Wiadomości
- 31 lipca 2007
- wyświetleń: 1819
Sprawy w UM będą załatwiane szybciej
SEKAP – System Elektronicznej Komunikacji Administracji Publicznej to strategiczny dla rozwoju regionu innowacyjny projekt samorządów gmin i powiatów województwa śląskiego. Zakres Projektu obejmuje stworzenie teleinformatycznego środowiska dla świadczenia usług publicznych w formie elektronicznej. Projekt, współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego, realizowany jest na terenie województwa śląskiego w 54 jednostkach samorządu terytorialnego, w tym w Urzędzie Miejskim w Pszczynie. Co oznacza wdrożenie tego systemu dla mieszkańców naszego miasta?
Wdrożenie systemu (planowane do końca bieżącego roku) powinno przyspieszyć załatwianie spraw w urzędzie oraz umożliwić realizację tych spraw drogą elektroniczną.
Ponieważ jednym z modułów systemu jest elektroniczny obieg dokumentów mieszkaniec poprzez właściwą stronę internetową, będzie mógł rejestrować swoje pisma, a także kontrolować stan ich załatwienia, niezależnie od miejsca aktualnego przebywania. Poczta przychodząca do urzędu również będzie rejestrowana w tym systemie, a więc także osoby załatwiające sprawy w trybie tradycyjnym będą mogły korzystać z jego udogodnień. Innym modułem systemu jest System Płatności, którego zadaniem jest wspomaganie rozliczeń pomiędzy mieszkańcem a urzędem. System Płatności będzie informował mieszkańca o wysokości należnych opłat oraz będzie generował odpowiedni identyfikator płatności.
Jeżeli mieszkaniec wnosząc przelew wprowadzi odpowiedni identyfikator w pole "tytuł przelewu", urzędnik będzie mógł sprawdzić tytuł płatności i odpowiednio ją zaksięgować.W ramach projektu ma powstać także Centrum Certyfikacji Województwa Śląskiego, które dla naszych mieszkańców będzie generowało tzw. zaawansowany podpis elektroniczny. W przeciwieństwie do obecnie funkcjonującego podpisu kwalifikowanego, podpis ten będzie dostarczany mieszkańcom prawdopodobnie za darmo. Używając tego podpisu mieszkaniec będzie w systemie jednoznacznie identyfikowany, a jego elektroniczny podpis będzie w ramach systemu równorzędny podpisowi własnoręcznemu.
SEKAP zbudowany jest jeszcze z wielu innych modułów, jak np. moduł elektronicznych formularzy, ułatwiający wypełnianie urzędowych dokumentów i pism, czy moduł wymiany danych, usprawniający dwustronną komunikację.
Wdrożenie systemu trwa. Pracownicy pszczyńskiego Urzędu Miejskiego są szkoleni z obsługi modułu dotyczącego elektronicznego obiegu dokumentów. Równolegle wprowadzane są dane dotyczące struktury organizacyjnej urzędu, procesów w nim zachodzących, stanowisk, rejestrów itd.
Wysiłek włożony w najbliższych miesiącach powinien zaowocować sprawnie funkcjonującym systemem. Oczywiście, nie wszystkie rodzaje spraw zafunkcjonują w systemie jednocześnie. Spośród typu spraw wdrażanych w pierwszej kolejności znajdą się sprawy dotyczące działalności gospodarczej, wymiaru podatkowego oraz formalności meldunkowych.
UM Pszczyna
Ponieważ jednym z modułów systemu jest elektroniczny obieg dokumentów mieszkaniec poprzez właściwą stronę internetową, będzie mógł rejestrować swoje pisma, a także kontrolować stan ich załatwienia, niezależnie od miejsca aktualnego przebywania. Poczta przychodząca do urzędu również będzie rejestrowana w tym systemie, a więc także osoby załatwiające sprawy w trybie tradycyjnym będą mogły korzystać z jego udogodnień. Innym modułem systemu jest System Płatności, którego zadaniem jest wspomaganie rozliczeń pomiędzy mieszkańcem a urzędem. System Płatności będzie informował mieszkańca o wysokości należnych opłat oraz będzie generował odpowiedni identyfikator płatności.
Jeżeli mieszkaniec wnosząc przelew wprowadzi odpowiedni identyfikator w pole "tytuł przelewu", urzędnik będzie mógł sprawdzić tytuł płatności i odpowiednio ją zaksięgować.W ramach projektu ma powstać także Centrum Certyfikacji Województwa Śląskiego, które dla naszych mieszkańców będzie generowało tzw. zaawansowany podpis elektroniczny. W przeciwieństwie do obecnie funkcjonującego podpisu kwalifikowanego, podpis ten będzie dostarczany mieszkańcom prawdopodobnie za darmo. Używając tego podpisu mieszkaniec będzie w systemie jednoznacznie identyfikowany, a jego elektroniczny podpis będzie w ramach systemu równorzędny podpisowi własnoręcznemu.
SEKAP zbudowany jest jeszcze z wielu innych modułów, jak np. moduł elektronicznych formularzy, ułatwiający wypełnianie urzędowych dokumentów i pism, czy moduł wymiany danych, usprawniający dwustronną komunikację.
Wdrożenie systemu trwa. Pracownicy pszczyńskiego Urzędu Miejskiego są szkoleni z obsługi modułu dotyczącego elektronicznego obiegu dokumentów. Równolegle wprowadzane są dane dotyczące struktury organizacyjnej urzędu, procesów w nim zachodzących, stanowisk, rejestrów itd.
Wysiłek włożony w najbliższych miesiącach powinien zaowocować sprawnie funkcjonującym systemem. Oczywiście, nie wszystkie rodzaje spraw zafunkcjonują w systemie jednocześnie. Spośród typu spraw wdrażanych w pierwszej kolejności znajdą się sprawy dotyczące działalności gospodarczej, wymiaru podatkowego oraz formalności meldunkowych.
UM Pszczyna
Komentarze
Zgodnie z Rozporządzeniem Ogólnym o Ochronie Danych Osobowych (RODO) na portalu pless.pl zaktualizowana została Polityka Prywatności. Zachęcamy do zapoznania się z dokumentem.