pless.pl

Sport

  • 9 czerwca 2022
  • wyświetleń: 123

Opony bezdętkowe Tubeless

Materiał partnera:

Co kilka lat pojawiają się nowe rozwiązania w branży rowerowej, które na nowo definiują spojrzenie na sprzęt rowerowy. Niewątpliwie takim wydarzeniem było wprowadzenie w 2001 roku pierwszego systemu bezdętkowego UST, co zapoczątkowało erę modeli Tubeless i rozpoczęło walkę wielu firm o podium w wyścigu o najlepsze modele rowerowych opon bezdętkowych. Ten innowacyjny system jest obecnie standardem w górskich rowerach MTB, jednak na bezdętkowych oponach jeździ coraz więcej miłośników rowerów gravelowych, a nawet szosowych. Skąd tak wielka popularność systemu bezdętkowego?

Opony bezdętkowe Tubeless


Czym jest system bezdętkowy



W tradycyjnym rozwiązaniu to dętka jest elementem wyposażenia, który odpowiada za utrzymanie ciśnienia w oponie. Wadą tego rozwiązania jest podatność dętek na przebicie i konieczność zdejmowania opony w celu jej załatania lub wymiany. Celem systemu Tubeless, jak wskazuje nazwa, jest eliminacja dętki właśnie. Jak to działa? Żeby zbudować system bezdętkowy, potrzebny jest kompatybilny ze sobą zestaw obręczy i opon, dedykowanych do systemu Tubeless. Profil obręcze do systemu bezdętkowego zdecydowanie różni się od klasycznego, dzięki czemu ranty obręczy mocniej i głębiej trzymają krawędzie opon bezdętkowych. Umożliwia to ścisłe dopasowanie opony do obręczy i utrudnia spadek ciśnienia. Same opony Tubeless produkowane są z mieszanek gumy o lepszej jakości niż tradycyjne, posiadają wzmocnione ścianki boczne oraz gęstszy oplot TPI. Dzięki temu są bardziej odporne na przebicia oraz bardziej szczelne. Mimo dużej wytrzymałości opony bezdętkowe nie są oczywiście niezniszczalne, w związku z czym konieczne jest stosowanie kolejnego elementu systemu, czyli płynu uszczelniającego, wlewanego do środka opony. Jego zadaniem jest natychmiastowe załatanie dziury w oponie.

tubelessautorsoulrider.222flickr.com


Zalety systemu Tubeless



System bezdętkowy mocno ogranicza ryzyko przebicia opony przez gwoździe, kolce czy szkło. Jednak możliwość kontynuowania jazdy po najechaniu na ostry przedmiot to nie jedyny atut jazdy na systemie Tubeless. Bardzo ważną zaletą stosowania tego rozwiązania jest możliwość jazdy na niższym ciśnieniu. Dla szerokiej opony MTB optymalna wartość ciśnienia będzie wynosić ok. 1,8 bara (ok. 26 psi), jednak system ten umożliwia jazdę na zdecydowanie niższym ciśnieniu, wynoszącym nawet 1 bar (14,5 psi). Niskie ciśnienie poprawia przyczepność opony, co ma znaczenie zwłaszcza w terenie górskim. Jazda na słabo napompowanych dętkach stwarza ryzyko ich przebicia o krawędź obręczy — system bezdętkowy oczywiście to ryzyko eliminuje. Kolejną zaletą jazdy bez dętki są niższe opory toczenia oraz niższa masa całego układu. Jeśli wcześniej stosowane były ciężkie dętki, to system Tubeless pozwoli "urwać" nawet 200 g na kole.

Przygotowanie zestawu bezdętkowego Tubeless



Należy mieć na uwadze, że systemu bezdętkowego nie można zbudować na każdym kole, co związane jest z wymogami szczelności i wytrzymałości. Konieczne jest użycie wspomnianych już odpowiednich obręczy, dedykowanych opon i płynu uszczelniającego, zwanego mleczkiem. Jednak to nie wszystko — żeby zagwarantować kołom szczelność, obręcze powinny zostać zabezpieczone specjalną taśmą. Zapewnia ona szczelność "komorze powietrza" od strony obręczy, uniemożliwiając ucieczkę powietrza przez otwory na szprychy. Nieodzownym elementem systemu są wentyle o budowie umożliwiającej wlanie mleczka, a także zapewniające szczelność dzięki gumowemu o-ringowi. W sklepie iroman.pl dostępne są taśmy, wentyle i płyny uszczelniające, niezbędne do samodzielnego stworzenia niezawodnego systemu Tubeless.