pless.pl

Reklama

Gorące tematy

  • 8 stycznia 2023
  • 9 stycznia 2023
  • wyświetleń: 4282

2 Tatry zestrojone w Pszczynie pędzą na pełnym gazie przez pustynię

W rajdzie Dakar 2023 wystartowały aż trzy samochody ciężarowe z układem napędowym zestrojonym w Pszczynie. Głównym "mózgiem operacji" jest sam założyciel pszczyńskiej firmy "Techtir" - pszczynianin Bartosz Woźnikowski.

Reklama

W rajdzie Dakar 2023 wystartowały trzy samochody ciężarowe z układem napędowym zestrojonym w Pszczynie
W rajdzie Dakar 2023 wystartowały trzy samochody ciężarowe z układem napędowym zestrojonym w Pszczynie - 01.2023 · fot. Fesh Fesh


Samochody, o których mowa - dwie Tatry Jamal oraz jeden nietypowy Ford Cargo - zostały zbudowane przez czeską firmę Fesh Fesh. To właśnie w Czechach zainstalowano wyczynowe układy zawieszenia, a także zmodyfikowano nadwozia. Przygotowaniem silników do rajdowych zmagań zajął się pszczyński "Techtir". Na co dzień jest to warsztat specjalizujący się w tak zwanym "chip tuningu" i modyfikujący ciężarówki normalnie pracujące na polskich drogach.

- W ramach przygotowań do Dakaru zestroiliśmy układy trzech wozów, wprowadzając przy okazji niezbędne zmiany w instalacji ich osprzętu - mówi Bartosz Woźnikowski.

Bartosz Woźnikowski na Rajdzie Dakar 2023 - 01.2023
Pszczynianin Bartosz Woźnikowski na Rajdzie Dakar 2023 - 01.2023 · fot. Fesh Fesh


Za sterami zaprojektowanego przez Techtir i Fesh Fesh Forda - FORD CARGO EVO I - zasiadła drużyna hiszpańska. Samochód posiada zmodyfikowany układ kierowniczy z manetką gazu i hamulcem na kierownicy, z uwagi na specjalne potrzeby prowadzącego Alberta Llovera. Pozostali członkowie Teamu z numerem # 523 to Margot Llovera oraz Petr Vjkovský.

W załodze jednej z zaprojektowanych przez Techtir Tatr - Tatra Jamal EVO III z numerem #514 - mamy okazję obserwować zmagania Litwinów w składzie Vaidotas Paškevičius, Tomaš Gužauskas i Slavomir Volkov.

W kolejnej Tatrze z numerem # 509 - Tatra Jamal EVO I - o miejsce na podium dzielnie
walczy zespół polsko-czeski w składzie Tomáš Vrátný, Jaromír Martinec oraz Bartłomiej Boba. Polak pełni w teamie rolę pilota.

W rajdzie Dakar 2023 wystartowały trzy samochody ciężarowe z układem napędowym zestrojonym w Pszczynie
W rajdzie Dakar 2023 wystartowały trzy samochody ciężarowe z układem napędowym zestrojonym w Pszczynie - 01.2023 · fot. Fesh Fesh


Przypomnijmy, że podczas bieżącej edycji Dakaru kierowcy i piloci mierzą się z niezwykle wymagającą i najdłuższą w historii - 8500 km trasą - rozciągającą się wzdłuż Morza Czerwonego, aż po Wybrzeża Zatoki Perskiej. Długość odcinków specjalnych wynosi tym razem około 5000 km. Tegoroczna trasa została wydłużona o 2 dni w stosunku do poprzednich edycji, co jest dowodem na to, że jest ona wyjątkowo ciężka, pełna szybkiej jazdy, odcinków technicznych i terenowych niespodzianek, których nie brakowało od pierwszego dnia wizyty w Arabii. Pogoda także nie rozpieszcza naszych uczestników.

rajd dakar


- Po przyjeździe na miejsce, gdy samochody stanęły na piasku, pojawiły się komplikacje - mówi Bartosz Woźnikowski, który, wraz z Zespołem Fesh Fesh, jest cały czas obecny podczas rajdu. - Okazało się wówczas, że z uwagi na warunki wilgotnościowo-temperaturowe, pojawił się spory problem związany ze sterowaniem silnikiem. Przygoda na biwaku w Sea Camp nie należała więc do lekkich i przyjemnych.

Były to raczej dni wytężonej pracy dla zespołu serwisowego, który opracowywał odpowiednie modyfikacje oprogramowania, wprowadzał korekty i zmiany tak, by osiągnąć wymagane parametry. Testy potwierdziły, że było warto. Udało się. Samochody pomyślnie wystartowały w rozpoczynającym rajd prologu, w którym zespół #514 jadący w Tatrze Jamal Evo III osiągnął 13 miejsce, zespół polsko-czeski # 509 w Tatrze Jamal Evo I zajął miejsce 17, zaś załoga hiszpańsko-czeska # 523 jadąca w Fordzie Cargo ukończyła prolog na pozycji 32.

Ciężarówki zestrojone w Pszczynie na Rajdzie Dakar 2023 · fot. Bartosz Woźnikowski


Kolejny dzień przyniósł kolejne niespodzianki, a mianowicie w Fodzie Cargo Evo, którym przemierzał pustynię zespół hiszpański doszło do poważnej awarii. Podczas jazdy kamiennym korytem, kamień spowodował rozerwanie uszczelnień tylnej osi, co doprowadziło do wycieku oleju, zatarcia dyferencjału, przegrzania układu przeniesienia napędu i wystrzału obydwu opon. Uszkodzenia okazały się tak poważne, że niestety drużyna hiszpańsko-czeska z Alberto Llovera na czele musiała zakończyć udział w tegorocznym Dakarze.

W rajdzie Dakar 2023 wystartowały trzy samochody ciężarowe z układem napędowym zestrojonym w Pszczynie
W rajdzie Dakar 2023 wystartowały trzy samochody ciężarowe z układem napędowym zestrojonym w Pszczynie - 01.2023 · fot. Fesh Fesh


Podczas etapu 3 - na trasie z Alula do HA’il - warunki pogodowe dały się uczestnikom we znaki do tego stopnia, że odcinek został skrócony z uwagi na silną ulewę. Rozpoczęcie etapu 4 stało więc pod wielkim znakiem zapytania dla wszystkich uczestników.

Opady jednak ustały, teren został osuszony, zatem z nową energią rozpoczęto kolejny etap rajdu wiodący wokół piaszczystej pętli Ha’il, gdzie na zawodników i pilotów czekały także liczne zadania umieszczone w rajdowych roadbookach. Skupienie i precyzja były więc tutaj na wagę złota. Etap 5 nasze drużyny ukończyły na miejscach 13 i 14!

W rajdzie Dakar 2023 wystartowały trzy samochody ciężarowe z układem napędowym zestrojonym w Pszczynie
W rajdzie Dakar 2023 wystartowały trzy samochody ciężarowe z układem napędowym zestrojonym w Pszczynie - 01.2023 · fot. Fesh Fesh


Początek etapu 6 nie napawał optymizmem, ponieważ na starcie nie pojawił się zespół litewski z nr. # 514. W samochodzie wystąpił problem z wtryskiem, którego nie udało się usunąć w nocy, zatem Załoga zdecydowała się zgłosić Jokera. Serwis techniczny ruszył do akcji od samego rana, by Tatra # 514 mogła wystartować w kolejnym dniu. Ponadto z uwagi na silne ulewy i zalany obóz w Al. Duwadimi organizator zmienił trasę rajdu.

Mimo napotkanych przeciwności losu wraz z niespodziewaną wywrotką - Etap 6 - okazał się szczęśliwy dla teamu polsko-czeskiego # 509, który ukończył go na 14 miejscu, zajmując jednocześnie miejsce 12 w klasyfikacji generalnej. Społeczność dakarowa to nie tylko rywalizacja, ale także współdziałanie i wzajemna pomoc w duchu fair play, co możemy zaobserwować na poniższym materiale. Podczas napotkanego na trasie problemu z pomocą naszej drużynie przybył włoski Team jadący ciężarówką z numerem # 515, za co załoga jest bardzo wdzięczna!



7 stycznia - w 7 etapie rajdu Dakar 2023 szczęśliwie wystartowały obydwie nasze drużyny, kończąc go z doskonałymi lokatami. Zespół # 514 ukończył odcinek na miejscu 10, a zespół polsko czeski # 509 na 14 miejscu, plasując się tym samym w klasyfikacji generalnej odpowiednio na następujących lokatach:

  • #509 - 12 miejsce,
  • #514 - 25 miejsce.


Posłuchajcie opinii kierowcy i nawigatora po przejechaniu sobotniego - 7 już odcinka - rajdu Dakar 2023. Takie opinie to najlepsza nagroda dla zespołu projektowego z Bartoszem Woźnikowskim na czele!




Pamiętajmy, że Dakar to najtrudniejszy i najbardziej nieprzewidywalny rajd świata, w którym liczą się zarówno umiejętności i precyzja poszczególnych członków teamu, ale także zespołowość, wzajemny szacunek i zrozumienie, co w teamie Fesh Fesh jest na porządku dziennym.

Trzymamy kciuki za nasze Teamy:

  • # 509 - Tomáš Vrátný, Jaromír Martinec, Bartłomiej Boba
  • #514 - Vaidotas Paškevičius, Tomaš Gužauskas, Slavomir Volkov.


Wypatrujcie ich w tabelach!

Zapraszamy do śledzenia bieżących relacji z rajdu na profilach:

ar / pless.pl

Reklama

Komentarze

Zgodnie z Rozporządzeniem Ogólnym o Ochronie Danych Osobowych (RODO) na portalu pless.pl zaktualizowana została Polityka Prywatności. Zachęcamy do zapoznania się z dokumentem.