REKLAMA WYBORCZA

Wiadomości

  • 3 marca 2019
  • wyświetleń: 2055

Samochody dostawcze kupowane coraz częściej

Materiał partnera:

Samochody dostawcze do 3,5 tony to jedne z najpopularniejszych pojazdów firmowych. Według danych zgromadzonych przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego w 2018 roku zarejestrowano ponad 67 600 dostawczaków. Które modele były najpopularniejsze?

silnet


Renault Master na czele


 
Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR obliczył, że rynek samochodów dostawczych zanotował w 2018 roku 13,5 proc. wzrost w stosunku do roku ubiegłego. W poprzednich latach wzrosty były podobne, co obrazuje dynamikę tego segmentu. Najczęściej wybieranym modelem był Renault Master (8836 egzemplarzy). Kolejno uplasowały się Fiat Ducato i IVECO Daily.
 
Dla kupujących samochody dostawcze do 3,5 tony najważniejsza jest bezawaryjność, co można wywnioskować z raportu DEKRA 2017. Niezmiennie od kilku lat czołowe miejsca pod względem liczby sprzedanych egzemplarzy zajmują dostawczaki, które najrzadziej ulegają usterkom. Liderem pod względem niezawodności jest wspomniany już Renault Master, a kolejne miejsca zajmują Citroen Berlingo i Peugot Partner. Choć oba modele sprzedają się rzadziej niż Fiat Ducato i IVECO Daily, zajmują lokaty w pierwszej 10 najczęściej wybieranych samochodów dostawczych do 3,5 tony według SAMAR. Bezawaryjność obniża koszty utrzymania pojazdu, a także pozwala uniknąć problemów z dostarczeniem towarów na czas. Dla przedsiębiorców ważna jest również możliwość szybkiego usunięcia ewentualnej szkody, jeżeli dojdzie do wypadku z udziałem samochodu dostawczego. Z tego powodu zainteresowanie van insurance rośnie jeszcze szybciej niż sprzedaż samochodów dostawczych do 3,5 tony.
 

Samochody dostawcze poleasingowe i używane nadal w cenie


 
Raport niezawodności DEKRA 2017 ma znaczenie głównie dla mniejszych przedsiębiorców, którzy szukają samochodów dostawczych poleasingowych. Sprzedaż nowych pojazdów stale rośnie, jednak osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą i inni mikroprzedsiębiorcy częściej decydują się na pojazdy używane, których cena jest o wiele niższa. Renault Master III z 2009 roku, wyposażony w silnik diesla, jest dostępny już za około 20 tysięcy złotych. Nowsze modele Renault Master, mające nie więcej niż 5 lat, kosztują dwukrotnie więcej.
 
W przypadku używanych i poleasingowych samochodów dostawczych problemem może być jednak spory przebieg. Często już 5-letni pojazd ma przejechane ponad 150 tysięcy kilometrów, a po 10 latach auto jest wyeksploatowane. Jego dalsze użytkowanie wiąże się ze sporymi wydatkami na serwis i wymianę części. Aby ich uniknąć, przedsiębiorcy korzystają z van insurance, podobnie jak w przypadku nowych samochodów dostawczych.