Wiadomości
- 16 lipca 2021
- wyświetleń: 10500
Kary za brak biletu parkingowego przy Aldi. UOKiK wydał decyzję
Do UOKiK docierało wiele skarg na zasady działania parkingów przy sklepach Aldi (także przy tym w Pszczynie) oraz Biedronka, które były zarządzane przez firmę TD System. Prezes UOKiK uznał, że zarządca parkingów naruszył zbiorowe interesy konsumentów, odmawiając uznania zasadnych reklamacji.
Na parkingach zarządzanych przez TD System przy sklepach Aldi i Biedronka parkowanie przez pierwsze 60 lub 90 minut było bezpłatne, pod warunkiem że konsument pobrał bilet parkingowy i umieścił go za przednią szybą. Jeśli tego nie zrobił, zarządca parkingu naliczał opłatę w wysokości 90 zł albo 150 zł.
Płatne parkowanie wprowadzono przy sklepie Aldi w maju 2018 roku. O mandatach, jakie klienci zastawali tam za wycieraczką swoich pojazdów pisaliśmy w 2019 roku w artykule Aldi w Pszczynie: kary po 90 zł za brak ważnego biletu parkingowego.
Tak sytuację opisała Urzędowi Ochrony Konkurencji i Konsumentów klientka pszczyńskiego Aldi, po tym, jak zarządzająca parkingiem spółka odmówiła jej anulowania wezwania do zapłaty:
"W dniu wczorajszym (28.02.2020 r.) po raz pierwszy w życiu przyjechałam do sklepu ALDI w Pszczynie (...). Pobrałam z parkometru bilet i zostawiłam go w samochodzie na siedzeniu kierowcy - było ciemno a na to miejsce najmocniej świeciła latarnia. Po zrobieniu zakupów za wycieraczką miałam wezwanie do zapłaty z powodu braku biletu."
Ze skarg konsumentów nadesłanych do UOKiK wynikało, że opłata dodatkowa nakładana była, gdy nie minął czas przeznaczony na bezpłatne parkowanie. Wezwanie otrzymywały osoby, które pobrały bilet parkingowy, lecz nie umieściły go za przednią szybą pojazdu. Działo się to z różnych przyczyn, np. konsument odruchowo włożył bilet do portfela i poszedł zrobić zakupy, nie zdążył wrócić z parkometru przed wystawieniem wezwania, bilet zsunął się na siedzenie itp. Takie postępowanie przedsiębiorcy wzbudziło wątpliwości Prezesa UOKiK.
Prezes ustalił, że spółka TD System odmawiała anulowania wezwań do uiszczenia opłaty za brak biletu parkingowego, mimo że konsument pobrał bilet, ale nie umieścił go za przednią szybą samochodu.
Spółka TD System odpowiadała na reklamacje w formie wystandaryzowanego pisma, nie analizując faktów i dowodów wskazanych przez konsumenta, ograniczając się jedynie do stwierdzenia, że konsument złamał regulamin parkingu.
- Nie kwestionujemy wprowadzenia wymogu pobrania biletu na parkingach przed sklepami, ale brak uczciwego i rzetelnego traktowania konsumentów, którzy zgłosili reklamację i byli w stanie udowodnić, że pobrali bilet. W takiej sytuacji przedsiębiorca powinien umożliwić konsumentom złożenie wyjaśnień i uwzględniać reklamacje. Tymczasem udowodnienie przez klienta, że pobrał bilet i robił zakupy w danym sklepie nie stanowiło podstawy do anulowania opłaty - mówi Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny stwierdził, że spółka TD System odmawiając uznania zasadnych reklamacji naruszyła zbiorowe interesy konsumentów i nałożył na nią karę finansową w wysokości 150 tys. zł (150 774 zł).
Teraz przedsiębiorca poinformuje o decyzji osoby, którym nie anulował wezwań do zapłaty i zamieści informację na stronie internetowej. Konsumenci na podstawie ustawy o nieuczciwych praktykach rynkowych mogą dochodzić od TD System zwrotu opłaty, powołując się na decyzję Prezesa UOKiK. Ta decyzja jednak nie jest prawomocna - przysługuje od niej odwołanie do sądu.
Jak informuje UOKiK, TD System nie zarządza już parkingami przy sklepach Aldi.
Komentarze
Zgodnie z Rozporządzeniem Ogólnym o Ochronie Danych Osobowych (RODO) na portalu pless.pl zaktualizowana została Polityka Prywatności. Zachęcamy do zapoznania się z dokumentem.