Wiadomości
- 10 maja 2004
- wyświetleń: 2550
Strefy płatnego parkowania
Uwaga kierowcy, od 1 lipca zmieniają się zasady parkowania w centrum Pszczyny. W marcowych numerach „Głosu” informowaliśmy, że trwają prace nad kształtem uchwał rady miejskiej związanych z płatnymi strefami parkowania w obrębie Starego Miasta oraz opłatami na parkingach. Pierwsze dwa projekty w tej sprawie trafiły pod obrady rady 10 marca. Po dyskusji radni postanowili jednak odesłać je z powrotem do komisji, aby raz jeszcze zastanowić się nad zaproponowanymi w nich rozwiązaniami.
Podczas kwietniowej sesji radni wątpliwości już nie mieli i przyjęli nowe regulacje dotyczące ustalenia stref płatnego parkowania pojazdów samochodowych na drogach publicznych oraz wyznaczenia terenów do postoju pojazdów, wysokości opłaty za ten postój i sposobu jej poboru oraz wprowadzenia opłat abonamentowych.
Po 1 lipca nie warto będzie parkować w ścisłym centrum miasta. Tu opłaty będą najwyższe. Im dłuższy czas postoju, tym zapłacimy więcej. Na drogach publicznych w obrębie Starego Miasta (ul. Warowna, Piwowarska, Garncarska, Bramkowa, Strażacka, Rymarska, Bednarska, Bankowa, Basztowa, Ratuszowa, Bolesława Chrobrego, Piastowska, Piekarska, Tkacka) za pół godziny parkowania zapłacimy 1,5 zł, a za godzinę 100% więcej. Druga i trzecia godzina to koszt odpowiednio 3,5 i 4 zł. Każda następna to 3 zł.
Na starówce, ze względu na brak miejsca na ustawienie parkomatów w pobliżu każdej ulicy, wzdłuż której wyznaczono miejsca postojowe, pobieranie opłat będzie się odbywało z wykorzystaniem parkomatów ustawionych przy wjeździe na Stare Miasto lub w drodze inkasa.
Zdecydowanie mniej zapłacimy w drugiej strefie płatnego parkowania – w Śródmieściu (ul 3 Maja, Batorego, Poniatowskiego, Kilińskiego oraz Aleja Kościuszki). Za pierwszą godzinę tylko złotówkę, za drugą 1,20, za trzecią 1,40, a za każdą następna znowu złotówkę.
Opłaty za parkowanie pojazdów samochodowych w strefach płatnego parkowania będą pobierane w dni robocze (od poniedziałku do piątku) w godz. 6.30-18.00.
Przewidziano również wprowadzenie miesięcznych opłat abonamentowych. Na starówce typu H w wysokości 50 zł za osobę prowadzącą działalność gospodarczą, na określony pojazd samochodowy i typu M w wysokości 20 zł za osobę fizyczną zameldowaną na stałe w strefie płatnego parkowania, na określony pojazd samochodowy.
Również w Śródmieściu będą obowiązywać dwa rodzaje opłat abonamentowych - 20 zł miesięcznie zapłacą na określony pojazd samochodowy osoby fizyczne zameldowane na stałe w strefie płatnego parkowania, a 30 zł więcej pozostali użytkownicy. Abonament będzie można opłacić w Urzędzie Miejskim.
Jednocześnie wprowadzono opłatę ryczałtową za zastrzeżone miejsce postojowe (tzw. koperta). Na starówce 500 zł za miesiąc, a w Śródmieściu o połowę mniej.
Z opłat za parkowanie zwolnione są osoby niepełnosprawne poruszające się za pomocą pojazdów konstrukcyjnie przystosowanych do przewozu osób niepełnosprawnych oraz osoby niepełnosprawne i osoby przewożące osoby o obniżonej sprawności ruchowej posiadające kartę parkingową.
W porównaniu z pierwszymi projektami zwiększyła się liczba parkingów bezpłatnych, o co zresztą zabiegali radni. Przypomnijmy, że najpierw wyznaczono trzy takie parkingi: przy ulicy Żorskiej, Chopina i Bielskiej. Ostatecznie jednak ich liczba zwiększyła się do siedmiu. Do już istniejących dodano cztery następne: przy ulicy Antesa, Katowickiej, Parkowej i Dworcowej (Przychodnia Zdrowia).
Na parkingach przy ulicy Warownej, Chrobrego, Dworcowej (była targowica), Dworcowej (obok Młyna), Basztowej, „Nad Pszczynką” i placu przy ul. Piwowarskiej zapłacimy złotówkę za każdą rozpoczętą godzinę parkowania.
Zaakceptowano również miesięczne opłaty abonamentowe. Za korzystanie w dni robocze (od poniedziałku do piątku) w godz. 6.30-18.00 z parkingów przy ulicy Basztowej i Piwowarskiej zapłacimy abonament w wysokości 30 zł, w pozostałych dniach i godzinach - bezpłatne. Na pozostałych parkingach o 5 zł mniej. Przy czym opłaty te będą pobierane od poniedziałku do niedzieli, za wyjątkiem czwartków, w godz. 6.30-18.00. W czwartki będziemy płacić tylko do 16.00, a w niedzielę i święta „Nad Pszczynką” dopiero po 14.
Opłaty abonamentowe typu H i M, o których była mowa wcześniej, upoważniają kierowcę do bezpłatnego parkowania również na płatnych parkingach gminnych, z wyłączeniem parkingów przy ulicy Basztowej i Piwowarskiej.
Na wszystkich parkingach zostanie wydzielone co najmniej jedno miejsce niepłatne dla pojazdów kierowanych przez osoby niepełnosprawne.
Za jednorazowy postój zapłacimy w parkomacie lub w drodze inkasa, natomiast abonament wykupimy w Urzędzie Miejskim.
W przyjętych uchwałach chodzi tak naprawdę o to, aby samochody stały na parkingach, a nie na wąskich i wiecznie zatłoczonych uliczkach staromiejskich. Dlatego też tak wyraźnie zróżnicowano opłaty za parkowanie i uzależniono je od lokalizacji i czasu postoju. Ich wysokość w ścisłym centrum jest znacznie wyższa niż na parkingach i ulicach oddalonych od starówki.
Wprowadzenie opłaty za parkowanie na drogach publicznych, a szczególnie wysokiej w obrębie Starego Miasta, ma na celu ograniczenie liczby parkujących tam pojazdów i wymuszenie większej ich rotacji, a tym samym usprawnienie ruchu na tych drogach, co jest szczególnie ważne w sytuacjach zagrożenia życia i mienia.
Pieniądze pobrane za parkowanie na drogach publicznych stanowią dochód gminy i zgodnie z ustawą o drogach publicznych muszą być w całości przeznaczone na utrzymanie dróg.
(r) / http://www.glos.pless.pl class=dodaj>serwis internetowy Głosu Pszczyńskiego
Podczas kwietniowej sesji radni wątpliwości już nie mieli i przyjęli nowe regulacje dotyczące ustalenia stref płatnego parkowania pojazdów samochodowych na drogach publicznych oraz wyznaczenia terenów do postoju pojazdów, wysokości opłaty za ten postój i sposobu jej poboru oraz wprowadzenia opłat abonamentowych.
Po 1 lipca nie warto będzie parkować w ścisłym centrum miasta. Tu opłaty będą najwyższe. Im dłuższy czas postoju, tym zapłacimy więcej. Na drogach publicznych w obrębie Starego Miasta (ul. Warowna, Piwowarska, Garncarska, Bramkowa, Strażacka, Rymarska, Bednarska, Bankowa, Basztowa, Ratuszowa, Bolesława Chrobrego, Piastowska, Piekarska, Tkacka) za pół godziny parkowania zapłacimy 1,5 zł, a za godzinę 100% więcej. Druga i trzecia godzina to koszt odpowiednio 3,5 i 4 zł. Każda następna to 3 zł.
Na starówce, ze względu na brak miejsca na ustawienie parkomatów w pobliżu każdej ulicy, wzdłuż której wyznaczono miejsca postojowe, pobieranie opłat będzie się odbywało z wykorzystaniem parkomatów ustawionych przy wjeździe na Stare Miasto lub w drodze inkasa.
Zdecydowanie mniej zapłacimy w drugiej strefie płatnego parkowania – w Śródmieściu (ul 3 Maja, Batorego, Poniatowskiego, Kilińskiego oraz Aleja Kościuszki). Za pierwszą godzinę tylko złotówkę, za drugą 1,20, za trzecią 1,40, a za każdą następna znowu złotówkę.
Opłaty za parkowanie pojazdów samochodowych w strefach płatnego parkowania będą pobierane w dni robocze (od poniedziałku do piątku) w godz. 6.30-18.00.
Przewidziano również wprowadzenie miesięcznych opłat abonamentowych. Na starówce typu H w wysokości 50 zł za osobę prowadzącą działalność gospodarczą, na określony pojazd samochodowy i typu M w wysokości 20 zł za osobę fizyczną zameldowaną na stałe w strefie płatnego parkowania, na określony pojazd samochodowy.
Również w Śródmieściu będą obowiązywać dwa rodzaje opłat abonamentowych - 20 zł miesięcznie zapłacą na określony pojazd samochodowy osoby fizyczne zameldowane na stałe w strefie płatnego parkowania, a 30 zł więcej pozostali użytkownicy. Abonament będzie można opłacić w Urzędzie Miejskim.
Jednocześnie wprowadzono opłatę ryczałtową za zastrzeżone miejsce postojowe (tzw. koperta). Na starówce 500 zł za miesiąc, a w Śródmieściu o połowę mniej.
Z opłat za parkowanie zwolnione są osoby niepełnosprawne poruszające się za pomocą pojazdów konstrukcyjnie przystosowanych do przewozu osób niepełnosprawnych oraz osoby niepełnosprawne i osoby przewożące osoby o obniżonej sprawności ruchowej posiadające kartę parkingową.
W porównaniu z pierwszymi projektami zwiększyła się liczba parkingów bezpłatnych, o co zresztą zabiegali radni. Przypomnijmy, że najpierw wyznaczono trzy takie parkingi: przy ulicy Żorskiej, Chopina i Bielskiej. Ostatecznie jednak ich liczba zwiększyła się do siedmiu. Do już istniejących dodano cztery następne: przy ulicy Antesa, Katowickiej, Parkowej i Dworcowej (Przychodnia Zdrowia).
Na parkingach przy ulicy Warownej, Chrobrego, Dworcowej (była targowica), Dworcowej (obok Młyna), Basztowej, „Nad Pszczynką” i placu przy ul. Piwowarskiej zapłacimy złotówkę za każdą rozpoczętą godzinę parkowania.
Zaakceptowano również miesięczne opłaty abonamentowe. Za korzystanie w dni robocze (od poniedziałku do piątku) w godz. 6.30-18.00 z parkingów przy ulicy Basztowej i Piwowarskiej zapłacimy abonament w wysokości 30 zł, w pozostałych dniach i godzinach - bezpłatne. Na pozostałych parkingach o 5 zł mniej. Przy czym opłaty te będą pobierane od poniedziałku do niedzieli, za wyjątkiem czwartków, w godz. 6.30-18.00. W czwartki będziemy płacić tylko do 16.00, a w niedzielę i święta „Nad Pszczynką” dopiero po 14.
Opłaty abonamentowe typu H i M, o których była mowa wcześniej, upoważniają kierowcę do bezpłatnego parkowania również na płatnych parkingach gminnych, z wyłączeniem parkingów przy ulicy Basztowej i Piwowarskiej.
Na wszystkich parkingach zostanie wydzielone co najmniej jedno miejsce niepłatne dla pojazdów kierowanych przez osoby niepełnosprawne.
Za jednorazowy postój zapłacimy w parkomacie lub w drodze inkasa, natomiast abonament wykupimy w Urzędzie Miejskim.
W przyjętych uchwałach chodzi tak naprawdę o to, aby samochody stały na parkingach, a nie na wąskich i wiecznie zatłoczonych uliczkach staromiejskich. Dlatego też tak wyraźnie zróżnicowano opłaty za parkowanie i uzależniono je od lokalizacji i czasu postoju. Ich wysokość w ścisłym centrum jest znacznie wyższa niż na parkingach i ulicach oddalonych od starówki.
Wprowadzenie opłaty za parkowanie na drogach publicznych, a szczególnie wysokiej w obrębie Starego Miasta, ma na celu ograniczenie liczby parkujących tam pojazdów i wymuszenie większej ich rotacji, a tym samym usprawnienie ruchu na tych drogach, co jest szczególnie ważne w sytuacjach zagrożenia życia i mienia.
Pieniądze pobrane za parkowanie na drogach publicznych stanowią dochód gminy i zgodnie z ustawą o drogach publicznych muszą być w całości przeznaczone na utrzymanie dróg.
(r) / http://www.glos.pless.pl class=dodaj>serwis internetowy Głosu Pszczyńskiego
Komentarze
Zgodnie z Rozporządzeniem Ogólnym o Ochronie Danych Osobowych (RODO) na portalu pless.pl zaktualizowana została Polityka Prywatności. Zachęcamy do zapoznania się z dokumentem.