pless.pl - medium nr 1 w Pszczynie

Wiadomości

  • 31 grudnia 2020
  • wyświetleń: 1007

7 sposobów, by uniknąć przeziębienia w tym sezonie

Materiał partnera:

Zachorowaniu na przeziębienie sprzyjają okresy przejściowe, zwłaszcza czas wczesnowiosenny. Ponieważ leczenie infekcji ma charakter tylko objawowy (nie ma leków zwalczających wirusy), warto pamiętać o profilaktyce. Przedstawiamy 7 sposobów na przeziębienie, które pozwolą Ci uniknąć zachorowania.

7 sposobów, by uniknąć przeziębienia w tym sezonie


Unikaj tłumów



Choroby przenoszone drogą kropelkową rozprzestrzeniają się szybko w zamkniętych przestrzeniach. W sezonie grypowym łatwo złapać infekcję w komunikacji miejskiej czy zarazić się od dzieci, które przebywają cały dzień w dużych grupach w niewielkich pomieszczeniach. Gdy tylko możesz, unikaj tłumów.

Zadbaj o higienę



Ponieważ wirusy przenoszą się drogą kropelkową, należy zachowywać co najmniej metr odstępu od osoby, która kaszle lub kicha. Warto przy tym pamiętać, że sam wirus w kontakcie z naszą skórą nie wywoła przeziębienia czy grypy - musi dostać się do błony śluzowej jamy ustnej lub nosa. Unikaj dotykania skóry twarzy i pamiętaj o częstym myciu dłoni.

Nie wychodź z domu, jeśli źle się czujesz



Osłabienie, niewyspanie czy ogólnie złe samopoczucie może wskazywać na rozwój choroby. Nie narażaj innych na zarażenie i zostań w domu. Z drugiej strony kiepska kondycja danego dnia może wiązać się z osłabieniem układu odpornościowego - ekspozycja na czynniki chorobotwórcze w takim stanie to większe ryzyko infekcji.

Witamina D



Jednym ze skutecznych sposobów na przeziębienie jest suplementacja witaminy D, która wspiera układ odpornościowy. Wg badań przeprowadzonych w Cambridge, jej niski poziom zwiększa ryzyko infekcji. I nie musisz od razu biec do apteki, by zwiększyć jej dawkę. Wystarczy włączyć do diety więcej tłustych ryb, takich jak łosoś czy tuńczyk.

Zdrowy sen - skuteczny sposób na przeziębienie



Na optymalne funkcjonowanie naszego układu odpornościowego wpływa jakość i ilość snu. Każdy dorosły powinien dążyć do tego, by spać ok. 8 godzin dziennie. Nastolatki i dzieci powinny spać jeszcze dłużej (najmłodsi nawet do 14 godzin). Sen nie tylko pomaga zapobiegać infekcji, ale przyspiesza także czas rekonwalescencji, kiedy pojawią się pierwsze objawy choroby.

Częstsze odkażanie powierzchni



Część zainfekowanych osób w ogóle nie ma żadnych objawów chorobowych. W sezonie grypowym trzeba zadbać o częstsze odkażanie powierzchni wspólnych. Przynajmniej raz dziennie wyczyść włączniki świateł, ładowarki do telefonów, klamki czy rączkę lodówki oraz inne powierzchnie, z którymi domownicy mają częsty kontakt. W tym celu wystarczy zastosować dowolny środek czyszczący, choć najlepsze działanie będą mieć płyny odkażające na bazie alkoholu.

Zasady przy kontakcie z chorym



Jeśli w domu przebywa osoba przeziębiona lub chora na grypę, pamiętaj o zasadach higieny. Chcąc uniknąć zakażenia, warto zaopatrzyć się w jednorazowe rękawiczki chirurgiczne, które ograniczą kontakt z wirusami. Alternatywą jest częste mycie rąk. Jeśli śpisz w jednym łóżku z chorym, przygotuj dla siebie oddzielną pościel.

Najlepszy sposób na przeziębienie to oczywiście profilaktyka. Zdrowy tryb życia wzmocni Twój system odpornościowy i pozwoli Ci uniknąć przeziębienia czy grypy nawet w czasie kontaktu z chorym. Warto również pamiętać o podstawowych zasadach higieny, które ograniczają rozprzestrzenianie się wirusa.