Najnowsze

  • 3 grudnia 2024
  • wyświetleń: 314

Dlaczego europejscy producenci samochodów przegrywają wyścig pojazdów elektrycznych?

Materiał partnera:

Europejscy producenci samochodów, tacy jak Stellantis, Volkswagen i Mercedes-Benz, borykają się z trudnościami na globalnym rynku pojazdów elektrycznych (EV). Wysokie koszty produkcji i brak nowych modeli utrudniają tym firmom dotrzymanie kroku konkurencji. BMW jest jednak rzadkim wyjątkiem wśród europejskich producentów samochodów.

samochód,auto
fot. unsplash.com


W lipcu 2024 r. globalna sprzedaż pojazdów elektrycznych osiągnęła poziom 853 000 sztuk, odzwierciedlając jedynie 6% wzrost w porównaniu z rokiem poprzednim. Ten powolny wzrost podkreśla niższy niż oczekiwano popyt na pojazdy elektryczne, budząc obawy o zdolność sektora do utrzymania dynamiki.

Dla osób zainteresowanych dywersyfikacją swoich portfeli, zapoznanie się z Jak zacząć inwestować w akcje może stanowić okazję do zbadania różnych trendów rynkowych i sektorów.

To, co się wyróżnia, to słabe wyniki europejskich producentów samochodów. Firmy takie jak Stellantis, Volkswagen i Mercedes-Benz odnotowały znaczne spadki udziału w rynku, zgodnie z najnowszym raportem Bank of America EV Tracker.

Tymczasem hybrydowe pojazdy elektryczne typu plug-in odnotowały 58% wzrost sprzedaży rok do roku, napędzany głównie silnym popytem w Chinach. Tendencja ta sugeruje, że konsumenci nadal ostrożnie podchodzą do pojazdów w pełni elektrycznych ze względu na obawy dotyczące zasięgu jazdy i wyższych kosztów posiadania, zwłaszcza w Europie.

Europejscy producenci samochodów tracą grunt pod nogami



Europejskim producentom samochodów trudno jest konkurować, szczególnie w segmencie pojazdów w pełni elektrycznych. Dane Bank of America pokazują wyraźne oznaki walki;

  • Udział rynkowy Stellantis spadł do 2,7% w lipcu 2024 r., z 4,0% w lipcu 2023 r.
  • Udział rynkowy Volkswagena spadł do 6,6% w lipcu 2024 r. z 7,5% na początku roku.
  • Udział Mercedes-Benz w rynku spadł do 1,9% w lipcu 2024 r., w porównaniu z 2,5% w tym samym miesiącu 2023 roku.


Jedną z przyczyn tego spadku jest gwałtowny wzrost sprzedaży samochodów w Niemczech w 2023 roku. W tym czasie dotacje na zakup samochodów służbowych miały wkrótce wygasnąć, co skłoniło wielu do zakupu pojazdów przed końcem roku. Spowodowało to zawyżenie wyników sprzedaży, przez co wyniki za 2024 r. wyglądały słabiej w porównaniu.

Chociaż rynek pojazdów elektrycznych rośnie na całym świecie, powolne tempo postępów europejskich producentów samochodów i rosnąca popularność hybryd plug-in sugerują, że przejście na w pełni elektryczne pojazdy może potrwać dłużej niż oczekiwano.

BMW podąża za trendem



Pomimo tych wyzwań, BMW było w stanie osiągnąć lepsze wyniki od swoich europejskich konkurentów. Sprzedaż pojazdów elektrycznych BMW wzrosła o 40% rok do roku w lipcu 2024 r., zwiększając swój udział w rynku z 3,7% w drugim kwartale roku do 4,6%.

Sukces ten można przypisać popularności modeli takich jak i4 i iX1, a także wprowadzeniu i5. Koncentracja BMW na pojazdach w pełni elektrycznych, a nie hybrydach typu plug-in, wydaje się opłacać.

BYD wyprzedza Teslę, ale stawia na hybrydy plug-in



Chiński producent samochodów BYD nadal umacnia swoją pozycję globalnego lidera na rynku pojazdów elektrycznych. W lipcu 2024 r. BYD zwiększył swój udział w rynku do 17,2%, z 14,7% w drugim kwartale 2023 r., wyprzedzając Teslę.

Jednak pomimo wzrostu BYD, sprzedaż pojazdów elektrycznych na baterie w Chinach spadła o 7%. W tym samym czasie globalna sprzedaż hybryd plug-in wzrosła o 62%, co wskazuje na rosnące zainteresowanie technologią hybrydową.

Tymczasem udział Tesli w rynku spadł do 14,0% w lipcu 2024 r., z 19,4% w drugim kwartale 2023 roku. Spadek ten był szczególnie zauważalny w Europie, gdzie sprzedaż Tesli spadła o 5%, częściowo z powodu wyższych cen Modelu 3, spowodowanych cłami importowymi na samochody wyprodukowane w Chinach.

Jednym z głównych wyzwań dla przyjęcia pojazdów elektrycznych w Europie jest wysoki koszt posiadania w porównaniu z tradycyjnymi samochodami napędzanymi benzyną. Podczas gdy pojazdy elektryczne zazwyczaj oferują niższe koszty eksploatacji, ich wysokie ceny zakupu i szybka amortyzacja sprawiają, że są one mniej atrakcyjne dla wielu konsumentów.

W Niemczech, które są kluczowym rynkiem dla pojazdów elektrycznych w Europie, ceny samochodów elektrycznych są nadal o około 20% wyższe niż ceny pojazdów napędzanych benzyną, nawet po uwzględnieniu dotacji i rabatów. Wielu europejskich konsumentów nadal waha się przed przejściem na pojazdy elektryczne ze względu na wyższe koszty początkowe i obawy dotyczące długoterminowej wartości.

Jak zauważają analitycy Bank of America, "ceny pojazdów elektrycznych muszą znacznie spaść, aby zwiększyć sprzedaż, niezależnie od przepisów".

Perspektywy sprzedaży pojazdów elektrycznych w Europie



Patrząc w przyszłość, Bank of America obniżył swoje oczekiwania dotyczące sprzedaży pojazdów elektrycznych w Europie. Obecnie przewiduje 2% spadek rok do roku w 2024 roku.

Podczas gdy cel Unii Europejskiej, jakim jest zakaz sprzedaży nowych samochodów napędzanych benzyną do 2035 r., popchnie producentów samochodów w kierunku produkcji większej liczby pojazdów elektrycznych, wysokie koszty pozostają istotną barierą. Dopóki ceny pojazdów elektrycznych nie staną się bardziej konkurencyjne, ich powszechne przyjęcie w Europie będzie prawdopodobnie opóźnione.