białej, Żywca i Zwardonia. Zmiany ujęte są w rozkładzie jazdy i dostępne na plakatach oraz w Internecie.

Stacja w Zabrzegu po remoncie
Stacja w Zabrzegu po remoncie - 12.2021 · fot. Łukasz Hachuła / PKP PLK

Stacja w Zabrzegu po remoncie
Stacja w Zabrzegu po remoncie - 12.2021 · fot. Łukasz Hachuła / PKP PLK

Stacja w Zabrzegu po remoncie
Stacja w Zabrzegu po remoncie - 12.2021 · fot. Łukasz Hachuła / PKP PLK


Przypominamy również, że w Goczałkowicach-Zdroju perony dostosowywane są do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Budowane jest przejście podziemne. Na przystankach i stacji pojawią się pochylnie, będą też windy. Montowane są nowe wiaty i ławki oraz czytelne oznakowania. Dla zwiększenia bezpieczeństwa przewidziano monitoring.

Dla podróżnych perony stacji Czechowice-Dziedzice stają się bardziej dostępne i komfortowe. W styczniu pasażerowie skorzystają z przebudowanego peronu, a prace przeniosą się na sąsiedni obiekt i tory. Zostanie też uruchomione Lokalne Centrum Sterowania w Czechowicach, z którego dyżurni ruchu będą dbali o bezpieczeństwo na liniach kolejowych.

W ramach inwestycji zmodernizowano siedem obiektów inżynieryjnych, m.in. wiadukt nad DK 1 w Czechowicach i most nad rzeką Iłownicą. Przebudowywana jest linia na odcinku Czechowice - Goczałkowice Zdrój. Wymieniane są tory i sieć trakcyjna. Nowe urządzenia sterowania, w tym 119 rozjazdów, zapewnią większy poziom bezpieczeństwa. Przebudowa układu torowego zwiększa możliwości i rolę kolei w systemie transportu województwa, kraju i na trasach międzynarodowych.

Efektem inwestycji będą sprawniejsze podróże na trasie z Katowic do Zebrzydowic i w Beskid Śląski. Inwestycja poprawi przepustowość kolejowych szlaków oraz zwiększy efektywność wykorzystania węzła w Czechowicach-Dziedzicach. Linie kolejowe będą dostosowane do wymogów transeuropejskiej sieci transportowej. Projekt zapewnia wzrost konkurencyjności kolei względem innych środków transportu. Składy pasażerskie pojadą z prędkością do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h. Projekt przewiduje wymianę około 50 km torów i sieci trakcyjnej. Wymiana rozjazdów zapewni płynny przejazd pociągów przez stację i przystanki. Na zwiększenie bezpieczeństwa przewozów wpłynie przebudowa 3 przejazdów kolejowo-drogowych.

Projekt "Prace na podstawowych ciągach pasażerskich (E30 i E65) na obszarze Śląska, Etap I: linia E65 na odc. Będzin - Katowice - Tychy - Czechowice-Dziedzice - Zebrzydowice: LOT C na odcinku podg. Most Wisła - Czechowice-Dziedzice - Zabrzeg" o wartości 1,4 mld zł współfinansowany jest przez Unię Europejską z instrumentu CEF "Łącząc Europę". Roboty planowane są do października 2023 roku.

ar / pless.pl

źródło: PKP PLK

Komentarze

Zgodnie z Rozporządzeniem Ogólnym o Ochronie Danych Osobowych (RODO) na portalu pless.pl zaktualizowana została Polityka Prywatności. Zachęcamy do zapoznania się z dokumentem.