Wiadomości

  • 4 grudnia 2019
  • wyświetleń: 4116

Oszuści czyhają na kupujących w internecie. Policja ostrzega

Utrzymująca się popularność zakupów w sieci sprawia, że w tej sferze nadal aktualny pozostaje problem oszustw. Wzrost tego typu przestępstw odnotowywany jest przede wszystkim w sezonach świątecznych i urlopowych, dlatego kupujący przez internet powinni pamiętać o pewnych niezmiennych zasadach, które mogą uchronić ich przed nieprzyjemnymi konsekwencjami. Policjanci apelują o zachowanie czujności do końca transakcji i sprawdzanie wszystkich przesyłanych danych.

Ostatnio, korzystając z jednej ze stron internetowych, 450 zł stracił mieszkaniec Pszczyny, który chciał kupić kilka części samochodowych. W podobny sposób została pokrzywdzoną również mieszkanka Ćwiklic. Kobieta logując się na wybranym portalu aukcyjnym wybrała zabawkę. Niestety, po kilku dniach okazało się, że wpłacona kwota 120 zł trafiła w ręce oszusta. Kobieta do dzisiaj nie otrzymała prezentu dla swojego dziecka ani zwrotu pieniędzy.

Przedświąteczne porady dla kupujących:



1. Podstawową kwestią jest korzystanie z solidnych źródeł transakcji, to znaczy z takich portali internetowych, które cieszą się pewną renomą. Ich wyznacznikiem jest np. znaczna liczba użytkowników. Ważne jest, aby upewnić się, czy dany portal internetowy posiada odpowiednie zabezpieczenia. Najlepiej, gdy połączenie w trakcie podawania danych osobistych jest szyfrowane. Przeglądarka internetowa oznacza takie połączenie dopisując przy adresie strony skrót https, a w dolnej części przeglądarki lub na końcu paska adresu pojawia się żółta kłódeczka świadcząca o bezpiecznym połączeniu. Warto także sprawdzić, czy możliwy jest bezproblemowy kontakt z administratorami serwisu lub osobami odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo zakupów.

2. Zawsze trzeba pamiętać, że osoba sprzedająca może nie być tym za kogo się podaje. Dlatego należy zasięgnąć informacji, czy sprzedający to osoba prywatna czy firma. Z reguły firmy oznaczone są logiem i nazwą firmy. Jeśli oferta jest opublikowana przez firmę dobrze jest skorzystać z jednej z wyszukiwarek internetowych i wyszukać strony internetowej tej firmy. Nieoceniony może być także kontakt telefoniczny z firmą i potwierdzenie w ten sposób zamieszczonej w sieci informacji. Tu, zaleca się sprawdzanie wszystkich przesyłanych danych z tymi, które były ujęte w pierwszej ofercie.

3. Kontakt telefoniczny to jednak nie wszystko. Oprócz tego wiarygodność sprzedającego zawsze jest większa jeśli publikuje on swój adres, informacje takie jak NIP lub też numer wpisu do rejestru działalności gospodarczej.

4. Nawet jeśli wszystkie dane są prawdziwe, to wciąż należy kierować się zasadą ograniczonego zaufania. Dlatego sprawdzanie opinii na temat danego sprzedawcy oraz jak często wystawia on swoje towary jest w pełni uzasadnione. Powinniśmy być czujni, gdy większość opinii jest negatywna lub gdy ogólna ilość opinii jest niewielka. Mała ilość opinii może świadczyć o małym zainteresowaniu użytkowników ofertami sprzedającego.

5. Pamiętajmy, aby zawsze zachowywać wszelkie dokumenty związane z transakcją, takie jak: korespondencja mailowa oraz dowód dokonania przelewu. Będą one potrzebne jeśli kontrahent okaże się nieuczciwy. Warte zachowania w przypadku problemów są także takie informacje jak nazwa użytkownika portalu, który wystawia towar (tak zwany nick) i wszelkie dane kontaktowe, czyli adres e-mail i rzeczywisty adres firmy. Zaleca się zachowanie informacji na temat danej oferty, na przykład numer aukcji.

6. Sklepy wystawiające swoje artykuły często posiadają regulamin dotyczący zakupów. Warto się z nim zapoznać, aby uniknąć przykrych sytuacji. Oprócz niego sprzedawcy umożliwiają często kilka możliwości dokonania opłaty za towar, przykładowo przelewem lub za pobraniem. Sprzedawca zgadzający się na zapłatę w momencie odbioru towaru jest bardziej wiarygodny.

7. Po dokonaniu zakupu z reguły otrzymuje się na własny adres e-mail potwierdzenie. Należy wówczas sprawdzić, czy nadesłane potwierdzenie dotyczy takiego towaru jaki został zakupiony i czy warunki dostawy towaru są zgodne z oczekiwaniami. Jeśli nie, natychmiast powinno się skontaktować ze sprzedawcą lub z administratorami serwisu celem wyjaśnienia wątpliwości. Takie samo działanie należy podjąć zawsze jeśli sprzedawca nie dotrzymuje terminu wysyłki lub gdy przesyłka nie dociera. Pamiętaj, zachowaj czujność klikając w podane w takim potwierdzeniu adresy internetowe, ponieważ mogą prowadzić do innych stron niż deklaruje sprzedawca.

8. Nie podawaj za pośrednictwem e-maila swoich danych osobowych. Sprzedawca twoje dane osobowe zazwyczaj otrzymuje w momencie dokonania zakupu za pośrednictwem portalu. Pewniejsze jest korzystanie z formularzy kontaktowych obecnych na portalach internetowych lub kontakt telefoniczny. Jeśli już podajesz swoje dane osobowe to upewnij się, że otrzymana wiadomość pochodzi faktycznie od sprzedawcy. Można to zrobić poprzez porównanie adresu e-mail w nagłówku wiadomości z tym podanym na portalu, z którego korzystaliśmy.

9. Jeśli mimo wszystko padłeś ofiarą przestępstwa niezwłocznie skontaktuj się z serwisem, za pośrednictwem którego dokonałeś zakupu. Nie zwlekaj także z powiadomieniem najbliższej jednostki policji.

new / pless.pl

źródło: KPP Pszczyna

Komentarze

Zgodnie z Rozporządzeniem Ogólnym o Ochronie Danych Osobowych (RODO) na portalu pless.pl zaktualizowana została Polityka Prywatności. Zachęcamy do zapoznania się z dokumentem.