Wiadomości
- 14 października 2013
- wyświetleń: 6301
Opłat dla ciężarówek nie będzie
Wzmożony ruch samochodów ciężarowych na Drodze Krajowej nr 1 spowodował, że burmistrz Pszczyny Dariusz Skrobol zwrócił się do ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej z propozycją ograniczenia ruchu tranzytowego poprzez wprowadzenie opłaty dla przewoźników, którzy często bezpłatną trasę Tychy-Pszczyna-Bielsko traktują jako alternatywę dla płatnej DK nr 81.
Opłata dla przewoźników wprowadzona na DK nr 1 spowodowałaby, że samochody poruszające się z północnej części kraju w kierunku granicy z Cieszynem, poruszałyby się najkrótszą trasą, którą jest popularna "wiślanka". W ten sposób powinno ograniczyć się ruch ciężarówek na trasie do Bielska. Resort transportu nie widzi podstaw do wprowadzenia opłaty tłumacząc m.in. w liście do burmistrza, że ruch na DK nr 1 maleje.
List z Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej
Szanowny Panie Burmistrzu!
W odpowiedzi na pismo z dnia 26 sierpnia 2013 r., znak: GK.7234.00026.2013/GK.KW-02027/2013. dotyczące wprowadzenia opłaty elektronicznej na odcinku drogi krajowej nr l Tychy - Pszczyna, uprzejmie przedstawiani nastêpuj¹ce stanowisko.
Pragnę poinformować, że od czasu poprzedniej odpowiedzi resortu na pismo Pana Burmistrza Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przeprowadziła kolejne pomiary ruchu ciężkiego na drogach płatnych i drogach alternatywnych. Pomiary te objęły zarówno drogę krajową nr 81, na której pobierana jest opłata elektroniczna, jak i bezpłatną drogę krajową nr 1. o której mowa jest w piśmie Pana Burmistrza. Wyniki powyższych badań jednoznacznie wskazują, że natężenie ruchu pojazdów ciężkich na odcinku DK l pomiędzy miejscowościami Kobiór i Pszczyną stopniowo, lecz wyraźnie spada, w porównaniu do wyników Generalnego Pomiaru Ruchu, który został przeprowadzony w 2010 r., a więc przed wdrożeniem nowego systemu poboru opłat. O ile jeszcze w 2010 r. na ww. odcinku drogi zaobserwowano ruch na poziomie prawie 7.400 pojazdów ciężkich, to już w maju 2012 r. wynosił on ok. 6.330 pojazdów, a w październiku 2012 r. ok. 5.300 pojazdów ciężkich na dobę (spadek o ponad 2.000 pojazdów). Generalnie zaobserwowana została tendencja wyraźnego spadku ruchu w ekranie DK 81 i DK l w porównaniu z 2010 r. w związku z oddaniem do użytku nowobudowanego odcinka autostrady A l na terenie województwa śląskiego, który przebiega równolegle do tych dróg.
Powyższe wyniki pomiarów ruchu nie uzasadniają objęcia opłatą elektroniczną wnioskowanego przez Pana Burmistrza odcinka DK 1. Zasadą jest bowiem, że elektroniczny system poboru opłat jest wdrażany w Polsce na drogach krajowych o najwyższym standardzie technicznym. Wyjątkowo natomiast do systemu włączane są inne drogi krajowe. w szczególności dla ochrony tych dróg w przypadku zaobserwowania nadmiernego przyrostu ruchu ciężkiego po wprowadzeniu opłat na okolicznych autostradach lub drogach ekspresowych. Decyzje w powyższym zakresie opierane są na wynikach przywołanych już pomiarów przeprowadzanych przez GDDKiA. Oprócz tego decyzje o obejmowaniu opłatą dróg krajowych innych niż autostrady i drogi ekspresowe są uzależnione od pozostałego na ten cel zasobu środków, pochodzących z Krajowego Funduszu Drogowego i przeznaczonych na wynagrodzenie dla Operatora systemu - konsorcjum Kapsch. W szczególności należy wziąć pod uwagę fakt, że wdrożenie systemu na drogach krajowych posiadających liczne skrzyżowania z innymi drogami na tym samym poziomie jest znacznie droższe i bardziej czasochłonne niż objęcie systemem autostrad i dróg ekspresowych, które z założenia są drogami o ograniczonej dostępności.
Reasumując, wyniki pomiarów przeprowadzonych przez GDDKiA na chwilę obecną nie uzasadniają wprowadzenia opłaty elektronicznej na odcinku DK l Tychy - Pszczyna, a więc resort transportu nie widzi podstaw do uwzględnienia postulatu Pana Burmistrza.
Komentarze
Zgodnie z Rozporządzeniem Ogólnym o Ochronie Danych Osobowych (RODO) na portalu pless.pl zaktualizowana została Polityka Prywatności. Zachęcamy do zapoznania się z dokumentem.