Wiadomości
- 13 marca 2014
- wyświetleń: 2579
Zebranie na Starym Mieście
Na zebraniu mieszkańców osiedla Stare Miasto mieszkańcy mogli usłyszeć nie tylko o sprawozdaniu z działalności Zarządu Osiedla w roku 2013, czy prezentacji Burmistrza Pszczyny z działań jakie zostały w Gminie Pszczyna wykonane w 2013 r. i planów na rok 2014, ze szczególnym uwzględnieniem terenu osiedla Stare Miasto, ale przede wszystkim mieli możliwość zadania pytań przedstawicielom Urzędu Miejskiego i odbycia dyskusji nad problemami, które ich bezpośrednio nurtują.
W zakresie informacji o planach inwestycyjnych Gminy w obrębie terytorialnym osiedla Stare Miasto szczególnie należy podkreślić, że w roku bieżącym zostanie wykonana wymiana urządzeń służących rekreacji i zabawie dzieci na terenie placu zabaw przy ul. Bramkowej, rozbudowana zostanie Szkoła Podstawowa nr 1, a najważniejszym i najkosztowniejszym zadaniem będzie rewitalizacja parku zamkowego, która pochłonie nieomal 1,5 mln złotych.
W swoim wystąpieniu burmistrz przybliżył zebranym także cele, na które zostaną w roku bieżącym wydatkowane środki pochodzące z budżetu miasta, w tym także np. temat zakupu samochodu dla zawodowej straży pożarnej w Pszczynie, zgodnie z nowo ustalanymi przez władze miasta i szefostwo straży pożarnej zasadami, na podstawie których w zamian za zakup nowego wozu dla zawodowej straży pożarnej, PSP przekaże ze swej strony używany, ale w pełni sprawny i niezużyty samochód do jednej z jednostek OSP na terenie Gminy Pszczyna, natomiast zakupiony w tym roku samochód dla PSP, po odbyciu 5-letniej służby w szeregach straży zawodowej zostanie przekazany na rzecz jednostek OSP.
Burmistrz poinformował także, że w ostatnich latach udało się dokonać znacznego zmniejszenia zadłużenia Gminy, co ma znaczenie także w odniesieniu do możliwości aplikowania o środki unijne jakie podlegają rozdysponowaniu na lata 2014-2020. W tym okresie głównym kierunkiem programów unijnych ma być rewitalizacja starej substancji komunalnej i mieszkaniowej. Gmina mając niskie zadłużenie, może starać się o większe kredyty niezbędne do współfinansowania takich projektów, a co za tym idzie wykonanie większego zakresu prac i pozyskanie większych środków unijnych.
Jak podkreślił burmistrz, w czasie swej kadencji dokonał on w tym zakresie poważnej zmiany kadrowej na stanowisku dyrektora AZK, co przełożyło się na zintensyfikowanie remontów substancji mieszkaniowej. Dla przykładu podał, iż w okresie po zmianie kierownictwa AZK, wykonano więcej wymian okien w lokalach komunalnych niż w okresie całej ponad 10-letniej kadencji poprzedniego dyrektora.
Na zakończenie swego wystąpienia burmistrz zagaił temat, na który jak się wydawało większość zebranych bardzo wyczekiwała, a mianowicie planowane zmiany w organizacji ruchu na Starym Mieście. Jak stwierdził burmistrz sprawa dotyczy dwóch zagadnień, tj. zmiany organizacji ruchu na starówce, i drugiej kwestii, tj. zmiany zasad parkowania pojazdów na starówce.
Zmiany w zakresie organizacji ruchu podlegają zatwierdzeniu przez starostę pszczyńskiego, zaś sprawa zmiany zasad parkowania są w gestii zatwierdzenia przez Radę Miejską. Jak podkreślił burmistrz, sprawa zarówno zmiany organizacji ruchu, jak i zmian zasad parkowania na starówce, były omawiane i konsultowane w trakcie dwu otwartych spotkań wiosną 2013 r., a obecna propozycja zawiera tylko pewne modyfikacje do przedstawionej w roku 2013 koncepcji. Te zmiany w stosunku do wersji z roku 2013, to przede wszystkim wprowadzenie możliwości wjazdu do strefy zamkniętej dla tzw. "ruchu cywilnego" samochodów z dostawą towaru do zlokalizowanych w obrębie starówki lokali usługowych i sklepów (ma obowiązywać ograniczenie czasowe do 20 minut na rozładunek i załadunek) przez całą dobę. Takie samo ułatwienie ma dotyczyć także np. taksówek, które obecnie nie mają prawa wjazdu na rynek po godz. 18-tej, a w wielu wypadkach to czynią przyjeżdżając np. po gości hotelowych.
W zakresie zmian w parkowaniu przewiduje się zmianę ceny karty abonamentowej umożliwiającej parkowanie w centrum miasta dla przedsiębiorców, z obecnych 50,00 zł, do 80,00 zł (w roku ubiegłym koncepcja zakładała podwyżkę do wysokości 100,00 zł, co nie spotkało się z dobrym przyjęciem przez przedsiębiorców), a także m.in. wyznaczenie 4 miejsc parkingowych na parkingu przy Urzędzie Miejskim, na których będą obowiązywały 30 minutowe limity darmowego postoju, na czas załatwiania spraw w urzędzie.
Jak stwierdził Burmistrz zmiana organizacji ruchu i parkowania w obrębie starego miasta budzi wiele kontrowersji, ale należy zauważyć, że są tu dwie strony w dyskusji, z jednej mieszkańcy, z drugiej przedsiębiorcy, a nie należy zapominać jeszcze o turystach.
Po wprowadzeniu z sali padło szereg pytań i uwag. Niestety dało się zauważyć, że pogodzenie interesów przedsiębiorców mających swe działalności w obszarze Starego Miasta i oczekiwań mieszkańców będzie bardzo trudne. Zebrani na spotkaniu przedstawiciele przedsiębiorców zarzucili burmistrzowi, że forsuje koncepcje zmian nie biorąc pod uwagę ich sugestii jakie przedstawiali w czasie konsultacji w roku 2013, na co burmistrz przypomniał, że zgodnie z ustaleniami z ostatniego spotkania w marcu 2013 r. oczekiwał pisemnego stanowiska przedsiębiorców w tej sprawie, ale do dziś się takowego nie doczekał.
Jak podkreślili przedsiębiorcy, nie posądzają oni władz o złą wolę, ale pragnęliby oni by został przygotowany projekt zawierający analizę ruchu na starówce, z uwzględnieniem sprawy dostaw towarów, plan starówki z zaznaczeniem wszystkich projektowanych zmian oraz opisem tych zmian (ponieważ nie wszyscy muszą potrafić "czytać" mapy). Przedsiębiorcy wskazali także na problemy jakie napotykają ich dostawcy poruszający się większymi samochodami dostawczymi na terenie starówki, a także brak reakcji ze strony Straży Miejskiej na ruch pojazdów w strefie zamkniętej w godzinach wieczornych i nocnych.
Z drugiej strony pojawiły się głosy mieszkańców, którzy wskazywali, że w przypadku umożliwienia wjazdu samochodów z dostawami przez całą dobę, zwiększy się diametralnie uciążliwość jaką one czynią, zwłaszcza na ulicach o nawierzchni brukowanej (jak np. ul. Piastowska). Jeden z mieszkańców, do niedawna przedsiębiorca ze starówki zadał bardzo istotne pytanie "kto jest ważniejszy - klient jadący do sklepu, czy mieszkaniec", sam odpowiadając, że "najpierw mieszkaniec, dopiero potem klient". Ze strony mieszkańców pojawiły się także propozycje wprowadzenia zasad obowiązujących w innych miastach w Polsce, m. in. wprowadzenia zasady 1 właściciel czy przedsiębiorca, jeden samochód parkujący w bezpośrednim sąsiedztwie lokalu, a każdy kolejny samochód tego samego właściciela parkujący na parkingach poza ścisłym centrum miasta lub całkowity zakaz wjazdu do ścisłego centrum.
Podsumowując niejako dyskusję jaka odbyła się na zebraniu osiedlowym w sprawie zmiany zasad organizacji ruchu i parkowania na starówce, burmistrz zaprosił przedsiębiorców na spotkanie poświęcone omówieniu tych zagadnień, na czwartek, 20 marca na godz. 11.00 do Urzędu Miejskiego.
W swoim wystąpieniu burmistrz przybliżył zebranym także cele, na które zostaną w roku bieżącym wydatkowane środki pochodzące z budżetu miasta, w tym także np. temat zakupu samochodu dla zawodowej straży pożarnej w Pszczynie, zgodnie z nowo ustalanymi przez władze miasta i szefostwo straży pożarnej zasadami, na podstawie których w zamian za zakup nowego wozu dla zawodowej straży pożarnej, PSP przekaże ze swej strony używany, ale w pełni sprawny i niezużyty samochód do jednej z jednostek OSP na terenie Gminy Pszczyna, natomiast zakupiony w tym roku samochód dla PSP, po odbyciu 5-letniej służby w szeregach straży zawodowej zostanie przekazany na rzecz jednostek OSP.
Burmistrz poinformował także, że w ostatnich latach udało się dokonać znacznego zmniejszenia zadłużenia Gminy, co ma znaczenie także w odniesieniu do możliwości aplikowania o środki unijne jakie podlegają rozdysponowaniu na lata 2014-2020. W tym okresie głównym kierunkiem programów unijnych ma być rewitalizacja starej substancji komunalnej i mieszkaniowej. Gmina mając niskie zadłużenie, może starać się o większe kredyty niezbędne do współfinansowania takich projektów, a co za tym idzie wykonanie większego zakresu prac i pozyskanie większych środków unijnych.
Jak podkreślił burmistrz, w czasie swej kadencji dokonał on w tym zakresie poważnej zmiany kadrowej na stanowisku dyrektora AZK, co przełożyło się na zintensyfikowanie remontów substancji mieszkaniowej. Dla przykładu podał, iż w okresie po zmianie kierownictwa AZK, wykonano więcej wymian okien w lokalach komunalnych niż w okresie całej ponad 10-letniej kadencji poprzedniego dyrektora.
Na zakończenie swego wystąpienia burmistrz zagaił temat, na który jak się wydawało większość zebranych bardzo wyczekiwała, a mianowicie planowane zmiany w organizacji ruchu na Starym Mieście. Jak stwierdził burmistrz sprawa dotyczy dwóch zagadnień, tj. zmiany organizacji ruchu na starówce, i drugiej kwestii, tj. zmiany zasad parkowania pojazdów na starówce.
Zmiany w zakresie organizacji ruchu podlegają zatwierdzeniu przez starostę pszczyńskiego, zaś sprawa zmiany zasad parkowania są w gestii zatwierdzenia przez Radę Miejską. Jak podkreślił burmistrz, sprawa zarówno zmiany organizacji ruchu, jak i zmian zasad parkowania na starówce, były omawiane i konsultowane w trakcie dwu otwartych spotkań wiosną 2013 r., a obecna propozycja zawiera tylko pewne modyfikacje do przedstawionej w roku 2013 koncepcji. Te zmiany w stosunku do wersji z roku 2013, to przede wszystkim wprowadzenie możliwości wjazdu do strefy zamkniętej dla tzw. "ruchu cywilnego" samochodów z dostawą towaru do zlokalizowanych w obrębie starówki lokali usługowych i sklepów (ma obowiązywać ograniczenie czasowe do 20 minut na rozładunek i załadunek) przez całą dobę. Takie samo ułatwienie ma dotyczyć także np. taksówek, które obecnie nie mają prawa wjazdu na rynek po godz. 18-tej, a w wielu wypadkach to czynią przyjeżdżając np. po gości hotelowych.
W zakresie zmian w parkowaniu przewiduje się zmianę ceny karty abonamentowej umożliwiającej parkowanie w centrum miasta dla przedsiębiorców, z obecnych 50,00 zł, do 80,00 zł (w roku ubiegłym koncepcja zakładała podwyżkę do wysokości 100,00 zł, co nie spotkało się z dobrym przyjęciem przez przedsiębiorców), a także m.in. wyznaczenie 4 miejsc parkingowych na parkingu przy Urzędzie Miejskim, na których będą obowiązywały 30 minutowe limity darmowego postoju, na czas załatwiania spraw w urzędzie.
Jak stwierdził Burmistrz zmiana organizacji ruchu i parkowania w obrębie starego miasta budzi wiele kontrowersji, ale należy zauważyć, że są tu dwie strony w dyskusji, z jednej mieszkańcy, z drugiej przedsiębiorcy, a nie należy zapominać jeszcze o turystach.
Po wprowadzeniu z sali padło szereg pytań i uwag. Niestety dało się zauważyć, że pogodzenie interesów przedsiębiorców mających swe działalności w obszarze Starego Miasta i oczekiwań mieszkańców będzie bardzo trudne. Zebrani na spotkaniu przedstawiciele przedsiębiorców zarzucili burmistrzowi, że forsuje koncepcje zmian nie biorąc pod uwagę ich sugestii jakie przedstawiali w czasie konsultacji w roku 2013, na co burmistrz przypomniał, że zgodnie z ustaleniami z ostatniego spotkania w marcu 2013 r. oczekiwał pisemnego stanowiska przedsiębiorców w tej sprawie, ale do dziś się takowego nie doczekał.
Jak podkreślili przedsiębiorcy, nie posądzają oni władz o złą wolę, ale pragnęliby oni by został przygotowany projekt zawierający analizę ruchu na starówce, z uwzględnieniem sprawy dostaw towarów, plan starówki z zaznaczeniem wszystkich projektowanych zmian oraz opisem tych zmian (ponieważ nie wszyscy muszą potrafić "czytać" mapy). Przedsiębiorcy wskazali także na problemy jakie napotykają ich dostawcy poruszający się większymi samochodami dostawczymi na terenie starówki, a także brak reakcji ze strony Straży Miejskiej na ruch pojazdów w strefie zamkniętej w godzinach wieczornych i nocnych.
Z drugiej strony pojawiły się głosy mieszkańców, którzy wskazywali, że w przypadku umożliwienia wjazdu samochodów z dostawami przez całą dobę, zwiększy się diametralnie uciążliwość jaką one czynią, zwłaszcza na ulicach o nawierzchni brukowanej (jak np. ul. Piastowska). Jeden z mieszkańców, do niedawna przedsiębiorca ze starówki zadał bardzo istotne pytanie "kto jest ważniejszy - klient jadący do sklepu, czy mieszkaniec", sam odpowiadając, że "najpierw mieszkaniec, dopiero potem klient". Ze strony mieszkańców pojawiły się także propozycje wprowadzenia zasad obowiązujących w innych miastach w Polsce, m. in. wprowadzenia zasady 1 właściciel czy przedsiębiorca, jeden samochód parkujący w bezpośrednim sąsiedztwie lokalu, a każdy kolejny samochód tego samego właściciela parkujący na parkingach poza ścisłym centrum miasta lub całkowity zakaz wjazdu do ścisłego centrum.
Podsumowując niejako dyskusję jaka odbyła się na zebraniu osiedlowym w sprawie zmiany zasad organizacji ruchu i parkowania na starówce, burmistrz zaprosił przedsiębiorców na spotkanie poświęcone omówieniu tych zagadnień, na czwartek, 20 marca na godz. 11.00 do Urzędu Miejskiego.
Komentarze
Zgodnie z Rozporządzeniem Ogólnym o Ochronie Danych Osobowych (RODO) na portalu pless.pl zaktualizowana została Polityka Prywatności. Zachęcamy do zapoznania się z dokumentem.