Praca Pszczyna Praca Pszczyna

pless.pl - medium nr 1 w Pszczynie

REKLAMA - BILLBOARD WIADOMOSCI

Gorące tematy

  • 27 września 2020
  • 29 września 2020
  • wyświetleń: 7283

[Historyczne ciekawostki] Początki transportu kolejowego w Pszczynie

Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach z tematu "Historyczne ciekawostki" podaj

W którym roku przez Pszczynę przejechał pierwszy pociąg? Jakie ważne osobistości korzystały z dworca w początkowym okresie jego działalności? W jakim stopniu do budowy infrastruktury kolejowej przyczynił się książę pszczyński? W kolejnym odcinku cyklu "Historyczne ciekawostki" przedstawiamy okoliczności powstania i rozwoju kolei w naszym mieście.

dworzec Pszczyna, PKP
Archiwalne zdjęcie dworca kolejowego ze zbiorów Muzeum Zamkowego w Pszczynie · fot. Michał Święch


W 1865 roku Spółka Akcyjna Oppeln-Tarnowitzer-Eisenbahn we Wrocławiu (później działająca pod nazwą Rechte-Oderufer Eisebanhn) otrzymała zezwolenie na przedłużenie do Czechowic istniejącej już jednotorowej linii prowadzącej z Wrocławia do Tarnowskich Gór. Roboty ruszyły w 1867 roku, a ostatni odcinek Szopienice - Pszczyna - Dziedzice (przez Murcki, bo połączenia Ligota - Katowice wówczas nie było), ukończono w 1870 roku. Długość linii Wrocław - Dziedzice wynosiła prawie 257 km. W momencie otwarcia trasy stacja miała 3 tory główne, 1 tor ładunkowy i tor dojazdowy do parowozowni. Był też magazyn towarowy, a parowozownia posiadała trzy stanowiska i stację wodną. Tory były własnością Zarządu Kolejowego oraz księcia pszczyńskiego.

Warto wiedzieć, że już dużo wcześniej, w 1852 roku za sprawą księcia pszczyńskiego Jana Henryka X została uruchomiona dla przewozów towarowych linia kolei żelaznej Katowice-Murcki.

Pierwszy pociąg przejechał przez Pszczynę dokładnie 24 czerwca 1870 roku. Widoczny na powyższym archiwalnym zdjęciu budynek stacyjny stanowi jeden z wielu obiektów dworca kolejowego, który został otwarty w 1870 roku.

Początkowo wybudowano tylko część południową obecnego budynku stacyjnego, w którym zaplanowano m.in. hale z kasami biletowymi oraz poczekalnie odrębne dla każdej klasy podróżnych. Było też pomieszczenie z wyszynkiem. Pomiędzy poszczególnymi obiektami kolejowymi urządzono ogrody i pasy zieleni.

Prace przy budowie kolejnych torów i urządzeń stacyjnych w Pszczynie przybrały na sile po upaństwowieniu w 1884 roku prywatnych kolei na Górnym Śląsku. W 1893 roku wybudowano północną część budynku stacyjnego, a w 1898 roku powiększono parowozownię o 3 dodatkowe stanowiska. Po uruchomieniu w 1906 roku drugiego toru na trasie Kobiór-Pszczyna zbudowano kolejne tory stacyjne, a w okresie międzywojennym ich liczba doszła aż do 13. W 1938 roku oddano do użytku tor kolejowy nowej trasy do Żor.

Do toalet znajdujących się pomiędzy budynkiem stacyjnym i parowozownią w 1900 roku dobudowano lampownię, pomieszczenie na wozy i sprzęt pożarowy oraz szopę. W 1903 roku przedłużono bocznicę kolejową do rzeźni miejskiej, łączącą się z torami stacji Pszczyna za pośrednictwem bocznicy, a także do placu budowy (tartaku) i składowiska węgla księcia pszczyńskiego.

W tym czasie zaplanowano tu budowę domu mieszkalnego dla 6 rodzin i sporządzono plan nastawni sygnałowo-zwrotnicowej dla dworca przy przejeździe kolejowym na ul. Bielskiej.

Wzdłuż torów, w sąsiedztwie terenu należącego do księcia, wzniesiono w 1907 roku budynek ekspedycji kolejowej, rampę przeładunkową, szopę, toalety i zatokę bydlęcą. Zaplanowano również budowę kolejnego domu mieszkalnego z łazienkami dla urzędników średniego szczebla. Na skraju placu dworcowego, przed budynkiem stacyjnym od stony miasta urządzono kręgielnię, a nieco dalej zbudowano piwnicę lodową oraz stajnię.

W okresie międzywojennym Dyrekcja Kolei Państwowych wynajęła plac firmie Standard&Nobel w Polsce S.A. na zainstalowanie zbiornika naftowego o pojemności 35 400 litrów.

W międzywojniu na pszczyńskiej stacji kolejowej zatrudnionych było 40 pracowników. Oprócz zwykłych podróżnych z dworca korzystali m.in. rodzina książęca, marszałek Józef Piłsudski, czy cesarz niemiecki Wilhelm oraz jego sztab.

dworzec, centrum przesiadkowe
Dworzec kolejowy w Pszczynie dzisiaj. Obok Centrum Przesiadkowe · fot. pless.pl


Artykuł powstał na postawie tekstu Joanny Szczepańczyk pochodzącego z książki "Pszczyna wczoraj i dzisiaj" - najnowszego wydawnictwa Muzeum Zamkowego w Pszczynie. Album ze zdjęciami Michała Święcha wykonanymi w technice negatywów szklanych, które na nowo zostały zdigitalizowane i opracowane przez Piotra Kłoska, współczesnego artystę fotografika, można zakupić w Muzeum lub sklepie internetowym Zamku.

Zdjęcia prezentowane w albumie pochodzą ze zbiorów Muzeum Zamkowego w Pszczynie oraz pszczyńskiego oddziału Archiwum Państwowego w Katowicach.

Więcej o publikacji przeczytacie w naszym artykule Pszczyna wczoraj i dzisiaj - nowy album Muzeum Zamkowego. Polecamy!

Historyczne ciekawostki

Odkurzamy ciekawe fakty o Ziemi Pszczyńskiej sprzed lat, szukamy starych fotografii
Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach z tematu "Historyczne ciekawostki" podaj

ar / pless.pl

REKLAMA - BANER POD ARTYKUŁEM

Komentarze

Zgodnie z Rozporządzeniem Ogólnym o Ochronie Danych Osobowych (RODO) na portalu pless.pl zaktualizowana została Polityka Prywatności. Zachęcamy do zapoznania się z dokumentem.