Telewizja pszczyna.tv

  • 23 kwietnia 2021
  • wyświetleń: 3144

Formalności po zakupie mieszkania - o tym pamiętaj

Materiał partnera:

Kupno mieszkania to zawsze ważne wydarzenie. Radość miesza się z planami dotyczącymi urządzania własnego gniazdka, zakupem wyposażenia, ustalaniem terminu parapetówki... Jednak warto w tym wszystkim pamiętać, że po kupnie nowego lokum czeka na nas jeszcze nieco formalności do załatwienia. Co trzeba zatem zrobić po kupnie mieszkania? Podpowiadamy.

Formalności po zakupie mieszkania - o tym pamiętaj


Pierwszy krok po zakupie mieszkania - ubezpieczenie



Kupiłem mieszkanie, co dalej powinienem zrobić? Wiele osób zadaje sobie takie pytanie tuż po zakupie nieruchomości. Spieszymy zatem z podpowiedzią, że jedną z pierwszych formalności do załatwienia będzie z pewnością zakupienie polisy.

Jeśli kupiliśmy mieszkanie na kredyt, tego typu zabezpieczenia wymagał od nas na pewno bank. Jednak polisa nie musi zostać przez nas wykupiona w chwili wzięcia kredytu, a sam bank nie powinien namawiać nas do skorzystać z oferty konkretnego towarzystwa ubezpieczeniowego. Warto zatem samodzielnie rozejrzeć się w propozycjach ubezpieczycieli i porównać dostępne na rynku możliwości, np. korzystając z internetowego kalkulatora, jak ten na https://www.mfind.pl/ubezpieczenie-mieszkania-i-domu/kalkulator/. Pamiętajmy, że zawsze możemy rozszerzyć polisę, np. o ubezpieczenie od włamania, czy ubezpieczenie stałego wyposażenia mieszkania. Banki wymagają od kredytobiorców jedynie najprostszej formy ubezpieczenia nieruchomości, czyli od tzw. zdarzeń losowych (pożar, powódź, uderzenie pioruna, zniszczenie w wyniku szkód wodociągowych itp.). Z punktu widzenia właściciela mieszkania zawsze najlepiej jest wybierać polisę o szerszym zakresie.

Formalności po zakupie mieszkania - o tym pamiętaj


Zakup i odbiór mieszkania



Jeśli kupiliśmy mieszkanie na rynku wtórnym, w umowie, jaką podpisaliśmy powinna znaleźć się informacja o stanie nieruchomości, w jakim zostanie ona przekazana. Tutaj konieczny będzie protokół zdawczo - odbiorczy, w których zostaną wskazane wszystkie znajdujące się w mieszkaniu sprzęty i meble, opisany jego stan, spisane liczniki mediów, a także zapisane ewentualne dodatkowe uwagi. Protokół powinien dotyczyć nie tylko mieszkania, ale także piwnicy, czy komórki lokatorskiej, jeśli takie do niego przynależą.

Formalności po zakupie mieszkania związane z mediami



Kupno mieszkania wiąże się z koniecznością odwiedzenia spółdzielni mieszkaniowej, wspólnoty mieszkańców lub biura administracji budynków. Formalności dotyczyć tutaj będą m.in. aktualizacji danych nowego właściciela nieruchomości. Konieczne będzie także skontaktowanie się z dostawcą prądu i/lub gazownią. Media musza zostać przerejestrowane na nowego właściciela mieszkania.

Trzeba także poinformować urząd



Zakup mieszkania wiąże się z obowiązkiem opłacania podatku od nieruchomości. Wybierając się do właściwego urzędu gminy lub miasta zostaniemy poinformowani o tym, jak należy dopełnić formalności w tym zakresie. Wizyta będzie również okazją do załatwienia spraw związanych z meldunkiem.

Na koniec - adres korespondencyjny



Pamiętajmy, że o nowym adresie powinniśmy poinformować m.in. pracodawcę, uczelnię, szkołę dziecka, bank, w którym posiadamy konto, czy też operatora sieci komórkowej. Tego typu aktualizacji danych wymagać będą również inne instytucje, w tym te, które wystawiają nam rachunki, przesyłają umowy bądź rozliczenia.

Facebook