pless.pl

Reklama

Rozrywka

  • 17 listopada 2022
  • 18 listopada 2022
  • wyświetleń: 1164

[FOTO] Uczniowie rozbudzali "Apetyt na życie" w Hiszpanii

"Apetyt na życie" rozbudzali w Hiszpanii uczniowie Zespołu Szkół nr 3 Specjalnych w Pszczynie.

Reklama

Uczniowie Zespołu Szkół nr 3 Specjalnych zwiedzali Barcelonę i Peniscolę · fot. Zespół Szkół nr 3 Specjalnych w Pszczynie


"Apetyt na życie" to tytuł projektu realizowanego przez uczniów Zespołu Szkół nr 3 Specjalnych im. Janusza Korczaka w Pszczynie. W ramach tego projektu 12 uczniów pod opieką 3 nauczycieli rozbudzało swoje życiowe apetyty na nową wiedzę, doświadczenia, umiejętności oraz kulturę podczas mobilności do Hiszpanii która obyła się w październiku bieżącego roku.

Głównym celem projektu było podniesienie kompetencji wielojęzyczności, osobistych, społecznych i cyfrowych poprzez realizację działań i warsztatów związanych tematycznie ze ścieżką edukacji zawodowej uczniów naszej szkoły tj. z zawodem kucharza.

Zadaniem uczestników projektu było odbycie warsztatów kulinarnych w szkole partnera projektu - szkole specjalnej w Vinaros oraz wspólne doświadczanie kultur poprzez gotowanie tradycyjnych potraw kuchni hiszpańskiej i polskiej. Bez wątpienia kluski śląskie oraz faworki "zrobiły karierę" w Hiszpani i podbiły nie tylko podniebienia ale i serca Hiszpanów. Z kolei nasi uczniowie z wielką ciekawością i radością poznali w praktyce znaczenie słowa "tapas" i nauczyli się jak przygotować kilka tradycyjnych hiszpańskich przekąsek . Efektami współpracy w kuchni uczniowie obu szkół pochwalili się podczas pożegnalnej fiesty ostatniego dnia naszego pobytu w hiszpańskiej szkole.

„ APETYT NA ŻYCIE” rozbudzali w Hiszpanii uczniowie Zespołu Szkół nr 3 Specjalnych w Pszczynie · fot. Zespół szkół nr 3 Specjalnych im Janusza Korczaka


Podczas pobytu uczniowie mieli również okazję zobaczyć jak wygląda praca w miejscach związanych z tematem projektu tj. gastronomią - zobaczyli jak wygląda przygotowanie posiłków w dużej hotelowej restauracyjnej kuchni. Wspólnie z uczniami szkoły partnerskiej projektu uczniowie podglądali również pracę piekarza podczas wizyty w lokalnej piekarni.

Dzięki wspanialej opiece i gościnności partnera projektu - uczniowie odwiedzi również urząd miejski w Vinaros gdzie na spotkaniu z burmistrzem mogli dowiedzieć się więcej o systemie edukacji w Hiszpanii jak również o samym mieście Vinaros , którego nazwa oznacza tyle co 'ziemia langust' a jego symbolem jest Langostino czyli rodzaj krewetki i które to w całej Hiszpanii słynie z połowu i sprzedaży lnagustynek. Burmistrz zaprosił również uczniów naszej szkoły do odwiedzenia muzeum tradycyjnych masek.

Wizyta w Hiszpanii wzbogaciła uczestników projektu nie tylko o wiedzę fachową z zakresu gotowania ale była również okazją do zwiedzenia kilku ciekawych a nawet obowiązkowych miejsc na mapie Hiszpanii. Jednym z nich była Peniscola - małe miasteczko którego zabytkowa część pozwala przenieść się do dawnych czasów, dzięki doskonale zachowanej zabudowie i zamkowi położonemu na wzniesieniu będącemu dawną siedzibą papieża Benedykta XVI I. Podczas lunchu w jednej z urokliwych restauracji uczniowie mieli okazję spróbować typowych hiszpańskich dań takich ja patatas bravas , calamares, smażonych sardynek oraz deserów: flan i churros.

Największa jednak atrakcją turystyczną naszej mobilności była Barcelona. To drugie co do wielkości miasto w Hiszpanii pokazało naszym uczniom swoje największe perły - katedrę Sagrada de Familia, oraz dwie inne budowla tego samego autora Antonio Gaudiego - Casa Mila i Casa Battlo . Niezapomnianych wrażeń dostarczył nam tez spacer po parku Guell, który to w 1984 razem z innymi dziełami Gaudiego został wpisany na Listę światowego dziedzictwa UNESCO. W Barcelonie odwiedziliśmy też Oceanarium.

7 dni w Hiszpanii to zdecydowanie za mało. Jednak wystarczająco dużo żeby przekonać się o prawdziwości powiedzenia że "podróże kształcą". Uczestnicy projektu wrócili do domów bogatsi nie tylko o niezapominanie wrażenia, wspomnienia, nowe przyjaźnie, przygody ale i nową wiedzę, kompetencje i umiejętności którymi z radością podzieli się ze swoimi kolegami, przedszkolakami i społecznością lokalną podczas spotkań i działań upowszechniających efekty projektu.

Uczniów klas starszych zaprosili na prezentację na temat projektu oraz do skosztowania przygotowanych przez siebie hiszpańskich przysmaków. Dla uczniów klas młodszych 2-3 przygotowali "Hiszpańskie warsztaty" z quizami i zadaniami poszerzające ich wiedzę o tym iberyjskim kraju oraz "kurs" robienia hiszpańskich ciasteczek.

Na ostatnie spotkanie upowszechniające efekty naszego projektu zaprosiliśmy uczniów klas uczestników projektu, ich rodziców, przedstawicieli władz lokalnych oraz społeczność lokalną . Efektem doświadczenia i pracy uczniów były serwowane na spotkaniu "tapas" i inne przysmaki kuchni hiszpańskiej, prezentacja stworzonego cookbooka oraz słowniczka gastronomicznego w polsko - angielski -hiszpańskiej wersji językowej. Przybyli goście otrzymali również pamiątkowe kalendarze z kolarzem zdjęć z projektu.

"Marzenia są północą , kiedy się spełniają musisz kierować się na południe" (A. Espinosa)
Po kilkuletniej przerwie w realizacji projektów europejskich nasze apetyty zostały chwilowo zaspokojone. Jesteśmy szczęśliwi i spełnieni . Było tak pięknie że teraz chcemy ruszyć na południe. Oby ten projekt był dobrym wstępem do realizacji kolejnych marzeń - świat jest taki wielki i piękny i ma tak wiele do zaoferowania a my do zobaczenia i do nauczenia się. Z pewnością rozbudziliśmy nasze apetyty na życie.

Realizacja projektu nie byłaby możliwa gdyby nie wsparcie finansowe Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach programu operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój i projektu "Ponadnarodowa Mobilność Uczniów"

Dziękujemy wszystkim tym którzy swoją pomocą , życzliwością i przychylnością wspierali nas w realizacji naszego projektu.

źródło: Zespół Szkół nr 3 im. Janusza Korczaka w Pszczynie

Reklama

Komentarze

Zgodnie z Rozporządzeniem Ogólnym o Ochronie Danych Osobowych (RODO) na portalu pless.pl zaktualizowana została Polityka Prywatności. Zachęcamy do zapoznania się z dokumentem.