pless.pl - medium nr 1 w Pszczynie

Wiadomości

  • 26 sierpnia 2020
  • wyświetleń: 1193

Czym w diecie zastąpić cukier?

Materiał partnera:

Cukier, choć lubiany i w niewielkich ilościach pożądany w diecie, z reguły nie jest najlepszym składnikiem do spożywania. Mowa tutaj o produktach, które tego cukru mają w sobie zdecydowanie za dużo. Na sklepowych półkach ciężej dzisiaj znaleźć jedzenie, które nie zawiera podwyższonych poziomów cukru, a przecież w większości diet ten biały słodzik wcale nie powinien się pojawiać. Stąd też pytanie, czym zastąpić cukier?

Czym w diecie zastąpić cukier?


Cukier możemy łatwo zastąpić jego zdrowszymi odpowiednikami, które znajdziemy w sklepach. Jakie to zamienniki?

1. Syrop klonowy



Popularny zwłaszcza w USA i w Kanadzie i u nas zyskuje coraz więcej zwolenników. Syrop klonowy zawiera wapń, magnez, witaminę B, potas czy fosfor, co czyni go zdrowszym, a także mniej kalorycznym od białego cukru. Nie jest on jednak polecany osobom, które są na diecie bezcukrowej - zawiera duże ilości sacharydy i, a jego indeks glikemiczny wynosi 65 (indeks glikemiczny cukru to 70). Syrop klonowy ma mocny smak, który podkreśla walory smakowe wielu potraw (na przykład tradycyjnych pancakeów, które są przysmakiem Kanadyjczyków).

2. Stewia



Stewia to roślina, a także źródło glikozydy stewiolowej, która wzbogaca smak potraw słodyczą, bez skutku ubocznego, jakim są zbędne kalorie. Stewia jest nawet 300 razy słodsza od zwykłego cukru, dlatego stosuje się jej niewielkie ilości. Cała słodycz znajduje się w liściach oraz łodydze rośliny i właśnie liśćmi, suszonymi lub świeżymi możemy osłodzić sobie herbatę lub sok. Na pólkach sklepowych znajdziemy także stewię pod postacią wygodnych tabletek czy płynu.

3. Ksylitol



To cukier wytwarzany również z rośliny - kory brzozowej. Ksylitol posiada bardzo niski indeks glikemiczny, który wynosi zaledwie 8, dlatego polecany jest dla cukrzyków. Ksylitol jest również mniej kaloryczny od cukru, dlatego możemy go używać na diecie. Ksylitol ma również wiele właściwości zdrowotnych, między innymi działa przeciwbakteryjnie, poprawia odporność organizmu, wpływa również pozytywnie na mikroflorę jelitową. Substancja stanowi świetny zamiennik dla białego cukru, który możemy wykorzystywać przy słodzeniu napojów czy wypieków.

4. Melasa



Melasa jest produktem ubocznym, który wytwarza się w czasie produkcji cukru. Dzięki temu, że nie została poddana procesowi rafinacji, melasa zawiera magnez, potas, wapń, chrom, cynk oraz witaminy z grupy B, przez co jest ona zdrowsza, niż cukier. Melasa również posiada właściwości zdrowotne, między innymi wspomaga obniżenie poziomu cholesterolu we krwi, a także jest korzystna dla osób z niedoborem żelaza. Melasa nadaje się do pieczywa czy naleśników, stanowiąc świetny dodatek do pożywienia.

5. Miód



Miód to naturalny zamiennik cukru, jeden z bardziej popularnych. Choć jego kaloryczność jest zbliżona do kaloryczności cukru, miód zawiera także pyłki kwiatowe, enzymy, witaminę B i kwasy organiczne, które wszystkie składają się na zdrowotne właściwości miodu. Miód ma również właściwości antybakteryjne i łagodzące, przez co świetnie nadaje się na bolące gardło czy problemy skórne. Należy pamiętać, że miód traci swoje właściwości zdrowotne przy temperaturze 40 stopni, więc jest raczej polecany do letnich napojów, a także do deserów czy ciast.

Partner artykułu: PureandFresh