Wiadomości

  • 5 czerwca 2009
  • wyświetleń: 14270

Budowa tunelu zgodnie z planem

Budowa przejazdu podziemnego pod torami kolejowymi w Pszczynie, w ciągu DW 933 przebiega zgodnie z przyjętym harmonogramem. Dzisiaj trwa budowa drugiego odcinka konstrukcji oporowej wykonywanej w technologii ścian szczelinowych. Pierwszy jej segment powstał 2 czerwca.

Budowa tunelu zgodnie z planem


Przypomnijmy, że droga będzie biegła pod torami w kilkumetrowym zagłębieniu. Pociągi będą kursować, tak jak dotychczas, ale po wiaduktach przerzuconych nad drogą. Boczne ściany wykonywane są właśnie technologią szczelinową.

Odbywa się to w ten sposób, że specjalne urządzenie zawieszone na dźwigu, drąży wykop o szerokości 120 cm i głębokości od 8 do 16 m. Jest on zalewany zawiesiną bentonitową. Bentonit to skała powstała z przeobrażenia tufów i tufitów, wykorzystywana w budownictwie do produkcji tzw. zawiesiny bentonitowej, służącej m.in. do zabezpieczania ścian wąskich otworów przy wszelkiego rodzaju wierceniach. Zawiesina bentonitowa wypełniając wykop pełni rolę szalunku zabezpieczającego przed osuwaniem się gruntu. W wykopie umieszczane jest zbrojenie i potem zalewa się to betonem. Wypływającą zawiesinę bentonitową wypompowuje się w miarę podawania betonu. Jest ona potem oczyszczana i używana ponownie. Dzięki zastosowaniu technologii ścian szczelinowych do minimum ograniczono zajętość terenu przy realizacji inwestycji.

Budowa tunelu zgodnie z planem · fot. ZDW, pless.pl


Taką techniką wykonano w tym tygodniu pierwszy fragment ściany o głębokości 11 m i długości 6 metrów. Jest ona w tej chwili całkowicie zagłębiona w ziemi. Dziś pogłębiany jest kolejny wykop pod dalszy fragment ściany. Budowanie tych zagłębionych w gruncie ścian potrwa ok. 3 miesięcy. Powstaną dwie boczne ściany o długości ok. 300 m każda. Wtedy dopiero ziemia między nimi zostanie wybrana. Powstanie zabezpieczony ścianami wykop, którym pobiegnie droga. Nad nim, pomiędzy ścianami przerzucone będą dwa wiadukty na poziomie gruntu, dla torów kolejowych.

Jak już informowaliśmy, budowa rozpoczęła się 20 kwietnia br. Potrwa do 30 czerwca przyszłego roku. Kosztować będzie ok. 54 mln złotych i w całości finansowana jest z budżetu samorządu województwa śląskiego.

ZDW w Katowicach

Komentarze

Zgodnie z Rozporządzeniem Ogólnym o Ochronie Danych Osobowych (RODO) na portalu pless.pl zaktualizowana została Polityka Prywatności. Zachęcamy do zapoznania się z dokumentem.