Wiadomości

  • 9 grudnia 2017
  • wyświetleń: 3857

Fundacja Puk Puk z Woli walczy o dofinansowanie swojego projektu

Projekt Fundacji Puk Puk z Woli pt. "Skrzydlaci przyjaciele" zakwalifikował się do II etapu konkursu "Eko Odkrywcy 5". Teraz trzeba zebrać odpowiednią liczbę głosów internautów, aby projekt zdobył dofinansowanie.

Celem projektu jest zapoznanie 20 dzieci i nie tylko, z najważniejszymi walorami środowiskowymi gminy, m.in. torfowiska Zapadź i gatunkami, które żyją tam i tylko tam.

Teraz liczą się głosy internautów! Aby móc oddać głos trzeba zarejestrować się na stronie: www.ekoodkrywcy.pl. Zagłosować można raz dziennie i trzeba od razu oddać głos na 3 projekty.

Ilustracja do projektu "Skrzydlaci przyjaciele"
Ilustracja do projektu "Skrzydlaci przyjaciele"


Opis projektu "Skrzydlaci przyjaciele"



Śląsk należał i należy do najbardziej uprzemysłowionych regionów kraju. Od dziesiątków lat słowo Śląsk oznaczało przede wszystkim przemysł (węglowy, energetyczny, hutniczy, transportowy, metalowy, maszynowy, chemiczny i inne), przeludnienie i zanieczyszczone środowisko. Dlatego tutaj, w naszej społeczności lokalnej pragniemy zrealizować nasz projekt ekologiczny.

Torfowisko Zapadź znajduje się na terenie gminy Miedźna (w powiecie pszczyńskim, woj. Śląskim) w bliskim sąsiedztwie rzeki Wisły. Obejmuje obszar około 19 ha i jest miejscem gniazdowania licznych gatunków ptaków znajdujących się pod ścisłą ochroną. Podobnych terenów jak torfowisko na "Zapadzi" jest w województwie śląskim niewiele, co czyni to miejsce tak wyjątkowym. Ze względu na różne procesy rozwojowe i produkcyjne wynikające z działalności człowieka, wiele ekosystemów ulega degradacji, a wiele gatunków wymiera. Wylesianie, fragmentacja siedlisk, nadmierna eksploatacja i postępująca urbanizacja, uprzemysłowienie i melioracja powodują zanikanie takich obszarów i są głównym zagrożeniem dla gatunków tam żyjących.

Zależy nam na tym, aby mieszkańcy gminy byli świadomi "skarbu", który leży w ich sąsiedztwie. Pragniemy edukować społeczeństwo już od najmłodszych lat i uważamy, że warsztaty, które proponujemy są tak ważne. Kształtowanie właściwej postawy wobec środowiska należy rozpocząć od najmłodszych lat. Świadomość człowieka kształtuje się przez całe życie, jednak jej podstawy każdy zdobywa w dzieciństwie, kiedy jest szczególnie wrażliwy na wszystko co go otacza. Jednym z najskuteczniejszych czynników aktywizujących dzieci jest kontakt z przyrodą, która jest bogatym źródłem przeżyć, wrażeń, doznań.


Przewidziane działania:
  • Wykład wprowadzający z prezentacją multimedialną i dyskusja na temat charakterystyki ptaków (z zakresu morfologii, ekologii ptaków, najczęstszych zagrożeń i metod ochrony) na świecie oraz ptaków występujących w Polsce na podstawie podręcznika dla nauczyciela "Ptaki" wydanego przez Ogólnopolskie Towarzystwo Ochrony Ptaków (wykład otwarty dla szerszego grona zainteresowanych);
  • Całodniowa wycieczka do Sokolarni i Sowiarni w Leśnym Parku Niespodzianek w Ustroniu. Oglądanie pokazów lotów ptaków drapieżnych i obserwacja ptaków podczas karmienia. Rozmowa z opiekunami ptaszarni w szczególności na temat ptaków rodzimych w kolekcji Parku (kania ruda, kania czarna, myszołów, jastrząb, orzeł przedni, raróg, puchacz europejski, puszczyk uralski). Dokumentowanie ptaków dowolnie wybraną techniką (fotografia, rysunek, malowanie);
  • Spotkanie dyskusyjne podsumowujące wycieczkę do Leśnego Parku w Ustroniu;
  • Projekcja otwarta filmu Makrokosmos - Podniebny taniec (Film nominowany do Oscara w kategorii najlepszy film dokumentalny) w Gminnym Ośrodku Kultury skierowana do szerszego grona odbiorców (zachęcamy do udziału w projekcji oprócz uczestników projektu - dzieci, także inne zainteresowane osoby: rodziców, dziadków, pedagogów, młodzież itd );
  • Spotkanie z Ornitologiem na temat gatunków ptaków występujących na obszarze Torfowiska Zapadź, prawidłowego dokarmiania ptaków oraz sposobów rejestrowania odgłosów wydawanych przez ptaki;
  • Wyprawy badawcze na Torfowisko Zapadź obejmująca badania terenowe: nagrywanie ptaków oraz odgłosów jakie wydają (smartfonami), fotografowanie (aparatami, smartfonami), rysunki z natury (sposób dokumentacji napotkanych ptaków uczestnicy wybierają sami);
  • Spotkania podsumowujące wyprawy na torfowisko, zachęcenie uczestników do obserwacji ptaków we własnym zakresie na torfowisku (np. podczas spaceru z rodzicami) oraz w najbliższym otoczeniu;
  • Zapoznanie się z zebranymi materiałami, próba rozpoznania gatunków ptaków na podstawie zebranych danych;
  • Uporządkowanie zebranych danych, wskazanie najczęściej zarejestrowanego przez uczniów ptaka;
  • Spotkanie: wybór materiałów potrzebnych do wydania publikacji, podział zadań (ewentualne przygotowanie dodatkowych materiałów do publikacji);
  • Spotkanie podsumowujące zebrane materiały;
  • Odbiór gotowych publikacji, przekazanie publikacji bezpośrednim uczestnikom projektu oraz do wybranych placówek oświatowych.

BM / pless.pl

Komentarze

Zgodnie z Rozporządzeniem Ogólnym o Ochronie Danych Osobowych (RODO) na portalu pless.pl zaktualizowana została Polityka Prywatności. Zachęcamy do zapoznania się z dokumentem.